  • 1. Data: 2011-07-31 23:53:09
    Temat: Jakich dysków się wystrzegać?
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    Dawno nie kupowałem dysków twardych, a teraz mnie sytuacja do tego
    zmusza :-) Będę kupował coś wielkości 1-2TB. O dyskach tej wielkości
    krążą różne opinie, a to jakaś seria głośna, a to padliwa. Macie jakieś
    doświadczenia odnośnie tego, co omijać z daleka? WD Caviar Black 1GB
    podobno jest głośny. Prawda to, czy zależy od serii?

    Wymagania:
    - szybki (będzie na nim system)
    - względnie cichy (bez szaleństwa, ale głowicami mógłby za bardzo nie
    "chrupać")

    Maciek

  • 2. Data: 2011-08-01 10:36:27
    Temat: Re: Jakich dysków się wystrzegać?
    Od: "=Marcos=" <marcos.MALPA@.wyprawa.NIE.DLA.SPAMU.info>

> [...]
    > doświadczenia odnośnie tego, co omijać z daleka? WD Caviar Black 1GB
    > podobno jest głośny. Prawda to, czy zależy od serii?

    Z takich ogólnych spostrzeżeń - zazwyczaj bardziej awaryjne są pierwsze
    generacje dysków dużej pojemności, które mają dużo talerzy i głowic.
    Na przykład z Samsunga w niektórych sklepach wciąż można dostać stare
    3-talerzowe dyski 1TB, podczas gdy standardem są 2 talerze. Akurat w
    Samsungu łatwo to rozkminić, przedostatnia literka nazwy modelu oznacza:
    G: 5400rpm, 1 heads (1 platter) (F3EG: HD253GI)
    H: 5400rpm, 2 heads (1 platter) (F3EG: HD503HI; F2EG: HD502HI)
    J: 5400rpm, 3 heads (2 platter) (F3EG: HD754JI)
    S: 5400rpm, 4 heads (2 platter) (F3EG: HD105SI; F2EG: HD102SI, HD103SI)
    U: 5400rpm, 6 heads (3 platter) (F2EG: HD153UI, HD154UI)
    W: 5400rpm, 8 heads (4 platter) (F3EG: HD203WI, HD153WI)

    --
    Marcos
    marek [AT] microstock . pl

  • 3. Data: 2011-08-01 16:22:25
    Temat: [OT] Re: Jakich dysków się wystrzegać?
    Od: "Q" <n...@s...pl>

> [...]
    > U: 5400rpm, 6 heads (3 platter) (F2EG: HD153UI, HD154UI)
    > W: 5400rpm, 8 heads (4 platter) (F3EG: HD203WI, HD153WI)

    ...a ile talerzy ma SAMSUNG HM501II? (500 GB)

  • 4. Data: 2011-08-01 16:51:33
    Od: "Wiktor S." <w...@M...fm>

> [...]
    > jakieś doświadczenia odnośnie tego, co omijać z daleka? WD Caviar
    > Black 1GB podobno jest głośny. Prawda to, czy zależy od serii?

    Zwracam uwagę, że wiele dzisiejszych dysków w tym przedziale ma
    4-kilobajtowe sektory (w miejsce 512B). Taki dysk wymaga *utworzenia
    partycji* pod systemem je obsługującym (Vista, Windows 7). Potem można juz
    używać w starszych systemach, jak Windows XP.

    Nie wiem jak Linuksy sobie z tym radzą, ale też zapewne trzeba mieć w miarę
    nowy system, przynajmniej do partycjonowania.

    --
    Azarien

  • 5. Data: 2011-08-01 16:53:27
    Od: "Wiktor S." <w...@M...fm>

> [...]

    Zwracam uwagę, że wiele dzisiejszych dysków w tym przedziale ma
    4-kilobajtowe sektory (w miejsce 512B). Taki dysk wymaga *utworzenia
    partycji* pod systemem je obsługującym (Vista, Windows 7). Potem można już
    używać w starszych systemach, jak Windows XP.

