    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Thu, 7 Feb 2013 04:24:47 -0800 (PST)
    <s...@j...net>
    <1...@g...com>
    <3...@b...softax.pl>
    <b...@g...com>
    <k...@b...softax.pl>
    <4...@g...com>
    <keun5d$lsh$1@somewhere.invalid>
    <f...@g...com>
    <keuri4$nje$1@somewhere.invalid>
    <1...@g...com>
    <keuusd$ovj$1@somewhere.invalid>
    Subject: Re: Jakie typowanie jest najlepsze i dlaczego statyczne?
    From: "M.M." <m...@g...com>

    firr kenobi wrote:
    > Okupione jest (i to jest przynajmniej dla mnie najwazniejsze ;-)
    > znacznie nizszą wydajnoscią - udostępnia z kolei pewną (przynajmniej
    > ewentualną) prostotę

    Z pewnością tak jest. Nie da sie stworzyć języka, który jest zarówno
    ekstremalnie elegancki i jednocześnie wydajny. Przykładem tego jest
    właśnie wyjątkowe traktowanie typów prostych w Javie. Ale nie
    wolno przesadzać że to jest niewygodne, dopisanie do obiektu
    valueOf czy toInt nie jest wielkim utrapieniem.

    AK wrote:
    > Ufff. Wreszcie ktos poruszyl jedna z waznych praktycznie korzysci "dynamicznego"
    > typowania.
    Nadal tego nie widzę. Na samym dole przykład dlaczego
    HashMapy i funkcje wirtualne są równie dobre do tego
    celu.

    AK wrote:
    > Ale musisz zrobic ten Variant, a variantow tysiace i maja sie do siebie nijak
    > (w BCB++/Delphi inny, w MS inny, w COM inny itp itd).
    > W przypadku jezykow z "first-class" masz to standardowo
    > i w pelnej zgodzie z "klasycznym" definiowaniem typow.
    Nic a nic nie tworzyłem, z niczym się nie męczyłem, zadziałało
    od pierwszego razu, a robiłem to pierwszy raz w życiu - zero
    doświadczenia - wpisałem return i działa:
    if( index.column() == COL_OBRAZKI ) {
    if( streak.size() > 0 && role == Qt::DecorationRole ) {
    QPixmap pix( streak.size() * 22 , 22 );
    // rysowanie po pixmapie
    return pix;
    }
    if( role == Qt::SizeHintRole ) {
    return QSize( streak.size() * 22 , 22 );
    }
    return QVariant();
    }
    if( index.column() == COL_KRAJ ) {
    return mod_countries.getName( m.getCountry() ); // QString
    }

    AK wrote:
    > Nie. Nie podobna.
    > W Pythonie masz pelnoprawna klase/obiekt ktora zachowuje sie
    > _dokladnie_ tak samo jakby byla zadeklarowana/zdefiniowana statycznie.
    Wiem, ale nie wiem co z tego :)

    > W zabawie z hashmapa masz sytuacje ktora musisz wszedzie specjalnie
    > obsluzyc.
    Biblioteka obsługuje za mnie, zgadzam się że to krecia robota, ale
    taką krecią robotę trzeba zrobić raz, a jeśli bierze się dobrą
    bibliotekę to zero razy.

    > Poza tym w stosunku do "zwyklej"/statycznej klasy np
    > nie zgadza ci sie sizeof,
    Bo jest hash_map.size().

    > serializacja ci sie idzie pasc, nie zapiszesz toto na dysku jakims fwritem itp :)
    http://qt-project.org/doc/qt-4.8/qhash.html#operator
    -lt-lt-11
    http://qt-project.org/doc/qt-4.8/qdatastream.html

    > Troche zartuje, ale jednak ta hasmmapa to zbbedna sztuczka/obejscie.
    Może... ale na pewno niewiele. W zamian za nieznacznie bardziej
    rozwlekłą składnie w C++ można na stosie położyć wektor o stałym
    rozmiarze, indeksowany enumem i mamy wydajność jak w asemblerze.

    Jednak często w tracie nadawania wartości, czy to składowym
    klasy, czy to polom HashMapy, wykonujemy jakieś asercje. Te
    asercje są specyficzne dla danego programu, żaden język, ani żadna
    biblioteka tego nie załatwi. Więc relatywny narzut na rozwlekłą
    składnie (tak samo jak relatywny narzut na czas wykonania) staje
    się pomijalny. Panowie, nie widzę w tym nic szczególnie zbędnego,
    ani uciążliwego.

    Andrzej Jarzabek wrote:
    > A więc nie moższ.
    Nie mogę tak jak wielu innych rzeczy. Dlaczego ma mi być
    smutno jeśli np. nie mogę utworzyć funkcji w C++ o nazwie
    składającej się z 10tys znaków? Cecha musi być potrzebna w
    statystycznym projekcie żeby cierpieć z jej braku.

    Andrzej Jarzabek wrote:
    > Variant policz_cene(Variant transakcja)
    > {
    > return transakcja.kwota * kurs_walut(transkacja.waluta,
    > moja_waluta);
    > }
    >
    > W tym momencie piszę algorytm liczący kwotę, jakimi typami są
    > transakcje, kwoty i waluty jeszcze nie zdecydowałem, zresztą mogę to
    > wiele razy refaktoryzować. Może transakcja będzie konstruowana z
    > elementu XML, który ma podelementy 'kwota' i 'waluta'.
    W językach wymagających jawnego podawania typu nie ma na to siły i
    trzeba typ podawać. Ułatwiają życie szablony, makra, można
    też wspomagać się definicjami nowych typów przy pomocy typedef.
    Kiedyś nagminnie używałem właśnie typedef, albo makr, na wypadek
    gdy się rozmyślę z jednego typu. Rozmyślenie zdarzało mi się tak
    rzadko, że zaniechałem stosowania tej praktykę. W C++ można typ prymitywny
    obudować klasą. Dla waluty ja bym obudował klasą typ long long.
    Można dać:
    typedef long long Tcurrency;
    po rozmyśleniu można ten typ przedefiniować na klasę, można
    jakoś specyficznie oprogramować zaokrąglenia... Więcej roboty,
    ale potem większe możliwości zarówno refaktoryzacji jak i zmiany
    kodu. Przykładowo w C++ można operator mnożenia kwot walutowych tak
    przedefiniować, że w osobnym polu będzie spamiętywał błędy
    zaokrągleń.

    Andrzej Jarzabek wrote:
    > Wystarczy, żeby powodować niewygodę. Bo tak czy inaczej musisz w tym
    > momencie zdefiniować odpowiednie typy.
    Nie dociera do mnie dlaczego to jest problemem. Albo problem
    jest nieistotny, albo coś ze mną nie tak :D

    Andrzej Jarzabek wrote:
    > fun foo(p)
    > {
    > return (p.pole)/2
    > }

    Idealne na hashmapę lub funkcję wirtualną.

    foo( hash_map ) {
    return hash_map["pole"] / 2;
    }

    foo( *object ) {