eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyJebany systemRe: Jebany system
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.n
    eostrada.pl!unt-spo-b-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mai
    l
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Wed, 19 Dec 2012 00:42:45 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Jebany system
    In-Reply-To: <s...@n...notb-home>
    Message-ID: <Pine.WNT.4.64.1212190014560.1168@quad>
    References: <kaqe9o$e3d$1@mx1.internetia.pl> <7785589069$20121218200019@squadack.com>
    <s...@n...notb-home>
    X-X-Sender: moj@quad
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: TEXT/PLAIN; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8BIT
    User-Agent: Hamster/2.1.0.11
    Lines: 71
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.15.167.123
    X-Trace: 1355874161 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 1318 83.15.167.123:63229
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2476625
    [ ukryj nagłówki ]

    On Tue, 18 Dec 2012, PK wrote:

    > ["Followup-To:" header set to pl.misc.samochody.]
    >> Jeśli tamten stanął, to znaczy, ze ustąpił pierwszeństwa.
    >
    > Pewnie... :D

    Oczywiście że nie :D
    Tu się w 100% zgadzam - sam fakt zatrzymania nijak tego nie dowodzi.

    > Pierwszeństwa się nie ustępuje

    A tu się nijak zgodzić nie mogę.
    Pamiętasz o tym, że prawo składa się nie tylko z przepisów, ale
    również tzw. "zasad prawnych"?
    No to z nich wywodzi się przypadki które nie są wprost nakazane
    i nie są wprost zabronione (oraz przypadki kiedy zachodzi kolizja
    przepisów, w rodzaju jednoczesnego nakazu i zakazu).
    Sprawdź definicję :)
    Nie ma definicji pierwszeństwa (!)
    Jest *wyłącznie* definicja ustąpienia pierwszeństwa.

    > i nie wymusza.

    Było. Znaczy flejm był, powinien być w archiwach.

    Literalnie nie da się zaprzeczyć, że doprowadzenie do stanu w którym
    inny uczestnik ruchu zostanie zapatowany groźba uznania za winnego
    wypadku wskutek zachowania "wyższej" zasady prawnej, wskutek czego
    *powinien* zachować się tak jakby pierwszeństwa nie miał, mimo
    że mu ono przysługuje, nosi wszelkie znamione wypełnienia definicji
    "wymuszenia" (słowa "wymuszenie", jednego słowa), a jednocześnie
    wymuszanym dobrem jest pierwszeństwo.
    Takie "uzyskanie w wyniku odpowiednika rozboju".
    Żeby jasność była, mam na myśli np. karalność umyślnego doprowadzenia
    do wypadku (w tym również w razie przysługującego pierwszeństwa),
    która w hierarhii "ważności" jednak jest nad zasadami pierwszeństwa.
    W żadnym razie nie myślę o kolizji zasad nakazu ustępowania pierwszeństwa
    oraz (nie mam na myśli) kolizji z innymi zasadami ruchu (nakaz
    zatrzymania, zakaz przejechania linii itede - zresztą one w większości
    przypadków są mniej istotne, z powodu relacji czasowych).

    > Pierwszeństwo się ma albo się go nie ma.

    W rzadkich przypadkach.
    W większości jedna ze stron jest *obowiązana ustąpić*.
    Tak, przed chwilą sprawdziłem, że tego w PoRD nie pozmieniali :)
    Do tego kiedy ma się pierwszeństwo, nie ma zakazu nieskorzystania.
    Był taki zapisany w annałach grupowicz, Expert czy jakoś tak się pisał,
    który twierdził inaczej, ale przepisu nie pokazał.

    > To jest naprawdę bardzo proste.

    Zgadza się.
    Obowiązany ustąpić może skorzystać z faktu, że inny, niezobowiązany
    do ustąpienia uczestnik ruchu, ma prawo do ustąpienia swojego
    pierwszeństwa. A ma, z mocy art.31 Konstutucji (chyba że pokażesz
    przepis, który zabrania przekazania pierwszeństwa, przy czym
    akceptuję fakt iż zapis że np. pieszy "ma pierwszeństwo" - a jest
    taki - mógłby być powodem do poważnych rozważań o zakazie odstępowania,
    ale jak wyżej, mamy większość przypadków z kategorii "powinien
    ustąpić" lub podobnych).

    Ale na pewno nie wystarczy "on się zatrzymał" (przypomnę ze w tym
    zgadzamy się w 100%), potrzebne jest "wyrażenie woli" w sposób
    jednoznaczny, aby nie powodowało zagrożenia.
    I to też nie wystarczy, bo z art.3 PoRD trzeba uwzględnić pozostałych
    kierujących.
    Ale zakazu nie ma :D

    pzdr, Gotfryd

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: