  • 51. Data: 2013-02-06 09:57:12
    Temat: Re: Jakie typowanie jest najlepsze i dlaczego statyczne?
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    W dniu wtorek, 5 lutego 2013 00:12:12 UTC+1 użytkownik Andrzej Jarzabek napisał:

    > Wręcz przeciwnie
    > - im większe firma będzie musiała dawać podwyżki ich podwładnym,

    Jeszcze mnie męczy temat tych podwyżek (że jak zdecyduję się na Scalę, to będę musiał
    dawać większe podwyżki programistom).

    Niby dlaczego mieliby dostawać większe? Bo jak nie dostaną, to odejdą? Gdzie odejdą,
    skoro żadna inna firma nie używa Scali a im to sprawia frajdę? Zostaną na miejscu
    właśnie ze względu na tą frajdę.
    Bo w przypadku, gdy żadna inna firma nie używa Scali, to jedyny argument za
    przejściem do konkurencji to wyższe wynagrodzenie. Ale skoro konkurencja używająca
    Javy może dać moim ludziom wyższe pensje, to użycie bądź nieużycie Scali jest tu
    kompletnie nieistotne - nawet jeśli nie użyję Scali w swoim projekcie, to nadal mam
    tą samą konkurencję, która używa Javy i lepiej płaci.
    Wychodzi więc, że użycie Scali w ogóle nie wpływa na temat przyszłych podwyżek dla
    programistów, których zatrudnię i to niezależnie od tego, czy w momencie rekrutacji
    oni Scalę znają czy też nie znają.
    Natomiast jeśli konkurencja również zdedycuje się na użycie Scali (ale dlaczego
    mieliby to zrobić, biorąc pod uwagę wszystkie Twoje argumenty przeciw?), to po prostu
    mamy mały rynek, gdzie mały popyt zgadza się z małą podażą i dalej nie widzę powodu,
    żeby ktokolwiek miał zarabiać kokosy tylko dlatego, że używa języka X a nie Y.

    Jeśli zachodzą tu jeszcze jakieś dodatkowe zjawiska, to bardzo chętnie o nich
    poczytam.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com

  • 52. Data: 2013-02-06 10:03:24
    Od: firr kenobi <p...@g...com>

    Mi sie wydaje ze (tu co do tej tamatyki tj porownywania jednego z drugim) bardziej
    chodzi
    o wydajnosc a nie o 'obnizony próg detekcji
    błedów'. Co do tego drugiego to w sumie nie
    wiem, osobiscie mam za malo doswiadczen z
    takimi jezykami.. (na tyle co pamietam teraz niedokladnie bo od ponad 3 lat czy tam
    ile programuje wylacznie w c, to chyba nie jest az
    tak zle) jakis praktyk moglby powiedziec

  • 53. Data: 2013-02-06 10:48:39
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu środa, 6 lutego 2013 09:57:12 UTC+1 użytkownik Maciej Sobczak napisał:
> [...]
    > Gdzie odejdą, skoro żadna inna firma nie używa Scali a im to sprawia
    > frajdę? Zostaną na miejscu właśnie ze względu na tą frajdę.
    Może przewidzą ten fakt, że zaczną zdobywać takie umiejętności i doświadczenie
    jakie potem trudno będzie sprzedać ( np. w razie zmiany pracodawcy ). I dlatego
    zażądają więcej już na starcie. Nie wiem jak Wy, ale jak właśnie tak
    robię. Jak ktoś chce do projektu w jakimś Cobolu, to nie dość że żądam dużo
    więcej niż w C++/Java, to jeszcze chcę na koszt zleceniodawcy się uczyć.
    Pozdrawiam

  • 54. Data: 2013-02-06 15:42:46
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    W dniu środa, 6 lutego 2013 10:48:39 UTC+1 użytkownik M.M. napisał:

> [...]
    > więcej niż w C++/Java, to jeszcze chcę na koszt zleceniodawcy się uczyć.

    Bo rozmowa jest źle przeprowadzona. I w ogóle cały proces wdrażania nowej technologii
    jest źle przeprowadzony. Zamiast pytać kandydata, czy będzie *łaskaw* nauczyć się
    czegoś nowego rozmawiamy tylko z tymi, którzy *szukają okazji*, żeby się czegoś
    nauczyć. Wtedy ta rozmowa nie wygląda tak, jak powyżej.

