  • 1. Data: 2011-05-28 12:02:01
    Temat: Jaki przekaźnik cewka 5v, 6 styków ?
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Witam.

    Nie chciałbym się wkopać w coś niestandardowego i dlatego pytam:

    Jaki przekąźnik *typowy* powinienem zastosować dla następujących
    parameterów:

    a) cewka 5V

    b) styki 24V załaczające indukcyje obciążenie. Dwa zwierne, dwa
    rozwierne. Pi*drzwi jakieś 4A ciągłego ale z impulsowym rozruchem pod 8A.

    Potrzebuje tego przekaźnika do zmiany kierunku obrotowego silnika.
    mostek H jest kłopotliwy a mały przekaźnik załatwiłby sprawę tym
    bardziej ze kierunek zmieniam raz na godzinę.

    Zalezy mi na małym i tanim i o jakimś typowym rozstawie. Duże
    przekaźniki na styki 230V są .... duże ....

    W sklepach zatrzęsienie przekaźników ale nie zawsze jest wymiar, zdjęcie
    albo parametry wiec moze ktoś potrafi z rękawa wyciągnąć gotowy symbol.

  • 2. Data: 2011-05-28 13:31:22
    Temat: Re: Jaki przekaźnik cewka 5v, 6 styków ?
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>

> [...]
    >
    > W sklepach zatrzęsienie przekaźników ale nie zawsze jest wymiar, zdjęcie
    > albo parametry wiec moze ktoś potrafi z rękawa wyciągnąć gotowy symbol.

    Oferta Relpol:

    http://www.relpol.pl/pl/Oferta/Nasza-oferta/Przekazn
    iki/przekazniki-elektromagnetyczne-miniaturowe

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 3. Data: 2011-05-28 19:33:57
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Zalezy mi na małym i tanim i o jakimś typowym rozstawie. Duże
    > przekaźniki na styki 230V są .... duże ....

    Sebastianie mam parę uwag - nie na temat, ale ku przestrodze.

    Przekaźnik 5V prawdopodobnie będziesz chciał zasilić wprost z
    elektroniki, licz się z zakłóceniami z tej strony (przekaźniki są
    przeźroczyste dla nich - wbrew pozorom nie ma żadnej separacji
    galwanicznej).

    Przekaźnik na 12V Relpolowski jak dobrze trafisz, to załączy bez problemu.

    Przełączanie obrotów oznacza, że chcesz na zewnętrzne styki podać
    zasilanie, a na środkowe silnik, możesz też odwrotnie - i tak Ci właśnie
    polecam. Jak się lekko styk sklei, to przynajmniej nie trzaśniesz
    zwarcia zasilania (musiały by dwa naraz, zresztą to zawsze kwestia
    jakości przekaźnika i pewnej _statystyki_).

    Przełączanie mam nadzieję zrobisz przy zatrzymanym silniku, jeśli nie,
    to możesz liczyć na to że styki nie przełączą się idealnie jednocześnie
    i będziesz miał _hamowanie_ zwarciem tuż przed _hamowaniem_
    przeciwprądem. :) Będzie iskrzyć.

    Jeśli silnik będzie się jednak kręcił przy przełączeniu obrotów, to
    nieźle może Ci podbić prąd na zasilaniu, zalecam ostrożność. Oszacuj
    sobie 2x zasilanie / R uzwojenia (pokręć lekko wirnikiem aby trafić w
    minimum)

    Generalnie trwałość rozwiązania przy odpowiednim podejściu jest niezła,
    ale lepiej jest zrobić to dwoma osobnymi przekaźnikami jednak.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 4. Data: 2011-05-30 06:39:58
    Od: "!sp" <s...@a...er>

    > b) styki 24V załaczające indukcyje obciążenie. Dwa zwierne, dwa rozwierne.
    > Pi*drzwi jakieś 4A ciągłego ale z impulsowym rozruchem pod 8A.

    To potrzebny ci normalny przekaźnik
    Miniaturki szybko szlag trafi

  • 5. Data: 2011-05-30 15:54:03
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-05-28 21:33, Irek N. wrote:
> [...]
    > elektroniki, licz się z zakłóceniami z tej strony (przekaźniki są
    > przeźroczyste dla nich - wbrew pozorom nie ma żadnej separacji

    Nie ma zakłuceń, sprawdzone. Strzały cewki są gaszone szybką diodą
    impulsową.

    > Przekaźnik na 12V Relpolowski jak dobrze trafisz, to załączy bez problemu.

    Sprawdziłem kilka. Nie, nie załączy, najwyżej delikatnie ruszy kotwicą.

