    Newsgroups: pl.pregierz,pl.misc.samochody
    Date: Thu, 27 Dec 2012 11:34:19 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Jebany system

    On Wed, 26 Dec 2012, Lort wrote:

    > Skupmy się więc na tym. Dlaczego "tak jakby zatrzymania nie było",
    > skoro fizycznie to miało miejsce?

    Bo samo zatrzymanie nie zmienia pierwszeństwa, również
    przez dedukcję o ile okaże się ona błędna.

    > Droga główna z jakichś przyczyn
    > stanęła, ktoś z podporządkowanej zobaczył lukę, wziął i wyjechał,
    > wot tak.

    No to on ma wiedzieć że zdąży.

    > I teraz - z tego co przed chwilą napisałeś - wynika, że kierowca
    > "z pierwszeństwem", widząc pojazd wjeżdżający przed niego z drogi
    > podporządkowanej,

    O nie, tego nie napisałem :>
    Za to może ruszyć twierdząc że nie widział lub NIE SPODZIEWAŁ SIĘ
    że tamten wjedzie aż przed niego. Samo drgnięcie tamtego pojazdu
    nie powoduje założenia że on weźmie i wjedzie tam gdzie nie ma
    prawa. Może tylko chciał lepiej widzieć... :>

    > może śmiało w niego przydzwonić bez obaw o to,
    > że ktoś mu przypisze winę.

    Nie, nie może.
    Szczególnie jak się przyzna :P
    Za to może się tłumaczyć dokładnie tak samo jak w przypadku
    kiedy "obaj stoją i ruszają":

    > [...]
    >
    > Nie wiem czy nie wchodzimy tu już w szczegóły - bo co, jeśli przydzwoni
    > w bok skręcającemu w lewo "wymuszaczowi"? (wiadomo, że wcześniej stał)

    Liczyłem że sam na to odpowiesz :)
    Proste - sąd ma dwie strony które ruszyły, z czego jedna była
    zobowiązana ustąpić. Ten z pierwszeństwem tłumaczy się jak
    wyżej, ten który miał ustąpić *nie ma* "silniejeszego"
    wytłumaczenia, poza wersją blondynkową "myślałem że zdążę" :P
    (no i nie zdążył). Jadący na wprost wyjaśnia: "normalnie
    ruszyłem, nie spodziewałem się że tamten spróbuje mi przemknąć
    przed nosem".

    > Albo będzie gdzieś kamera, która zarejestruje wydarzenie?

    A co ta kamera ma zmienić?

    Przecież nie piszę o tym, że ten któremu przysługuje pierwszeństwo
    cierpliwie czeka aby wymuszaczowi władować się w tyłek w kilka
    sekund po tym, kiedy on ruszył.
    Piszę o tym, że on może ruszyć "prawie równocześnie" z wymuszającym,
    i wcale nie musi to być równocześnie, wystarczy w miarę wiarygodna
    zbieżność czasowa do wyjaśnienia j.w. ("puściłem sprzęgło i dopiero
    widziałem że ruszył").

    > No i moim zdaniem to właśnie zależy od szczegółów.

    Tyle, że do uznania umyślności doprowadzenia do kolizji (a tego trzeba
    aby pominąć sprawę pierwszeństwa) trzeba dość konkretnych "szczegółów".

    pzdr, Gotfryd