  • 101. Data: 2013-11-13 16:44:25
    Temat: Re: Jaki serwer
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>

    .

    > Dawno się tak mocno nie zgadzałem z Romanem. Dla mnie nie kłopot, nawet jakby
    > załączniki miały po 10 mega.

    Zarządzałem swego czasu serwerem newsów i jeszcze się trochę interesuję
    w jakim stanie obecnie jest ta sieć.
    Dlatego powiem dlaczego NIE powinno się tego robić.

    Rzeczy o jakich tu nie wspomnieliście, a są bardzo istotne:
    1. Serwerów jest już niewiele, większość jest 'kulą u nogi' dla firm. Im
    mniej admin przy nim spędza, tym szansa że ktoś zacznie się zastanawiać
    'po co nam to i ile kosztuje' jest mniejsza. Sporo firm po prostu
    wyłączyło serwery nawet bez 'pocałuj nas w d..', bo utrzymanie kosztowało
    kilkadziesiąt zł za prąd + czas admina.

    2. Większość spooli (może oprócz googla) na tych serwerach jest
    prealokowana. W czasach dużego ruchu taki spool wystarczał na np. rok.
    Stare posty są automatycznie kasowane i nadpisywane nowymi. Obecnie na tej
    samej przestrzeni zmieści się ładnych kilka lat, ale pod warunkiem, że
    nie będzie binarek.
    Dla porównania: binarki dla samej alt.pl.binaries przy przydzielonej
    powierzchni 20% tego co dla pl., potrafiły się zrotować w ciągu
    pojedynczych dni.
    Większość serwerów jest tak skonfigurowana, więc przy nadużyciu binarek
    tutaj, ucierpiałyby wszystkie grupy pl.*.

    Wątpię czy orędownicy załączników chcieliby wejść na grupę i zobaczyć, że
    posty są tylko z ostatniego miesiąca czy nawet tygodnia. Wtedy to byłaby
    faktyczna śmierć grupy.

    3. Co do botów czyszczących czy jakiejkolwiek zmiany konfiguracji
    serwerów, to punkt 1 wiele wyjaśnia - sieć jest prawie nienadzorowana w
    tej chwili i jest duża szansa, że zanim ktoś uaktualni konfig czy bota (o
    ile w ogóle), to grupa zginie w zalewie spamu, albo po prostu i tak nic
    się nie zmieni niezależnie od decyzji.

    Pozdrawiam

    Marek
    Jean-Baptiste Emmanuel Zorg

  • 102. Data: 2013-11-13 17:44:10
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek Wodzinski" napisał w wiadomościb>> Dawno się tak
> [...]

    >po prostu wyłączyło serwery nawet bez 'pocałuj nas w d..', bo
    >utrzymanie kosztowało kilkadziesiąt zł za prąd + czas admina.

    Tak jest.

> [...]
    >rok. Stare posty są automatycznie kasowane i nadpisywane nowymi.
    >Obecnie na tej samej przestrzeni zmieści się ładnych kilka lat, ale

    Dlatego pisalem o 10kB a nie 10MB. Schemat da sie zmiescic, a wiele
    nie wydluzy.
    Mysle ze nawet 50kB na tej grupie nie stanowiloby problemu - przeciez
    nie kazdy dolaczy rysunek.

> [...]
    >bota (o ile w ogóle), to grupa zginie w zalewie spamu, albo po prostu
    >i tak nic się nie zmieni niezależnie od decyzji.

    Ale czy trzeba cos zmieniac w aktualnych ustawieniach botow ?
    Zreszta one admina raczej maja i jeden taki bot kasuje na wszystkich
    serwerach.

    J.

  • 103. Data: 2013-11-13 17:44:53
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 13 Nov 2013 16:44:25 +0100, Marek Wodzinski
    <m...@O...mamy.to> wrote:
> [...]
    na tej
    > samej przestrzeni zmieści się ładnych kilka lat, ale pod warunkiem,

    Tak tylko ogólnie (nie żebym forsował bimarki) mam wrażenie, że
    oponenci założyli, że dla każdego posta będzie binarka. Inicjując ten
    temat binarek zakładałem, że max kilka tygodniowo. Przy
    kilkudziesięciu postów dziennie nie byłoby to.cyba skala miażdżąca.
    Przecież i tak większość tematów *tutaj* (z tą grupą wiąże ten temat
    jedynie) to są tematy opisowe....
    Ale ok, tematu nie ciągnę, powrócę z pytaniem za 20 lat, może się
    coś zmieni ;)

    --
    Marek

  • 104. Data: 2013-11-13 18:24:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ale czy trzeba cos zmieniac w aktualnych ustawieniach botow ?
    > Zreszta one admina raczej maja i jeden taki bot kasuje na wszystkich
    > serwerach.

