    From: Piotr Wyderski <p...@n...mil>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Jaki rdzeń do wzmacniacza magnetycznego?
    Date: Mon, 17 Nov 2014 16:23:03 +0100

    J.F. wrote:

    > Tak nawiasem mowiac - jedne z wczesnych komputerow byly robione na
    > rdzeniach magnetycznych.
    > Nie pamiec - sama logika. Bramki na rdzeniach.

    Tak, jest o tym w wiki.

    > A potem generator sygnalu zegarowego ma 500kW mocy :-)

    No to tu pytanie, które mnie od pewnego czasu nurtuje: czy na
    elemencie magnetycznym da się zrobić generator zasilany prądem stałym?
    Bo na zmiennym to się na wzmacniaczu magnetycznym da zbudować np.
    multiwibrator bistabilny. :-)

    Niekoniecznie musi być sinusoidalny, wystarczy coś w rodzaju
    przebicia lawinowego.

    > Owszem, ja ich nie neguje, tez mnie pociagaja ... ale chyba na 50Hz z
    > sieci, nie na 50kHz z falownika ...

    Na 50Hz trzeba się dużo nakręcić, a rdzenie ciężkie. 1000x razy wyższa
    częstotliwość to czysta wygoda (i szersze pasmo, ale kogo to w zabawie
    obchodzi).

    > Nawiasem pytajac ... karta ethernet jak wiadomo burzy moze nie przetrzymac.
    > Ale - odkad karty sa na skretce, to na wejsciu jest transformator.
    > Wiec co - ten malutki rdzen przenosi impuls niszczacy, czy sam
    > transformator sie niszczy ?

    A to nie jest zwykłe przebicie izolacji spowodowane przepięciem,
    którego energia jest wystarczająca do stopienia drucika 0.0nic?
    tam jest jakiś głębszy mechanizm? :-)

    > Bo elektronika potrafi tez bardzo dlugo wytrzymac. O ile jest normalnie
    > zaprojektowana i normalnie zlutowana ...

    Żadna elektronika nie wytrzyma tego, co wytrzyma kawał cewy. :-)

    > glowy nie dam jak to z elektrolitami - czy da sie pogodzic
    kondensatory i przetwornice...

    Dziś możesz tam dać same ceramiczne, to jedynie kwestia ceny, bo
    elementy są. Tylko uważaj, ceramiczne mają bardzo ciekawą
    charakterystykę C(U). Nie bez przyczyny niektórzy zowią je waraktorami :->

    > Musi byc na ten temat sporo literatury ... ale w bibliotekach, bo z lat
    > 50-tych.

    Co najmniej trzy ciekawe książki są w google. Autorem jednej jest Paul
    Mali. Jest jeszcze kilkudziesięciostronicowa praca o zastosowaniach.
    Facio m.in. pisze, że zrobiono proof of concept: kompletny heterodynowy
    odbiornik radiowy na wzmacniaczach magnetycznych. Tylko generator
    "zegara" był tranzystorowy.

    > Cos mi sie tu nie podoba - prad staly na glosniku.

    Te diody to element dodatniego sprzężenia zwrotnego. Eliminuje półcykle
    demagnetyzujace i podnosi wzmocnienie z kilkunastu do ~1000. Mali to
    wyjaśnia szczegółowo.

    Pozdrawiam, Piotr