eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.comp.programmingJaki język polecić początkującemu? - komentarz do artykułu w Programista 9/2018Re: Jaki język polecić początkującemu? - komentarz do artykułu w Programista 9/2018
  • X-Received: by 2002:a37:4dc5:: with SMTP id a188mr19210qkb.4.1546940548813; Tue, 08
    Jan 2019 01:42:28 -0800 (PST)
    X-Received: by 2002:a37:4dc5:: with SMTP id a188mr19210qkb.4.1546940548813; Tue, 08
    Jan 2019 01:42:28 -0800 (PST)
    Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.unit
    0.net!weretis.net!feeder6.news.weretis.net!feeder.usenetexpress.com!feeder-in1.
    iad1.usenetexpress.com!border1.nntp.dca1.giganews.com!nntp.giganews.com!v55no10
    119149qtk.0!news-out.google.com!m21ni17471qta.0!nntp.google.com!v55no10119145qt
    k.0!postnews.google.com!glegroupsg2000goo.googlegroups.com!not-for-mail
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Tue, 8 Jan 2019 01:42:28 -0800 (PST)
    In-Reply-To: <a...@g...com>
    Complaints-To: g...@g...com
    Injection-Info: glegroupsg2000goo.googlegroups.com; posting-host=194.9.244.14;
    posting-account=bMuEOQoAAACUUr_ghL3RBIi5neBZ5w_S
    NNTP-Posting-Host: 194.9.244.14
    References: <c...@g...com>
    <f...@g...com>
    <a...@g...com>
    <7...@g...com>
    <a...@g...com>
    <6...@g...com>
    <0...@g...com>
    <a...@g...com>
    <1...@g...com>
    <e...@g...com>
    <6...@g...com>
    <1...@g...com>
    <2...@g...com>
    <5...@g...com>
    <9...@g...com>
    <1...@g...com>
    <8...@g...com>
    <d...@g...com>
    <a...@g...com>
    User-Agent: G2/1.0
    MIME-Version: 1.0
    Message-ID: <c...@g...com>
    Subject: Re: Jaki język polecić początkującemu? - komentarz do artykułu w
    Programista 9/2018
    From: Maciej Sobczak <s...@g...com>
    Injection-Date: Tue, 08 Jan 2019 09:42:28 +0000
    Content-Type: text/plain; charset="UTF-8"
    Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
    Lines: 167
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.comp.programming:213200
    [ ukryj nagłówki ]

    > > Rozumiem. Mamy więc (niezaskakujący) wniosek, że różne języki są właściwe do
    różnych problemów.
    >
    > Pytanie, jaki dalszy wniosek możemy wyciągnąć z tego wniosku.
    > Może na przykład taki, że rozsądnie byłoby eksplorować języki,
    > które ułatwiają projektowanie języków.

    Zgadzam się. Dlatego, jak już wspomniałem, podoba mi się język Wolfram, bo dzięki
    swojej umiarkowanej lispowatości świetnie nadaje się do tworzenia tzw.
    Domain-Specific Languages. Zastanawiam się nad możliwością użycia tego do opisu
    wymagań, które można weryfikować albo z których można generować właściwy kod (albo
    testy).
    Sam LISP jest przez swój minimalizm zbyt sztywny, żeby był użyteczny dla końcowego
    odbiorcy.

    > Możesz zerknąć w przykłady programów liczących sumę kwadratów
    > początkowych siedmiu liczb pierwszych, które przewinęły się
    > przez ten wątek (to było w odpowiedzi na post AK).
    > Tam dokładnie pokazałem przykład rozumowania podstawieniowego.

    Ależ ja go rozumiem i od początku staram się tu zrobić konfrontację tych koncepcji.
    "Przykład rozumowania podstawieniowego" nie pokazuje żadnej przewagi nad tym
    imperatywnym oryginałem, z dwóch powodów:

    1. Nie widać w nim długoterminowych zalet w aspekcie utrzymania kodu. Wyobraź sobie,
    że klient dostał ten program i jest zadowolony, ale przecież jesteśmy agile, więc
    klient od razu wpada na nowy pomysł: "a jeszcze tak sobie pomyślałem, że te liczby,
    które nie są pierwsze, też by można do siebie dodać".
    Z punktu widzenia klienta to nie jest zmiana wymagań, tylko *nowe*, *dodatkowe*
    wymaganie (bo logicznie tak właśnie jest). A skoro tak, to klient będzie oczekiwał,
    że ten drobny dodatek będzie zrealizowany przez drobny dodatek w kodzie. W wersji
    imperatywnej (tej syfiastej, brzydkiej i naiwnej) *faktycznie* wystarczy coś dodać,
    bez modyfikacji istniejącego kodu. W wersji funkcjonalnej trzeba wywalić cały program
    i napisać go od nowa (pokażesz?). To jest potencjalnie poważny problem i nie tylko
    dlatego, że klient nie zrozumie, dlaczego tak ma się stać.
    Ten przykład w całości jest sztuczny (serio: nikt nie rozwiązuje takich problemów),
    ale nie wynika z niego, że powyższy problem nie wystąpi w większej (ilościowo albo
    czasowo) skali. Ciekawym aspektem do rozważenia jest to, że to, co Ty traktujesz jako
    wymagania ("dodaj ... itd.") to nie są jedyne wymagania, z jakimi musi się zmierzyć
    inżynier. Niejawnymi wymaganiami są też kwestie wydajności (sam widziałeś) i
    utrzymanie projektu w długim terminie. "Paradygmat podstawieniowy" tych problemów sam
    z siebie nie adresuje a przez to jest rozwiązaniem nie tylko niekompletnym ale może
    być wręcz ograniczającym.

