    From: Cezary Tomczyk <c...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.www
    Subject: Re: Jaki podręcznik dla webmastera?
    Date: Sat, 29 Dec 2012 11:51:37 +0100

    W dniu 2012-12-29 10:45, Gabriel Zastawnik pisze:
    > 3. Jesli chodzi o nauke js, to ja polecam w tym momencie skoncentrowanie
    > sie na swietnej bibliotece jQuery, bo za jej pomocą zrobisz wszystko.

    Nie, nie, nie i jeszcze raz nie! To prosta droga do nauczenia się paru
    metod z jQuery, ale to nie ma wiele wspólnego z nauką JavaScript-u i
    zrozumienia tego, jak on działa. Już widziałem setki programistów
    podkreślających, że znają JavaScript, bo znają jQuery. Na pytanie czy
    mogą napisać funkcjonalność "ABC" to słyszę, że "tego nie da się napisać
    w jQuery". Do cholery, jQuery to _żaden_ język programowania.

    jQuery to tylko jeden z wielu framework-ów, który został napisany w
    JavaScripcie. A nawet ściślej rzecz biorąc to każda przeglądarka ma
    swoją implementację EcmaScript-u:

    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ECMAScript_engi
    nes

    Cytat z innej strony:

    "Many people talk about JavaScript as if it was one fully specified and
    universally implemented programming language. But it is in fact only the
    name of one implementation of a standard for an extensible programming
    language, ECMAScript, which is enjoying several implementations that are
    widely distributed."

    http://pointedears.de/scripts/test/es-matrix/

    Wiem, dla początkujących to matrix, ale to, od czego bym zaczął, to FAQ:
    http://jibbering.com/faq/

    Materiały najlepszej świeżości są w większości po angielsku i nie
    znajomość tego języka znacznie utrudni naukę JavaScript-u, a nawet w
    ogóle jakiegokolwiek języka programowania.

    > Niektorzy mowia ze do czesci rzeczy jest to jak strzelanie z armaty do
    > muchy, ale... ale niech se mowia:) Raz wykorzystasz jQuery do zrobienia

    Bo to prawda. Przykład:

    jQuery:
    $('#myid').attr('title', 'to moje title');

    bez jQuery:
    document.getElementById('myid').title = 'to moje title';

    Ale przecież ładować kilkadziesiąt kilobajtów by zrobić proste operacje
    jest lepsze :/ To jest idealny dowód na to, że programista nie rozumie,
    co pisze.

    Co więcej, w obecnym czasie mamy takie coś, jak querySelector(All) i
    setki innych metod "wbudowanych w przeglądarkę", że często nie ma
    potrzeby korzystania z framework-ów. Rzecz jasna, trzeba wiedzieć kiedy
    się opłaca korzystać z framework-a, a kiedy nie. Po tym właśnie poznaję
    programistę, który rozumie, co pisze, a nie wie co pisze. To zasadnicza
    różnica.

    To, co mogę od siebie polecić, to:

    1. Kupić książkę
    http://www.amazon.com/Maintainable-JavaScript-Nichol
    as-C-Zakas/dp/1449327680?tag=nczonline-20
    2. Czytać grupę dyskusyjną comp.lang.javascript.
    3. Pisać proste, własne przykłady.
    4. Rozpocząć pisanie własnego framework-a.

    Punkt 4 nie jest po to, by zdobyć świat. Pisanie własnego framework-a to
    jedna z najlepszych szkół danego języka. Trzeba rozwiązać mnóstwo
    problemów, ale właśnie poprzez to uczymy się właściwego programowania i
    rozumiemy mechanizmy, które normalnie są "ukryte" w takich framework-ach
    jak jQuery. Jak już zrozumiemy "jak to działa", to można zacząć używać
    framework-ów takich, jak jQuery i innych.

    [...]

    --
    Cezary Tomczyk
    http://www.ctomczyk.pl/