    A próbował ktoś wysłać binarny załącznik do hierarchii pl.*? Z tego,
    że nigdy takiej wiadomości tu nie widziałem, wnioskję, że wedle tego
    kryterium cięte są równo z trawą. Czyli chociaż to by trzeba było
    zmienić.

    Kiedyś kryteria cancelbotów aktualizowano dość często. Był okres, że
    kasowały wiadomości w UTF-8 -- w czasie, kiedy takie działanie miało
    sens. Nie pamiętam już, czy Baba Naga vel Konik Bujany też był kasowany.
    Ten to zdaje się używał jakiegoś własnoręcznie skleconego newsreadera,
    który tak dziwacznie zapisywał mądrości autora, że mało kto był w stanie
    się z nimi zapoznać. Teraz na cancel zasługują wiadomości z googla -- te
    wysyłane przy takich ustawieniach, które niemożebnie masakrują cytaty
    i rozwalają historie dyskusji. Tylko nikomu się już nie chce.

    --
    Jarek

  • 105. Data: 2013-11-13 18:35:10
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jarosław,

    Wednesday, November 13, 2013, 6:24:48 PM, you wrote:

    > A próbował ktoś wysłać binarny załącznik do hierarchii pl.*? Z tego,
    > że nigdy takiej wiadomości tu nie widziałem, wnioskję, że wedle tego
    > kryterium cięte są równo z trawą.

    Są cięte ale mi się raz udało na pl.comp.pecet:
    http://www.man.lodz.pl/LISTY/PECET/1996/11/1531.html - Google nie chce
    pokazać nagłówków :(

    > Czyli chociaż to by trzeba było zmienić.

    I tu jest największa trudność.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 106. Data: 2013-11-13 18:40:15
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako ACMM-033 <v...@i...pl> w artykule
    <news:l5rk09$ok4$1@node1.news.atman.pl> pisze:

    > Użytkownik "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid> napisał w
    > wiadomości news:52813a78$5$2295$65785112@news.neostrada.pl...
    > Czy orientujesz się może, ile tego, tak rzędu wielkości, jest w sumie?

    Jeśli masz na myśli cały Usenet włącznie z grupami binarnymi, to odpowiedź
    jest prosta - nie stać Cię. Szczegóły podałem w innej wiadomości.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)

  • 107. Data: 2013-11-13 20:49:19
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> w artykule
    <news:slrnl82jr4.i65.jaros@falcon.lasek.waw.pl> pisze:

    > Pan Andrzej P. Wozniak napisał:
    >
    > [...]
    > Wydawało mi się, że w Google webmailem jest gmail.com.

    Na razie tak, ale w Gmailu jest już karta "Fora", gdzie można przekierować
    wiadomości z list dyskusyjnych Google Groups, a i widok listy wiadomości
    wygląda podobnie.

    > Po co więc mają
    > drugi?

    Ano właśnie - dążą do tego, żeby był jeden.

    > [...]
    > "Nie zależy", to jest *zupełnie* co innego niż "nie da się".

    To to samo, tylko z innego punktu widzenia. Wciąż działającym newsadminom
    nie zależy na tym, aby stracić posadę, więc nie da się nic zrobić,
    co mogłoby negatywnie nastawić ich szefostwo lub samych użytkowników,
    a odcięcie licznej grupy oznacza liczne skargi i narzekania. Co innego
    gdyby się pojawił komercyjny serwis typu Giganews czy Supernews.

    > Znalazłem, już nie pamiętam który to. Są takie, choć mniej niż tych, co
    > tną różne motzarelle czy aioe (ale to, jak rozumiem, po prostu za
    > anonimowość). Z tym, że nie chodzi o mnie. Ja sobie potrafię wyciąć co
    > chcę i jak chcę.

    Ale jak coś znalazłeś, to się możesz podzielić. Motzarelle i aioe są u nas
    wycinane (choć na anglojęzycznych grupach comp są to źródła dużej liczby
    wartościowych wiadomości), więc serwery niewycinane są przydatne.

    > [...]
    > Zawsze był niszowy. Kiedyś był niszowy jak cały Internet, potem próbowano
    > na nim zrobić interes, ale nie wyszło. Teraz znalazł się równiez poza
    > polem widzenia Google. Więc lepiej by było, żeby Usenet zrezygnował
    > z Google, zanim Google zrezygnuje z Usenetu.