    Inaczej: na Scalę zdecydowałbym się tylko wtedy, gdybym miał ludzi, którzy
    *chcieliby* to zrobić. Właśnie po to, żebym później nie musiał nikogo *zmuszać*, żeby
    się tego uczył. Porównaj pogrubione wyrazy.
    Dlatego wprowadzenie nowej technologii udaje się wtedy, gdy jest inicjatywą oddolną
    (no, nie tak całkowicie dolną, bo taka inicjatywa nie może wyjść od zupełnego
    juniora). Ludzie, którzy pracują z pasją i czują się autorami jakiejś inicjatywy są
    znacznie bardziej efektywni. I w rezultacie również... tańsi.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com

  • 55. Data: 2013-02-06 15:46:17
    Od: Sebastian Kaliszewski <S...@n...softax.com.pl>

    On 02/05/2013 05:57 PM, M.M. wrote:
    > Nie rozumiem, nie znam pythona.

    To poznaj. Albo np Lisp, Scheme (to w zasadzie wariant Lisp), Smalltalk,
    Lua czy Ruby. Programista który nie ma bladego pojęcia o żadnym z nich
    jest ułomny.

    > Co jest w pythonie czego nie umożliwia
    > java-reflection?

    Dynamiczny system typów. W językach dynamicznych (Lisp, Python, Ruby,
    Perl, Scheme, Lua, Smalltalk, Dylan, Erlang, itd...) typy są określane w
    czasie wykonania (dynamicznie) a nie w czasie
    kompliacji/parsowania/linkowania.

    > O jakim kierunku mowa?

    Refleksja to jest czytanie szczegółów już istniejących typów. System
    typów to nadawanie typów.

    pzdr
    \SK

  • 56. Data: 2013-02-06 16:50:10
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu środa, 6 lutego 2013 15:46:17 UTC+1 użytkownik Sebastian Kaliszewski napisał:

    > To poznaj. Albo np Lisp, Scheme (to w zasadzie wariant Lisp), Smalltalk,
    > Lua czy Ruby. Programista który nie ma bladego pojęcia o żadnym z nich
    > jest ułomny.
    Jakiś czas temu wziąłem książeczkę do Perla. Chciałem poznać podstawy.
    Utknąłem gdy trzeba było uchwyty otwartych procesów przekazać jako
    parametry funkcji. Czytałem tę książeczkę, trochę pogrzebałem w necie i
    nic nie znalazłem. Doszedłem do wniosku, że wolę być, jak to nazywasz,
    ułomny, niż tracić czas w którym dany problem bym rozwiązał 10 razy
    szybciej i ładniej w Javie albo w C++ i QT. Może Perl jest dobry, ale
    jakoś nie zdołałem się o tym przekonać. Niniejsza dyskusja sprawia
    świetną okazję, może jakoś mnie przekonasz do nauki, może jakoś lepiej
    niż po prostu "ułomny", bo to do mnie kompletnie nie trafia.

> [...]
    > Perl, Scheme, Lua, Smalltalk, Dylan, Erlang, itd...) typy są określane w
    > czasie wykonania (dynamicznie) a nie w czasie
    Dobra, ale w C i w C++ też jest to możliwe. W C jest wskaźnik, może on
    wskazywać na strukturę której pierwszy int mówi nam o tym co jest w dalszej
    części struktury. W C++ pod offsetem od danych na które wskazuje wskaźnik
    może być adres metody wirtualnej, która wie co zrobić z danym typem. W QT, w
    VCL i zapewne w wielu innych jest klasa Variant... Jeśli potrzebuję
    rozpoznawania typu w czasie wykonania, to C i C++ w żaden sposób nie
    ogranicza mnie, a już na pewno nie czuję się ułomny z powodu używania C/C++.

    > Refleksja to jest czytanie szczegółów już istniejących typów. System
    > typów to nadawanie typów.
    Rzadko używam javy, a refleksji to już w ogóle rzadko, ale z tego co
    pamiętam można do klasy dodać dowolne pole o dowolnym typie, a nawet
    metodę można dodać. Jeśli się mylę, to poprawcie mnie. Jedyna różnica
    jest taka, że do zmiennej typu int nie mogę bez bólu przypisać zmiennej
    typu tablicowego, czy referencji na obiekt. Czy to jest aż tak
    potrzebne, wygodne, czy nie wiem co? Przecież mogę sobie zadeklarować
    drugą zmienną i mam nawet czytelniej, a jak zmienne tymczasowe się
    pałętają to mogę je objąć klamrami albo napisać osobną funkcję...

