  • 61. Data: 2011-09-08 14:55:24
    Temat: Re: Jaki szybki dysk SSD (40-60 GB) pod system?
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Latet" j48jra$be3$...@i...gazeta.pl

    > Oczywiście, że na SSD będę miał tylko system (+ swap),

    Czy teraz nie jest tak, że RAM jest niemal w cenie SSD?
    (że RAM jest raptem 5 razy tańszy niż nośniki SSD?)

    Aby było jasne -- nie mówię że można wyłączyć wirtualną
    pamięć, bo nie można, ale że SWAP w takim układzie (cen
    i awaryjności SSD związanej z częstym pisaniem) nie ma
    sensu.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 62. Data: 2011-09-08 19:56:30
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > Aby było jasne -- nie mówię że można wyłączyć wirtualną
    > pamięć, bo nie można, ale że SWAP w takim układzie (cen
    > i awaryjności SSD związanej z częstym pisaniem) nie ma
    > sensu.

    Co dokładnie rozumiesz przez __awaryjność__ związaną z częstym pisaniem?
    Żywotność komórek pamięci? Czytałem obliczenia, z których wynikało, że przy
    przeciętnie intensywnym użytkowaniu i (co bardzo ważne) zapełnieniu max. 75% -
    żywotność komórek taka jak jest w nowych dyskach SSD (kilkakrotnie krótsza niż w
    starszych) - i tak wystarczy na lata. Poza tym można monitorować proces
    starzenia się dysku i w porę zareagować.

    Dla mnie celem kupna SSD jest maksymalne przyśpieszenie systemu, a nie
    maksymalnie długie utrzymywanie dysku przy życiu. A najbardziej drażniące
    spowolnienia systemu odczuwam wtedy, gdy musi dużo danych odczytać ze swapa.

    Duża ilość RAM-u i tak zostaje w całości zapełniona na bufor, gdy kopiuje się
    jakieś duże lub liczne pliki. Po takiej operacji - powrót do normalnej pracy
    zawsze oznacza czekanie (i patrzenie jak np. ikony pulpitu się powoli
    odświeżają...).

    Kiedyś bawiłem się w całkowite wyłączanie swap-a, ale pewne programy
    protestowały. Potem testowałem bardzo małe rozmiary swapa - niby wszystko
    działało OK, ale system czasem wyświetlał komunikaty, że swap jest za mały (ale
    nie, że zabrakło pamięci - po prostu denerwujące ostrzeżenie, że swap jest za
    mały). W końcu przywróciłem dużego swapa (2xRAM). Ale tak myślę, że jak się
    przesiądę na SSD, to znów ustawię możliwie małą wielkość pliku wymiany, tak małą
    jak się da, aby nie dostawać tych głupich ostrzeżeń (512 MB chyba wystarczy, a
    może i mniej). Im mniejszy swap na SSD, tym wolniejsza degradacja dysku.

    latet

  • 63. Data: 2011-09-08 20:30:23
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia 8 Sep 2011 10:00:25 +0200, januszek napisał(a):

    > Latet napisa?(a):

    > Podziel SSD na partycje ;) A potem rob kopie tylko tych partycji, ktore
    > chcesz backupowac.

    Większość nowych narzędzi do wykonywania obrazów partycji potrafi
    automatycznie pominąć plik wymiany, plik hibernacji, etc. Ghost to już
    bardzo stary program...
    --
    M. [Windows Desktop Experience MVP]
    /odpowiadając na priv zmień px na pl/

  • 64. Data: 2011-09-08 21:40:29
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2011-09-08 22:30, Michal Kawecki wrote:

    > Większość nowych narzędzi do wykonywania obrazów partycji potrafi
    > automatycznie pominąć plik wymiany, plik hibernacji, etc. Ghost to już
    > bardzo stary program...

    Co bys polecil w kontekscie nie tylko robienia obrazu partycji ale takze
    kopii przyrostowych (automatycznych) na dowolny dysk (takze sieciowy)
    oraz mozliwosc przegladania dowolnego snapshotu?

