  • 71. Data: 2017-02-06 12:06:42
    Temat: Re: Jakie f-my produkują jeszcze HDD?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "sirapacz" napisał w wiadomości grup

    >Pod kątem uszkodzeń powierzchni (komórek) to może i tak.
    >pod kątem katastrofalnych padów to nie.

    A wydaje sie, ze powinno byc odwrotnie.
    Czyzby padal ten kontroler dysku SSD/jego pamiec alokacji, o ile taka
    ma ?

    J.

  • 72. Data: 2017-02-06 12:11:45
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > A wydaje sie, ze powinno byc odwrotnie.
    > Czyzby padal ten kontroler dysku SSD/jego pamiec alokacji, o ile taka ma ?

    oprócz padów kontrolera luib/i jego firmware jest problem ze
    zużywającymi się komórkami - dziwnie wolno zaczyna dysk działać i sypie
    losowo uszkodzeniami (raz tu, raz tam, a czasami stała ilość).

  • 73. Data: 2017-02-06 12:13:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > A wydaje sie, ze powinno byc odwrotnie.
    > Czyzby padal ten kontroler dysku SSD/jego pamiec alokacji,
    > o ile taka ma ?

    Nie wiem co pada, ale mnie się *wydaje*, że ten objaw nie
    świadczy o padnięciu kontrolera, a o jego nieradzeniu sobie
    z sytuacją, gdy padło coś (obszer pamięci), na co nie był
    przygotowany duchowo.

    --
    Jarek

  • 74. Data: 2017-02-06 12:46:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości
    Pan J.F. napisał:

    >Nie wiem co pada, ale mnie się *wydaje*, że ten objaw nie
    >świadczy o padnięciu kontrolera, a o jego nieradzeniu sobie z
    > sytuacją, gdy padło coś (obszer pamięci), na co nie był
    >przygotowany duchowo.

    W tym jednym, co go mam w szufladzie objaw jest taki, ze "dysku nie
    widac".
    Czyli kontroler ... albo nie dziala wcale, albo uznal za stosowne nie
    obslugiwac interfejsu.

    Ciagle jestem ciekaw gdzie i jak ten kontroler trzyma tablice
    alokacji.
    Mozliwe to, ze w kazdym sektorze flash (a one duze sa) ma zapisane
    gdzie on obecnie do dysku przypisany, i na poczatku sobie wszystkie
    odczytuje i zapisuje w swoim RAM ?

    J.

  • 75. Data: 2017-02-06 12:50:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "sirapacz" napisał w wiadomości grup

    >oprócz padów kontrolera luib/i jego firmware jest problem ze
    >zużywającymi się komórkami - dziwnie wolno zaczyna dysk działać i
    >sypie losowo uszkodzeniami (raz tu, raz tam, a czasami stała ilość).

    Ale wtedy to bylo tak, ze wlasnie poszczegolne "sektory dysku" padaja,
    a nie calosc.

    Co do tego "dziwnie wolnego dzialania", byly sugestie, ze to moze byc
    objaw kontrolera, ktoremu za malo wolnego na dysku zostalo do
    zonglowania danymi.

    Czesciowo moze wynikac z winy systemu operacyjnego, ktory nie
    informuje o zwolnieniu obszaru dysku.

    W Automapie byla kiedys sugestia, zeby w razie wolnego dzialania
    sformatowac karte i zainstalowac na nowej.
    Wtedy mi sie to glupota wydawalo ... ale moze to jest wyjasnienie.

    J.

  • 76. Data: 2017-02-06 13:07:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > W tym jednym, co go mam w szufladzie objaw jest taki, ze
    > "dysku nie widac".
    > Czyli kontroler ... albo nie dziala wcale, albo uznal za
    > stosowne nie obslugiwac interfejsu.

    Nie widać dysku, czy nie widać kontrolera? Jeśli przejściówkę
    USB/SD uznać za rodzaj kontrolera, to też jest podobnie. Przy
    braku karty lub przy włożeniu uszkodzonej też dysku nie widać.
    Dalej moje podejrzenie, że kontroler stracił kontrolę nad całą
    sytuacją zdaje się być uzasadnione.

> [...]
    > zapisane gdzie on obecnie do dysku przypisany, i na poczatku
    > sobie wszystkie odczytuje i zapisuje w swoim RAM ?

    Zbytnie uzależnienie od RAM powinno skutkować małą odpornością
    na pady zasilania.

    --
    Jarek

  • 77. Data: 2017-02-06 13:25:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Nie widać dysku, czy nie widać kontrolera? Jeśli przejściówkę
    >USB/SD uznać za rodzaj kontrolera, to też jest podobnie.

    To akurat SATA.
    Nie widac dysku po podlaczeniu do komputera, musialbym cos
    ambitniejszego zrobic, zeby ustalic czy kompletnie nie odpowiada, czy
    jakies glupoty zwraca.

    >Zbytnie uzależnienie od RAM powinno skutkować małą odpornością
    >na pady zasilania.

    Ale calkowite uniezaleznienie wymaga nieulotnej pamieci o wielokrotnym
    zapisie, a tego nam ponoc brakuje :-)

    W tym co tak ad-hoc wymyslilem uzaleznienia od zasilanie praktycznie
    nie ma - kazdy zapis od razu wedruje do flash.
    Tylko potrzeba troche czasu na poczatku na odczyt danych alokacji. No
    i wymaga odpowiedniej ilosci RAM w kontrolerze, a to malutka, wrecz
    mikroskopijna kostka (w "dyskach" SSD co prawda moze byc calkiem
    duza).

    J.

  • 78. Data: 2017-02-06 13:38:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > To akurat SATA. Nie widac dysku po podlaczeniu do komputera,
    > musialbym cos ambitniejszego zrobic, zeby ustalic czy kompletnie
    > nie odpowiada, czy jakies glupoty zwraca.

    Ja wiem, że SATA. Czy ktoś wie, jak zachowuje się mechaniczny
    dysk SATA, gdy odłączy się elektronikę od reszty? Podejrzewam,
    że też dla systemu objawi się to zniknięciem dysku. W SSD może
    być ta sama przyczyna znikania.

    --
    Jarek

  • 79. Data: 2017-02-07 02:28:54
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2017-02-06 o 13:25, J.F. pisze:

    > Ale calkowite uniezaleznienie wymaga nieulotnej pamieci o wielokrotnym
    > zapisie, a tego nam ponoc brakuje :-)

    Zważ też, że pamięć nieulotna jest jednak wolniejsza od dobrego RAM-u...

  • 80. Data: 2017-02-07 10:11:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "JaNus" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    >Zważ też, że pamięć nieulotna jest jednak wolniejsza od dobrego
    >RAM-u...

    W tym przypadku raczej bez znaczenia - to beda ns, dane sie beda
    transmitowac dluzej, a i tak znacznie krocej od HDD :-)

    J.