    > Przełączanie mam nadzieję zrobisz przy zatrzymanym silniku

    Robie je bezprądowo. Tranzystor od strony masy słuzy jako wyłacznik.
    Przekaźnik robi wszystko bez pradu i napięcia.

    > ale lepiej jest zrobić to dwoma osobnymi przekaźnikami jednak.

    Lepiej by to było zrobić mostkiem H ale o dziwo *nie* ma na rynku
    mosktów H z mosfetami, z logiką zapobiegającą zwarciom, z pradem ~4A i
    dostepnych w sklepie na rogu. Przekaźnik jest tańszy i zajmuje mniej
    miejsca.

  • 6. Data: 2011-05-30 15:57:22
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-05-30 17:54, Sebastian Biały wrote:
    > zakłuceń

    O przepraszam ...

  • 7. Data: 2011-05-30 17:27:59
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

> [...]
    > mosktów H z mosfetami, z logiką zapobiegającą zwarciom, z pradem ~4A i
    > dostepnych w sklepie na rogu. Przekaźnik jest tańszy i zajmuje mniej

    Ja tam nie wiem co to jest dla kogo sklep za rogiem, ale L6203 jest
    całkiem OK, tylko trzeba odrobinę PWM-a dać jak sądzę (ja wykorzystuję
    więc kwestia pracy statycznej jest dla mnie nieistotna). Jest spokojnie
    do dostania, jest niezbyt drogi i ma jedną zasadniczą wadę: strasznie
    się robi pod toto płytkę. Nie wiem co przyświecało projektantowi, ale to
    jest dla mnie dość poważna wada układu. Poza tym - układ prawie
    niezniszczalny (chociaż ja daję schottky zabezpieczające - tak na
    wszelki wypadek). Z tym, że ja mam trochę mniejszy prąd, więc pewnie bez
    kawałka radiatora się nie obejdzie.
    Aha, jest też wersja SMD (L6201PS), wbrew temu co piszą w TME L6201 (bez
    PS) ma tylko 1A prądu obciążenia.

    Pozdrawiam

    DD

  • 8. Data: 2011-05-30 17:42:18
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sat, 28 May 2011 21:33:57 +0200, "Irek N." <j...@t...tajny.jest>
    wrote:

> [...]
    >elektroniki, licz się z zakłóceniami z tej strony (przekaźniki są
    >przeźroczyste dla nich - wbrew pozorom nie ma żadnej separacji
    Hmm, mam to tak rozumieć, że zakłócenia występujących na stykach
    przekaźnika bez problemu przenoszą się na cewkę i dalej do obwodu
    zasilania cewki? Czy o coś innego?
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 9. Data: 2011-05-30 18:12:12
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Nie ma zakłuceń, sprawdzone. Strzały cewki są gaszone szybką diodą
    > impulsową.

    Nie o takie chodzi, tylko o te _stykowe_ :)
    Cewka przekaźnika tutaj niegroźna jest (bo przewidywalna).

    > Sprawdziłem kilka. Nie, nie załączy, najwyżej delikatnie ruszy kotwicą.

    RM84-2012-35-1012
    Jest jeszcze ciekawiej. Mam tylko 5 sztuk (12V nie jest moim standardem)
    i z tych 5 sztuk dwa kłapią bardzo zdecydowanie przy 5V, jeden nawet
    przy 3.2V!!!
    Musieli coś zmienić, gdyż oba są starego sortu (kupione około 2-3 lata
    temu).Na życzenie podeślę, ale faktycznie nowsze słabiej się kleją i nie
    zalecę już ich do takiej instalacji. Wykonałem kiedyś tester i potrzebny
    był przekaźnik działający przy 6V i 12V jako jeden z elementów
    testujących. Pomierzyłem worek 12-to voltowych i wyszło mi że się nadają
    z zapasem.

> [...]
    > mosktów H z mosfetami, z logiką zapobiegającą zwarciom, z pradem ~4A i
    > dostepnych w sklepie na rogu. Przekaźnik jest tańszy i zajmuje mniej

    No ba, w sklepie za rogiem sprzedawczyni już nie jest przerażona jak
    słyszy _muszą być czarne_ ;)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 10. Data: 2011-05-30 18:13:42
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Hmm, mam to tak rozumieć, że zakłócenia występujących na stykach
    > przekaźnika bez problemu przenoszą się na cewkę i dalej do obwodu
    > zasilania cewki? Czy o coś innego?

    Takie mam doświadczenia z przekaźnikami. Dokładnie jak piszesz.

    Miłego.
    Irek.N.