    From: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Jakie typowanie jest najlepsze i dlaczego statyczne?
    Date: Thu, 07 Feb 2013 22:07:34 +0000
    <kehdr8$piv$1@somewhere.invalid>
    <8...@g...com>
    <kem1vl$8n2$1@somewhere.invalid>
    <7...@g...com>
    <kepf8h$c3f$1@somewhere.invalid>
    <d...@g...com>
    <keuksk$kut$1@somewhere.invalid>
    <8...@g...com>

    On 07/02/2013 09:34, Maciej Sobczak wrote:

    > Nie zrozumiałeś. Nie mogą wyjść sprzeczne, bo to są różne etapy
    > jednego procesu. Refleksja prowadzi do określenia wymagań
    > (checkboksów), natomiast ich liczenie odbywa się później, przy
    > wyborze konkretnego narzędzia. Nie rozumiem, gdzie tu może powstać
    > sprzeczność.

    Normalnie, reflektujesz, wypisujesz checkboxy, z refleksji wynika, że
    biorąc pod uwagę wszystkich checkboxy A jest lepsze od B, ale A ma tylko
    5 checkboxów po swojej stronie, a B 15, więc z liczenia wychodzi, że B
    jest lepsze.

    > Nie! Nie da się. Nie można wprowadzić Springa czycotamjeszcze, bo...
    > <tu wstaw wszystkie swoje argumenty, które do tej pory napisałeś>.

    Jakie argumenty? Przecież ja nie twierdzę, że czegoś nie można czy się
    nie da.

    > Pracodawca musi się zdecydować, jak widzi rolę swojego biznesu na
    > rynku, np. czy chce być twórcą rozwiązań, czy ich integratorem,
    > liderem, czy w ogonie, czy chce podejmować ryzyko inwestując i być
    > może tracąc czy też odwrotnie, itp. Z tego wynika też różne ryzyko
    > podejmowanych działań a w tym są takie rozważania jak to, czy coś
    > jest trudno wymienić. Podobnie jak z samochodami - w tych lepszych
    > też różne rzeczy się trudniej wymienia.

    Nawet jeśli jest liderem itd. to konflikt interesu nadal istnieje.

    > A skąd wiadomo, co jest dobre dla projektu?

    Z doświadczenia, z analizy, z intuicji - nie jest to pewna wiedza, ale
    jakaśtam jest.

    > A może akurat w firmie,
    > która chce być liderem branży (albo nawet jakiejś niszy) i chce
    > podejmować ryzyko techniczne, właśnie większy entuzjazm programisty
    > jest dobry?

    Zapewne, pytanie jednak na ile korzyści z entuzjazmu przekraczają lub
    nie przekraczają strat wygenerowanych owym entuzjazmem.

    > Kto o tym ma decydować? (hint: znowu checkboksy, choć na
    > innym poziomie)

    Nie ma chyba uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie, a ja na pewno jej
    nie mam. W praktyce napisałem, kto może decydować, i cały czas piszę
    dlaczego.

    > I czy to sprawia, że nie mogą być podjęte? Nadal mogą.

    Oczywiście ale rozmawiamy o krytyce opcji "o wyborze języka decydować
    będzie ten, kto będzie go używał".

    [...]
    > Scalę czy nie używać. Konflikt, o którym piszesz, nie musi wystąpić a

    Musi. Znaczy niekoniecznie tak jest, że wybór akurat Scali jest dobry
    dla pracownika a niedobry dla pracodawcy, ale konflikt jest immanentny w
    stosunkach pracownika i pracodawcy.

    > Albo po to, żeby ogólnie rozwijać firmę. Nie muszę mieć na myśli
    > żadnego konkretnego projektu.

    Rozmawiamy o ryzyku stuacji, kiedy program dzięki zastosowania nowego
    języka pięknie się rozwija, a tu nagle pracownik odchodzi i to, co
    zyskałeś na Scali stracisz przez to, że przez długi czas nie możesz
    znaleść nikogo nowego na to stanowisko. Zatrudnienie kogoś na innym
    stanowisku nie rozwiąże problemu - twój program w Scali nadal radzi
    sobie gorzej, niż gdyby pozostał przy Javie.

    > Ogólnie mam wrażenie, że kręcimy się w kółko w tej dyskusji, niczego
    > nowego już do niej nie dodając. Chyba mamy różne doświadczenia z
    > projektów o różnych kulturach ich prowadzenia.

    Jeśli jednak mi imputujesz, że twierdzę, że decyzji o adopcji
    (metafotycznej) Scali nie da się podjąć, to przynajmniej to mogę sprostować.