-
1. Data: 2018-01-04 17:34:39
Temat: Jaki tam silnik siedzi?
Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>
Powitanko,
Pompa turbomolekularna. Obroty w zależności od średnicy od 40000 do
nawet 60000 rpm. Widzę, że zasilane są zwykle z 3 faz falownikiem
1200Hz. Sugeruje to silnik jakiś BLDC-podobny. Czy dobrze zgaduję?
O dziwo ów zasilacz kosztuje tyle, co ta turbina. Pytanie więc, czy da
się taki motorek czymś zastąpić? Np. kawał silnika z przekładnią.
Przekładnie pracują w napędach turbośmigłowych (tylko w drugą stronę) i
wyglądają całkiem normalnie, wiec się da na takie prędkości.
Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym poznać małą szkodliwość społeczną?
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S. Mrożek)
******* >>> !!! UWAGA: ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE:
moje imie.(kropka)nazwisko, ten_smieszny_znaczek, gmail.com
-
2. Data: 2018-01-04 19:30:07
Temat: Re: Jaki tam silnik siedzi?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:p2ll3d$d97$1$o...@n...chmurka.net...
>Pompa turbomolekularna. Obroty w zależności od średnicy od 40000 do
>nawet 60000 rpm. Widzę, że zasilane są zwykle z 3 faz falownikiem
>1200Hz. Sugeruje to silnik jakiś BLDC-podobny. Czy dobrze zgaduję?
W zasadzie tak, z tym, ze moze to byc silnik synchroniczny z
magnesami, albo asynchroniczny - niektorzy pod haslem BLDC zawezaja
typologie.
>O dziwo ów zasilacz kosztuje tyle, co ta turbina. Pytanie więc, czy
>da się taki motorek czymś zastąpić? Np. kawał silnika z przekładnią.
>Przekładnie pracują w napędach turbośmigłowych (tylko w drugą stronę)
>i wyglądają całkiem normalnie, wiec się da na takie prędkości.
A spytaj ile kosztuja :-)
Silnik chcesz zastapic, czy zasilacz ?
IMO nie warto - elektronika bedzie najtansza.
No i ... przekladnia wymaga smarowania, a tu opary oleju chyba
niepożądane ?
J.
-
3. Data: 2018-01-04 21:18:14
Temat: Re: Jaki tam silnik siedzi?
Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>
Powitanko,
W dniu 2018-01-04 o 19:30, J.F. pisze:
> W zasadzie tak, z tym, ze moze to byc silnik synchroniczny z magnesami,
> albo asynchroniczny - niektorzy pod haslem BLDC zawezaja typologie.
Dzięki. Jak synchroniczny, to nie problem, podaje mu się co trzeba, może
z jakimś rozpędzaniem i działa. BLDC wymaga albo czujników, albo innego
wykrywania położenia.
> A spytaj ile kosztuja :-)
Nie jestem ciekaw;-) Ale też nie muszę przenosić mocy 1500KM.
> Silnik chcesz zastapic, czy zasilacz ?
Hmm, może i jedno i drugie.
> IMO nie warto - elektronika bedzie najtansza.
No właśnie droga jest. A trochę nie chce się doktoryzować ze sterowników
BLDC, ani robić falownika 3F 150V i 1200Hz. Jak bym miał na tym
zarabiać, to bym nie grymasił, tylko zainwestował, ale ja się chcę
pobawić, taki kryzys wieku średniego;-)
> No i ... przekladnia wymaga smarowania, a tu opary oleju chyba
> niepożądane ?
Oryginalnie w tych pompach chyba też jakoś ten problem rozwiązują.
Najlepiej by się było dobrać do takiej pompy, pooglądać, pomierzyć...
Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym poznać małą szkodliwość społeczną?
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S. Mrożek)
******* >>> !!! UWAGA: ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE:
moje imie.(kropka)nazwisko, ten_smieszny_znaczek, gmail.com
-
4. Data: 2018-01-04 21:52:27
Temat: Re: Jaki tam silnik siedzi?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Thu, 4 Jan 2018 21:18:14 +0100, Pawel "O'Pajak" napisał(a):
> W dniu 2018-01-04 o 19:30, J.F. pisze:
>> W zasadzie tak, z tym, ze moze to byc silnik synchroniczny z magnesami,
>> albo asynchroniczny - niektorzy pod haslem BLDC zawezaja typologie.
>
> Dzięki. Jak synchroniczny, to nie problem, podaje mu się co trzeba, może
> z jakimś rozpędzaniem i działa. BLDC wymaga albo czujników, albo innego
> wykrywania położenia.
BLDC to w zasadzie synchroniczny.
>> IMO nie warto - elektronika bedzie najtansza.
> No właśnie droga jest. A trochę nie chce się doktoryzować ze sterowników
> BLDC, ani robić falownika 3F 150V i 1200Hz. Jak bym miał na tym
> zarabiać, to bym nie grymasił, tylko zainwestował, ale ja się chcę
> pobawić, taki kryzys wieku średniego;-)
A moze jakis gotowy falownik 1200Hz potrafi ?
>> No i ... przekladnia wymaga smarowania, a tu opary oleju chyba
>> niepożądane ?
> Oryginalnie w tych pompach chyba też jakoś ten problem rozwiązują.
Zadnych przekladni, silnik po stronie prozni ?
A ze nie moze byc chlodzony powietrzem to drogi ?
> Najlepiej by się było dobrać do takiej pompy, pooglądać, pomierzyć...
Czasem wystarczy serwisowki poczytac :-)
J.
-
5. Data: 2018-01-05 14:26:09
Temat: Re: Jaki tam silnik siedzi?
Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>
W dniu piątek, 5 stycznia 2018 05:52:28 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
> A moze jakis gotowy falownik 1200Hz potrafi ?
555 potrafi, tylko kanciasty ten sinus wychodzi.
-
6. Data: 2018-01-05 16:25:52
Temat: Re: Jaki tam silnik siedzi?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:7b725808-4f42-4aaf-8f57-f54381dcbdd2@go
oglegroups.com...
>W dniu piątek, 5 stycznia 2018 05:52:28 UTC+9 użytkownik J.F.
>napisał:
>> A moze jakis gotowy falownik 1200Hz potrafi ?
>555 potrafi, tylko kanciasty ten sinus wychodzi.
Mniej kanciasty niz myslisz wychodzi, przynajmniej w kwestii pradu,
tym niemniej falownik to cos znacznie wiecej niz 555 :-)
J.
-
7. Data: 2018-01-05 17:45:47
Temat: Re: Jaki tam silnik siedzi?
Od: 4...@g...com
Jasne ze wiecej bo koncowka mocy musi byc. W 555 jest nozka 5. Co robi wystarczy
popatrzec w dokumentacji.
-
8. Data: 2018-01-05 18:01:27
Temat: Re: Jaki tam silnik siedzi?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik 4kogutek44 napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:6c3af585-4be4-44ba-9d09-aa1f61e0ecb1@go
oglegroups.com...
>Jasne ze wiecej bo koncowka mocy musi byc. W 555 jest nozka 5. Co
>robi wystarczy popatrzec w dokumentacji.
Do krecenia wirnikiem w prozni duzo mocy nie trzeba :-P
J.