    Niby w jaki sposób i kto to ma zrobić? Jak przekonać komercyjnych dostawców,
    żeby zrezygnowali z wymiany feedu z Google Groups? Przecież oni zarabiają
    m.in. na tym, że klienci płacą za możliwość odfiltrowania tego ruchu.
    Co innego gdyby się udało nakłonić Google do sprzedaży całego archiwum
    Usenetu.
    Mało prawdopodobne, a jednak możliwe - w końcu Google zrezygnował z takich
    cenionych usług jak Google Reader czy iGoogle.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)

  • 108. Data: 2013-11-13 20:51:07
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    <news:slrnl82jra.i65.jaros@falcon.lasek.waw.pl> pisze:

    > Realizacja była kiepska, ale z innej przyczyny. Bo nie ograniczyli się
    > do eksploatacji zasobów (przejęte zasoby archwalne, na bieżąco się
    > rozszerzające), tylko dołożyli bramkę, która nikomu do niczego nie była
    > potrzebna.

    Błąd. Jak to napisałem wcześniej, bramka już istniała i kupili ją razem
    z serwisem Dejanews. Użytkownicy Dejanews oczekiwali, że bramka będzie
    nadal działała, więc zrobili ją po swojemu.

    > Nie mówię, że był. Wręcz przeciwnie, każdy kolejny dobry serwer, to rzecz
    > porządana. Problem był, gdy się nagle zwinęły (z tego problemu wziął się
    > ten wątek).

    Problem jest, bo w Polsce własne serwery zwinęli również dostawcy internetu,
    a w zamian nie pojawił się żaden niezależny dostawca Usenetu, który by
    oferował usługi komercyjne w stylu Giganews czy Supernews.

    > To "wytrzymywanie" odnosi się do sytuacji istnienia możliwości korzystania
    > z Usenetu inaczej niż przez port 119. Ja sądzę, że nie wytrzyma długo,
    > wkrótce to się skończy. I im szybciej, tym lepiej.

    Nie skończy się, tylko będzie niszowe. Zresztą już takie jest.

    > A czy aby to nie jest tak, że kiedyś się podawało Message-ID i było
    > wiadomo, co z tym robić?

    Podawanie samego Message-ID to nadmierne uproszczenie tak, jak nadmiernym
    uproszczeniem jest podawanie adresu w stylu strona.pl - tego się nie da
    kliknąć.

    > Wpisywało się jak nie w czytnik, to w dejanews,
    > a w końcu w google. A teraz? Nie wiedzą, nie mają gdzie wpisać.

    Nie wiedzą, bo Google ukryły i popsuły zaawansowane wyszukiwanie, ale ono
    nadal jest i teoretycznie można wyszukiwać po Message-ID. Grupy dyskusyjne
    są obecnie w kategorii usług społecznościowych, a wyszukiwanie zaawansowane
    pojawia się i działa tylko po wejściu na konkretną grupę. Jak już pisałem -
    nie ma dostępu do pełnej listy hierarchii, więc znalezienie czegokolwiek
    jest utrudnione, a w praktyce wyszukiwanie wg Message-ID nie działa, bo
    bardzo dużo identyfikatorów zawiera znak $, którego wyszukiwarka używa do
    kodowania niektórych znaków w adresie zamiast standardowego %, np dwukropek
    jest zapisany jako $3A.
    Przykładowo da się wyszukać wiadomość
    oups.com
    w grupie pl.comp.ogonki:
    https://groups.google.com/forum/?hl=pl#!topicsearchi
    n/pl.comp.ogonki/messageid$3Aad325f36-035c-4944-9ac3
    -...@g...com|sort:date
    ale nie da się jej wyszukać bez podawania grupy:
    https://groups.google.com/forum/?hl=pl#!search/messa
    geid$3Aad325f36-035c-4944-9ac3-1ddc99ad53f8@googlegr
    oups.com
    Nie da się też wyszukać wiadomości news:kjq0sq$9om$1@node2.news.atman.pl
    z tego samego wątku (bo zawiera znaki $ zakodowane jako $24, czyli oznacza
    inny identyfikator):
    https://groups.google.com/forum/?hl=pl#!topicsearchi
    n/pl.comp.ogonki/messageid$3Akjq0sq$249om$241@node2.
    news.atman.pl|sort:date
    Jakakolwiek próba edycji linku oznacza kolejne zamiany znaku $ na $24.
    Zwracam uwagę, że nie wszystkie dwukropki zostały zakodowane.

    > Jeśli nie będzie żadnego, to jakiś problem? No, serwery archiwizujące są,
    > jak ktoś umie poszukać, to coś tam znajdzie, może prędzej niż w Google.

    Potrafisz wymienić takie archiwa poza niekompletnym news-archive.icm.edu.pl?
    Wiesz ile kosztuje dostęp do nich czy może znasz jakieś bezpłatne?