  • 65. Data: 2011-09-08 23:42:44
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Rafał Łukawski" j4bcoe$ieg$...@n...onet.pl

    > Co bys polecil w kontekscie nie tylko robienia obrazu
    > partycji ale takze kopii przyrostowych (automatycznych)
    > na dowolny dysk (takze sieciowy)

    Ja poleciłbym światłowodową łączność. ;)

  • 66. Data: 2011-09-08 23:44:17
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Latet" j4b6ll$snt$...@i...gazeta.pl

> [...]
    > w nowych dyskach SSD (kilkakrotnie krótsza niż w starszych) - i tak
    > wystarczy na lata. Poza tym można monitorować proces starzenia

    Przeniesieniem SWAPu w inne miejsce? ;)

> [...]
    > A najbardziej drażniące spowolnienia systemu odczuwam
    > wtedy, gdy musi dużo danych odczytać ze swapa.

    Więc po co Ci ten SWAP? :) SWAP ma sens, gdy dysk jest 1000 razy tańszy od RAMki.

> [...]
    > operacji - powrót do normalnej pracy zawsze oznacza czekanie
    > (i patrzenie jak np. ikony pulpitu się powoli odświeżają...).

    Aha...

> [...]
    > ostrzeżeń (512 MB chyba wystarczy, a może i mniej). Im mniejszy
    > swap na SSD, tym wolniejsza degradacja dysku.

    No cóż -- parę godzin temu uważałem, że do tej pory wzrosła świadomość
    ludzka co do SWAPu i wirtualnej pamięci oraz chronionego dostępu...

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 67. Data: 2011-09-09 05:39:01
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Thu, 08 Sep 2011 23:40:29 +0200, Rafał Łukawski napisał(a):

    > Co bys polecil w kontekscie nie tylko robienia obrazu partycji ale takze
    > kopii przyrostowych (automatycznych) na dowolny dysk (takze sieciowy)
    > oraz mozliwosc przegladania dowolnego snapshotu?

    Tylko i wyłącznie maleńki Drive Snapshot. Niestety nie jest darmowy i
    robi kopie różnicowe a nie przyrostowe (co jest o wiele
    bezpieczniejsze). Ale jest wart każdych pieniędzy.

  • 68. Data: 2011-09-09 08:36:13
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > Przeniesieniem SWAPu w inne miejsce? ;)

    O równomierne zużewanie się komórek pamięci to niech się martwi sam chipset
    dysku SSD.

    > Więc po co Ci ten SWAP? :) SWAP ma sens, gdy dysk jest 1000 razy tańszy od
    > RAMki.

    Mi - po nic. Niestety - system tak działa, że jest on konieczny.

    > No cóż -- parę godzin temu uważałem, że do tej pory wzrosła świadomość
    > ludzka co do SWAPu i wirtualnej pamięci oraz chronionego dostępu...

    A może to rozwinąć?

    Dziękuję,

    latet

  • 69. Data: 2011-09-09 08:51:21
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Latet" napisał w wiadomości grup
    > Kiedyś bawiłem się w całkowite wyłączanie swap-a, ale pewne programy
    > protestowały.
    Na XP przy 1 GiB ramu wyłączałem swap i nigdy nie pojawił się błąd. Na Siódemce
    nie sprawdzałem.

  • 70. Data: 2011-09-09 10:09:31
    Od: kamil <k...@s...com>

    On 09/09/2011 09:51, qwerty wrote:
    > Użytkownik "Latet" napisał w wiadomości grup
    > Na XP przy 1 GiB ramu wyłączałem swap i nigdy nie pojawił się błąd. Na
    > Siódemce nie sprawdzałem.

    Pod 7 nie mam swapa już z 1.5 roku, najpierw 4, teraz 8GB pamięci i też
    nic nie protestuje. Z tym, że domowego komputera używam głównie do gier,
    lightrooma i PS, a pewnie są programy które mają z tym problem.

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil

    http://bynajmniej.net