    Pozdrawiam

  • 57. Data: 2013-02-06 16:57:09
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2013-02-06, M.M. <m...@g...com> wrote:

    > Jakiś czas temu wziąłem książeczkę do Perla. Chciałem poznać podstawy.
    > Utknąłem gdy trzeba było uchwyty otwartych procesów przekazać jako
    > parametry funkcji.

    WTF is uchwyt otwartego procesu? Czy chodzi może o filehandle?

> [...]
    > ułomny, niż tracić czas w którym dany problem bym rozwiązał 10 razy
    > szybciej i ładniej w Javie albo w C++ i QT.

    Ale zdajesz sobie sprawę z tego, że *własnie na tym* polega nauka? Że
    się początkowo rozwiązuje wolniej te rzeczy, które innymi narzędziami
    się robiło szybciej? Bo po nabraniu wprawy może się okazać, że jednak
    nowe narzędzie jest szybsze w użyciu w pewnych sytuacjach.

    > Jedyna różnica
    > jest taka, że do zmiennej typu int nie mogę bez bólu przypisać zmiennej
    > typu tablicowego, czy referencji na obiekt. Czy to jest aż tak
    > potrzebne, wygodne, czy nie wiem co?

    Typy prymitywne są wyjątkiem w javowym systemie typów. Niewygodnym nie
    jest niemożliwość dodania im metod, tylko w ogóle konieczność dodatkowej
    obsługi tych wyjątkowych konstrukcji.

    > Przecież mogę sobie zadeklarować
    > drugą zmienną i mam nawet czytelniej, a jak zmienne tymczasowe się
    > pałętają to mogę je objąć klamrami albo napisać osobną funkcję...

    Brzmi trochę jak stanowisko starego Pascalowca, który na oczy nie
    widział niczego innego: "w Pascalu do wszystkiego są funkcje, a jeśli
    nie ma, to łatwo można sobie taką napisać". Ale to takie tylko odległe
    skojarzenie.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 58. Data: 2013-02-06 17:14:40
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu środa, 6 lutego 2013 16:57:09 UTC+1 użytkownik Stachu 'Dozzie' K. napisał:
    > WTF is uchwyt otwartego procesu? Czy chodzi może o filehandle?
    Otwieramy dwa procesy do czytania i pisania. Tę samą funkcję
    wywołujemy raz:
    foo( proces_a , proces_b )
    drugi raz
    foo( proces_b , proces_a )

> [...]
    > się robiło szybciej? Bo po nabraniu wprawy może się okazać, że jednak
    > nowe narzędzie jest szybsze w użyciu w pewnych sytuacjach.
    Uznałem, że jeśli powyższego zadania nie mogę opanować w Perlu w
    jedną-dwie godziny, to czas poświęcony na naukę nie zwróci się.

    > Typy prymitywne są wyjątkiem w javowym systemie typów. Niewygodnym nie
    > jest niemożliwość dodania im metod, tylko w ogóle konieczność dodatkowej
    > obsługi tych wyjątkowych konstrukcji.
    Jakiś przykład tej niewygodny?

> [...]
    > widział niczego innego: "w Pascalu do wszystkiego są funkcje, a jeśli
    > nie ma, to łatwo można sobie taką napisać". Ale to takie tylko odległe
    Starzy Pascalowcy używali tego w dowolnie pracochłonnym kontekście: nie
    ma okienkowego GUI - to możesz sobie napisać. We współczesnych rozbudowanych
    środowiskach są pod ręką biblioteki na wszelką okazję, byleby ta okazja
    powtarzał się w różnych projektach. Zadeklarowanie dodatkowej zmiennej
    to nakład pracy 10 rzędów wielkości mniejszy niż w przykładzie z Twojego
    skojarzenia. Nie porównywał bym tak.

    Pozdrawiam

  • 59. Data: 2013-02-06 17:34:21
    Od: "AK" <n...@n...com>

    Użytkownik "M.M." <m...@g...com> napisał:

    > ale z tego co pamiętam można do klasy dodać dowolne pole o dowolnym typie,
    > a nawet metodę można dodać. Jeśli się mylę, to poprawcie mnie.

    Mylisz sie.
    Fefleksja w Javie tego nie umozliwia.

    AK

  • 60. Data: 2013-02-06 17:39:05
    Od: "AK" <n...@n...com>

    Użytkownik "M.M." <m...@g...com> napisał:

    > Jakiś czas temu wziąłem książeczkę do Perla.

    Nikt tu ani slowem nie wymienil Perla.
    Dlaczego rozpatrujesz najgorszy przyklad (IMHO antyjezyk:) ?

    > Może Perl jest dobry,

    Nie. Perl zdecydowanie nie jest dobry.

    AK