    Nie wiem jak Linuksy sobie z tym radzą, ale też zapewne trzeba mieć w miarę
    nowy system, przynajmniej do partycjonowania.

    Partycjonowanie pod systemem nie obsługującym standardu pozornie się uda,
    ale skończy się tragicznym spadkiem wydajności takiego dysku.

    --
    Azarien

  • 6. Data: 2011-08-01 17:26:50
    Temat: Re: [OT] Re: Jakich dysków się wystrzegać?
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2011-08-01 18:22, Q wrote:

    > ...a ile talerzy ma SAMSUNG HM501II? (500 GB)

    Zapewne 2. talerze (2.5") 3 talerzowe maja 12.5 mm wysokosci, 2 oraz
    jedno talerzowe - standard 9.5 mm

  • 7. Data: 2011-08-01 23:12:40
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 01.08.2011 18:53, Wiktor S. pisze:

    > Nie wiem jak Linuksy sobie z tym radzą,

    Znakomicie.

    > ale też zapewne trzeba mieć w miarę
    > nowy system, przynajmniej do partycjonowania.

    LOL

    Toż to tylko kwestia właściwego ustawienia początku partycji.

  • 8. Data: 2011-08-01 23:30:17
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2011-08-01 12:36, =Marcos= pisze:
    > Z takich ogólnych spostrzeżeń - zazwyczaj bardziej awaryjne są pierwsze
    > generacje dysków dużej pojemności, które mają dużo talerzy i głowic.
    No jest to dość logiczne - więcej mechaniki, większa podatność na
    awarie. Z drugiej strony, mniej mechaniki, to konieczność gęstszego
    upakowania danych z całym dobrodziejstwem inwentarza :-)

    > Na przykład z Samsunga w niektórych sklepach wciąż można dostać stare
    > 3-talerzowe dyski 1TB, podczas gdy standardem są 2 talerze. Akurat w
    > Samsungu łatwo to rozkminić, przedostatnia literka nazwy modelu oznacza:
    No tak, tylko Samsung to w tej chwili, przynajmniej jeśli chodzi o
    dyski, marka zanikająca, więc wolałbym się w niego nie pakować.

    Maciek

  • 9. Data: 2011-08-02 08:31:47
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 01.08.2011 18:53, Wiktor S. pisze:
    > Nie wiem jak Linuksy sobie z tym radzą, ale też zapewne trzeba mieć w miarę
    > nowy system, przynajmniej do partycjonowania.

    Nawet bardzo stare dystrybucje mają tryb ręcznego partycjo-
    nowania, w którym można podać parametry partycji z dokładno-
    ścią do jednego sektora, a więc i zacząć np. od 64., a nie
    63. sektora dysku.

    > Partycjonowanie pod systemem nie obsługującym standardu pozornie się uda, ale
    skończy się tragicznym spadkiem wydajności takiego dysku.

    O ile wierzyć testom *widocznym* spadkiem, ale nie tragicznym.
    I to głównie przy zapisie, bo przy odczycie różnica była - o
    ile pamiętam - niewielka.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 10. Data: 2011-08-03 07:03:14
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    W dniu 02.08.2011 01:30, Maciek pisze:

    > No tak, tylko Samsung to w tej chwili, przynajmniej jeśli chodzi o
    > dyski, marka zanikająca, więc wolałbym się w niego nie pakować.

    ze wszystkich dysków jakie miałem i widziałem, od początku lat 90
    siatych, najbardziej psujace to segaty - mimo ze to wiodąca marka.
    Samsungów używam od momentu kiedy pół TB a było nowością ( w sklepach,
    nie na targach) i 2 takie oraz 2szt 1TB i nic złego im sie nie dzieje.
    dawno po gwarancji wszystkie.
    ToMasz