    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Fri, 8 Feb 2013 02:20:30 -0800 (PST)
    <kehdr8$piv$1@somewhere.invalid>
    <8...@g...com>
    <kem1vl$8n2$1@somewhere.invalid>
    <7...@g...com>
    <kepf8h$c3f$1@somewhere.invalid>
    <d...@g...com>
    <keuksk$kut$1@somewhere.invalid>
    <8...@g...com>
    <kf18jb$bjn$1@somewhere.invalid>
    Subject: Re: Jakie typowanie jest najlepsze i dlaczego statyczne?
    From: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    W dniu czwartek, 7 lutego 2013 23:07:34 UTC+1 użytkownik Andrzej Jarzabek napisał:

    > Normalnie, reflektujesz, wypisujesz checkboxy, z refleksji wynika, że
    > biorąc pod uwagę wszystkich checkboxy A jest lepsze od B, ale A ma tylko
    > 5 checkboxów po swojej stronie, a B 15, więc z liczenia wychodzi, że B
    > jest lepsze.

    Przepraszam, ale tego kompletnie nie zrozumiałem. Mogę prosić np. o analogię
    samochodową?

    > Jakie argumenty? Przecież ja nie twierdzę, że czegoś nie można czy się
    > nie da.

    To o czym tu dyskutujemy?

    > Z doświadczenia, z analizy, z intuicji - nie jest to pewna wiedza, ale
    > jakaśtam jest.

    To miałem na myśli piszą o refleksji nad stanem obecnym. Czyli ustaliliśmy, że w ten
    sposób można określić, co jest dobre dla projektu. Tak? Bo nie wiem już, co
    ustaliliśmy.

    > Zapewne, pytanie jednak na ile korzyści z entuzjazmu przekraczają lub
    > nie przekraczają strat wygenerowanych owym entuzjazmem.

    Jest całkiem dobra metoda, żeby to sprawdzić - zrobić to.
    Jak już pisałem, są firmy gotowe na ryzyko, oraz niegotowe. Te gotowe są w stanie
    poddjąć decyzje, których te niegotowe nie podejmują, bo są... niegotowe.

    > Oczywiście ale rozmawiamy o krytyce opcji "o wyborze języka decydować
    > będzie ten, kto będzie go używał".

    Na pewno powinien mieć swoj input w tym procesie.

    > Rozmawiamy o ryzyku stuacji, kiedy program dzięki zastosowania nowego
    > języka pięknie się rozwija, a tu nagle pracownik odchodzi i to, co
    > zyskałeś na Scali stracisz przez to, że przez długi czas nie możesz
    > znaleść nikogo nowego na to stanowisko.

    Znowu: firmy dzielimy na te, które są gotowe do podejmowania ryzyka i na te, które
    nie są gotowe. Firmy dzielimy też na te, które zostają liderami swoich nisz i na te,
    które nie zostają.

    Ryzyko można tu regulować tak samo jak w każdym innym przypadku. Nie wkładać jajek do
    jednego koszyka, nie wsadzać wszystkich VIPów do jednego samolotu, nie dawać
    krytycznego kawałka jednemu człowiekowi, itd. Nowe rozwiązania wdrażać ostrożnie, a
    nie na masę, itd. Skoro gdzieś zidentyfikowano ryzyko, to należy nim zarządzać.
    Niczym się to nie różni od jakiegokolwiek innego ryzyka, któro w biznesie jest
    zjawiskiem normalnym.

    > Jeśli jednak mi imputujesz, że twierdzę, że decyzji o adopcji
    > (metafotycznej) Scali nie da się podjąć, to przynajmniej to mogę sprostować.

    Ale przecież ja nigdzie nie napisałem, że wszyscy taką decyzję powinni podjąć. Da się
    to zrobić i niech każdy oceni, czy powinien. Na tym polega różnorodność w biznesie -
    gdyby wszyscy robili to samo i tak samo, to rynku by nie było.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com