-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.n
eostrada.pl!unt-spo-b-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mai
l
Newsgroups: pl.misc.samochody
Date: Wed, 19 Dec 2012 00:42:45 +0100
From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
Subject: Re: Jebany system
In-Reply-To: <s...@n...notb-home>
Message-ID: <Pine.WNT.4.64.1212190014560.1168@quad>
References: <kaqe9o$e3d$1@mx1.internetia.pl> <7785589069$20121218200019@squadack.com>
<s...@n...notb-home>
X-X-Sender: moj@quad
MIME-Version: 1.0
Content-Type: TEXT/PLAIN; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8BIT
User-Agent: Hamster/2.1.0.11
Lines: 71
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.15.167.123
X-Trace: 1355874161 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 1318 83.15.167.123:63229
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2476625
[ ukryj nagłówki ]On Tue, 18 Dec 2012, PK wrote:
> ["Followup-To:" header set to pl.misc.samochody.]
>> Jeśli tamten stanął, to znaczy, ze ustąpił pierwszeństwa.
>
> Pewnie... :D
Oczywiście że nie :D
Tu się w 100% zgadzam - sam fakt zatrzymania nijak tego nie dowodzi.
> Pierwszeństwa się nie ustępuje
A tu się nijak zgodzić nie mogę.
Pamiętasz o tym, że prawo składa się nie tylko z przepisów, ale
również tzw. "zasad prawnych"?
No to z nich wywodzi się przypadki które nie są wprost nakazane
i nie są wprost zabronione (oraz przypadki kiedy zachodzi kolizja
przepisów, w rodzaju jednoczesnego nakazu i zakazu).
Sprawdź definicję :)
Nie ma definicji pierwszeństwa (!)
Jest *wyłącznie* definicja ustąpienia pierwszeństwa.
> i nie wymusza.
Było. Znaczy flejm był, powinien być w archiwach.
Literalnie nie da się zaprzeczyć, że doprowadzenie do stanu w którym
inny uczestnik ruchu zostanie zapatowany groźba uznania za winnego
wypadku wskutek zachowania "wyższej" zasady prawnej, wskutek czego
*powinien* zachować się tak jakby pierwszeństwa nie miał, mimo
że mu ono przysługuje, nosi wszelkie znamione wypełnienia definicji
"wymuszenia" (słowa "wymuszenie", jednego słowa), a jednocześnie
wymuszanym dobrem jest pierwszeństwo.
Takie "uzyskanie w wyniku odpowiednika rozboju".
Żeby jasność była, mam na myśli np. karalność umyślnego doprowadzenia
do wypadku (w tym również w razie przysługującego pierwszeństwa),
która w hierarhii "ważności" jednak jest nad zasadami pierwszeństwa.
W żadnym razie nie myślę o kolizji zasad nakazu ustępowania pierwszeństwa
oraz (nie mam na myśli) kolizji z innymi zasadami ruchu (nakaz
zatrzymania, zakaz przejechania linii itede - zresztą one w większości
przypadków są mniej istotne, z powodu relacji czasowych).
> Pierwszeństwo się ma albo się go nie ma.
W rzadkich przypadkach.
W większości jedna ze stron jest *obowiązana ustąpić*.
Tak, przed chwilą sprawdziłem, że tego w PoRD nie pozmieniali :)
Do tego kiedy ma się pierwszeństwo, nie ma zakazu nieskorzystania.
Był taki zapisany w annałach grupowicz, Expert czy jakoś tak się pisał,
który twierdził inaczej, ale przepisu nie pokazał.
> To jest naprawdę bardzo proste.
Zgadza się.
Obowiązany ustąpić może skorzystać z faktu, że inny, niezobowiązany
do ustąpienia uczestnik ruchu, ma prawo do ustąpienia swojego
pierwszeństwa. A ma, z mocy art.31 Konstutucji (chyba że pokażesz
przepis, który zabrania przekazania pierwszeństwa, przy czym
akceptuję fakt iż zapis że np. pieszy "ma pierwszeństwo" - a jest
taki - mógłby być powodem do poważnych rozważań o zakazie odstępowania,
ale jak wyżej, mamy większość przypadków z kategorii "powinien
ustąpić" lub podobnych).
Ale na pewno nie wystarczy "on się zatrzymał" (przypomnę ze w tym
zgadzamy się w 100%), potrzebne jest "wyrażenie woli" w sposób
jednoznaczny, aby nie powodowało zagrożenia.
I to też nie wystarczy, bo z art.3 PoRD trzeba uwzględnić pozostałych
kierujących.
Ale zakazu nie ma :D
pzdr, Gotfryd
Następne wpisy z tego wątku
- 19.12.12 00:47 KRZYZAK
- 19.12.12 00:48 PK
- 19.12.12 00:50 Gotfryd Smolik news
- 19.12.12 01:07 RoMan Mandziejewicz
- 19.12.12 01:33 Grzegorz Staniak
- 19.12.12 01:45 J.F.
- 19.12.12 05:18 Marek Dyjor
- 19.12.12 08:26 Iksiński
- 19.12.12 09:59 Jakub Witkowski
- 19.12.12 10:10 Jakub Witkowski
- 19.12.12 10:10 BaX
- 19.12.12 10:08 Yakhub
- 19.12.12 10:32 Jakub Witkowski
- 19.12.12 10:32 BaX
- 19.12.12 10:47 Robbo
Najnowsze wątki z tej grupy
- wielkie bu
- Motodziennik #305 Nowy ELEKTRYK za 350 złotych miesięcznie? Kreatywne kredytowanie problemów
- Idzie zima...czyli zaczynamy TETRIS :)
- sprężyny przednie ściśnięte
- Kolejny spaliniak się zjarał
- nie chcem ale muszem zapytać
- test dokładności wskazań zużycia paliwa/energii przez komputery pokładowe (ADAC)
- jak to na autostradzie
- Leapmotor T03 Tak powinna wyglądać elektryfikacja
- Tak się sprzedają elektryczne woldzwageny ;-)
- Akumulator do Hyundai
- Rambo 2024. Co z radio-stopem
- Pijani kierowcy
- "Chciałem zamówić kurs tym"
- Windykatorzy ścigają spadkobierców z mandat nieboszczyka za przekroczenie prędkości???
Najnowsze wątki
- 2024-12-11 SEP 1 kV E
- 2024-12-11 DNS restrictions are on
- 2024-12-11 wielkie bu
- 2024-12-11 Białystok => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-12-11 Aku LiPo źródło dostaw - ktoś poleci ?
- 2024-12-11 Warszawa => Specjalista Bezpieczeństwa Informacji <=
- 2024-12-11 Wrocław => Application Security Engineer <=
- 2024-12-11 Warszawa => Analyst in the Trade Development department (experience wi
- 2024-12-11 Lublin => Programista Delphi <=
- 2024-12-11 Motodziennik #305 Nowy ELEKTRYK za 350 złotych miesięcznie? Kreatywne kredytowanie problemów
- 2024-12-11 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-12-11 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=
- 2024-12-11 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-11 Idzie zima...czyli zaczynamy TETRIS :)
- 2024-12-11 Warszawa => Analityk w dziale Trade Development (doświadczenie z Powe