  • Data: 2009-12-21 18:17:55
    Temat: Re: Jaki prąd płynie przez żarówkę 100W 24V?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Eneasz Pącki" <a...@w...pl>
    > Ostatnio byłem świadkiem rozmowy : "trzeba wsadzić bezpiecznik
    > 20A do żarówki w TIRze 100/90W bo jakaś fujara wsadziła 10A i nie
    > świeci się...". Z fizyki pamiętam, że P= U*I. Instalacja w
    > ciężarówce przystosowana na 24V. Skoro żarówka 100W to wychodzi
    > ok 4,1A. Zatem moim zdaniem spokojnie wystarczyłby bezpiecznik
    > 5-10A. Luki w moim rozumowaniu?

    W ogolnosci wspolczynnika temperaturowego oporu zapomniales.
    Zimna zarowka ma opor ~10 razy mniejszy, czyli bierze 40A.
    Aczkolwiek bezpiecznik topikowy tez sie nie pali tak szybko.

    No i zarowki moga byc dwie na jednym bezpieczniku. Albo i wiecej,
    jesli dochodza jakies obrysowe przyczepy.

    Tak czy inaczej - jesli sie bezpiecznik przepala przy wlaczeniu, to
    trzeba dac wiekszy, choc oczywiscie umiar przy tym zachowac :-)

    J.