    > Zintegruje się Google Groups, a nie Usenet. Tego przecież jak do tej pory
    > nikt z niczym nie zintegrował.

    Przecież interfejs Google Groups w obecnej postaci już integruje własne
    listy dyskusyjne Google i grupy dyskusyjne Usenetu. Czyżbyś pisał o czymś,
    czego nie sprawdziłeś? W wyszukiwarce Google jest jeszcze gorzej - po
    wybraniu opcji dyskusje pojawiają się wyniki z forów, grup i list razem,
    przy czym wyniki z www są preferowane (choćby były to sklonowane grupy)
    i nie ma możliwości zawężenia zakresu do Usenetu przez skorzystanie
    z narzędzi wyszukiwania.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)

  • 109. Data: 2013-11-13 20:52:18
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> w
    artykule <news:544251106.20131111222618@pik-net.pl.invalid> pisze:

    > Nie. Dopóki było w DejaNews, wątki były kompletne. Jak tylko przeszło
    > do Google, to jedyny post jaki mi się udało odnaleźć sprzed 1996 roku
    > jest wyrwany z kontekstu a sam wątek jest w strzępach.

    Nie zniknęło, tylko popsuli wyszukiwanie. Jak już pisałem, obecne
    wyszukiwanie jest zawsze filtrowane, więc zawsze dostajesz wyniki mniej
    więcej takie:
    - najnowsze;
    - najlepiej pasujące;
    - nie więcej niż 1000.
    Jeśli zatem zamierzasz znaleźć swoje najstarsze wypowiedzi, a od lat używasz
    niezmienionego adresu mailowego, to Ci się raczej nie uda. Możesz mieć też
    kłopoty, jeśli używasz IE8 czy Opery 12, bo Google ich nie lubią i nowy
    format interfejsu działa tam jak zechce.
    Jednak poniższe rezultaty wyszukiwania powinieneś bez problemu zobaczyć:
    https://groups.google.com/forum/?hl=pl#!topicsearchi
    n/soc.culture.polish/before$3A1991$2F01$2F01|sort:da
    te
    Aby zobaczyć całość, musisz kilkanaście razy dociągać starsze wiadomości
    przwijając stronę w dół. Konstrukcja zapytania jest jasna, więc łatwo je
    zmodyfikować:

    topic search in: soc.culture.polish
    before: 1991/01/01
    sort: date

    Zepsute wyszukiwanie po Message-ID opisałem w innej wiadomości.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)

  • 110. Data: 2013-11-13 20:52:31
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    <news:l5rjts$odi$1@node1.news.atman.pl> pisze:

    > Użytkownik "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid> napisał w
    > wiadomości news:52813a78$3$2295$65785112@news.neostrada.pl...
    > Teoretycznie można by je rozbijać na foldery po 2 giga, ale kompaktowanie
    > tego trwa wieczność i pochłania pamięci, że chyba autocad by się nie
    > powstydził. Gdzieś miałem zrzut ekranu z zajętym przez OE 1.4 GB
    > pamięci... a nie wiem, czy i nie więcej... Młócił właśnie takie duże
    > archiwa... Ja mając 760 RAM duszę się już czasem, bo młóci swapem jak
    > epileptyk podczas ataku.

    1.4 GB to może zająć OE przy otwieraniu 2 GB folderu zawierającego same
    nagłówki, kiedy wczytuje indeks zawartości, żeby ją wyświetlić we właściwej
    kolejności. Kompaktowanie nie zajmuje tyle, bo polega na wczytywaniu
    kolejnych bloków indeksu i wiadomości, po czym przepisywaniu tylko
    wiadomości nieskasowanych i ich indeksu.
    Z kolei młócenie swapem wiąże się z wbudowanym w OE timeoutem - jeśli nie
    zdąży skompaktować folderu w ciągu 3-4 minut, zgłasza, że folder jest
    zajęty. W związku z tym pojawia się praktyczny limit wielkości folderu - na
    sprzęcie podobnym to tego, jakim dysponujesz wyszedł z mnożenia dostępnego
    RAM przez półtora, czyli u Ciebie rzędu gigabajta.

    > No cóż...
    > Nabyłem niedawno dysk 3TB, mam sterownik do GPT, cała partycja w jednym
    > kawałku, może dupnę sobie na nim takie coś lokalne?

    Lokalne archiwum wszystkich polskich grup to wielkość rzędu 200 GB, więc
    może być znacznie mniejszy dysk, serwer wymaga przede wszystkim duuużo RAM.
    No i zapomnij o jednordzeniowych procesorach - nawet gdybyś stawiał
    Hamstera, dwurdzeniowy procesor będzie bardzo mile widziany.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)