    2. Programowanie imperatywne w żaden sposób nie wyklucza analizy podstawieniowej.
    Analizatory kodu (np. takie, które sprawdzają statycznie, czy ktoś nie wyjeżdża poza
    tablicę albo nie dzieli przez zero) wykonują weryfikację właśnie przez podstawienia i
    przez rozwiązywanie równań.

    > Większość programistów, jakich znam, nie implementuje swojego MD5.

    To samo mogę powiedzieć o każdym zaproponowanym przez Ciebie przykładzie.
    A jednak ktoś coś immplementuje, inaczej nie mielibyśmy roboty. Pytanie, w którym
    momencie trafię na taki (lub należący do tej klasy) problem.

    > Być może z dydaktycznego punktu widzenia lepiej jest, żeby
    > programiści najpierw uczyli się języków, które realizują prostsze
    > modele obliczeń, a dopiero później (jeśli zajdzie taka potrzeba)
    > takich, które pozwalają na ścisłą kontrolę sprzętu.
    > (Wiele wskazuje na to, że tak właśnie jest)

    Ja bym się nawet z tym zgodził. I tu możemy wrócić do Twojej tezy, że początkujący
    programiści powielają nawyki z prostych przykładów w większej skali. A może warto ich
    uczyć na językach, których nie da się zastosować w większej skali? Wtedy nie będą
    niczego powielać. Scratch, Logomocja, itp. - a potem, jak już się wyszaleją na
    piramidkach i ciuchciach, pokazać im prawdziwy język, od razu w dużej skali. Np. C++.
    :-D

    > Czasem się spotykam z takim sformułowaniem, że dobry
    > język powinien robić tak, żeby łatwe rzeczy były w nim
    > łatwe, a trudne przynajmniej możliwe.

    Zgadzam się. Ale to może być też kwestią ekspozycji - tzn. można pokazywać język
    kawałkami, zaczynając od tych łatwych.

    > > > Operator przypisania w językach takich jak C czy Python jest
    > > > łatwo dostępny, i sprawia wrażenie, że jest prostą operacją.
    > >
    > > Bo jest. To jest podstawowa operacja.
    >
    > Podstawowa dla jakiego problemu?

    Jak niewiasta chce przemalować włosy to je maluje a nie robi swojego klona z innymi
    włosami. Jak mam kapcia w samochodzie to pompuję oponę a nie kupuję nowe napompowane
    koło (przepraszam: nowy samochód, bo przecież do starego nie da się nowego koła
    założyć). Jak mam gorzką kawę, to ją dosładzam a nie robię nową słodką. A jak chcę
    zmienić kolor ściany, to ją maluję a nie buduję nowy dom. I nie zakładam nowego konta
    (w nowym banku), żeby móc dostać wypłatę.
    Tak ma moje oko, operacja przypisania jest podstawowa w sensie uniwersalnym. To
    właśnie udawanie, że tej operacji nie ma, jest dla mnie kosztem.

    > Załóżmy, że zmienimy linijkę
    >
    > if(++dodano==ilu) return suma;
    >
    > na
    >
    > if(dodano++==ilu) return suma;
    >
    > Już mamy błąd.

    To jest problem kolejności operacji a nie samego przypisania (w tym przypadku
    modyfikacji). Funkcje też można zaaplikować w złej kolejności.

    > > > i właśnie z tego powodu w pierwszych dwóch rozdziałach SICP
    > >
    > > A z jakiego powodu teraz używają Pythona do nauki?
    >
    > Wyjaśniają w tekście, który podlinkowałeś wcześniej.

    Czyli jednak można pokazywać uczniom operację przypisania od samego początku nauki?

    > Polecam ten wykład:
    > https://www.youtube.com/watch?v=uEFrE6cgVNY

    Jak to się ma do ludzi, którzy uczyli się matematyki i nie rozumieją, że x=x+1 to nie
    musi być równanie?

    Ludzie, którzy zawodowo zajmują się matematyką biegle posługują się narzędziami
    takimi jak Mathematica, Matlab, Octave, itp. (zależność kulturowa) i zdumiewająco
    wszystkie te trzy są imperatywne i korzystają z pojedynczego znaku "=" jako operacji
    przypisania, czyli:

    x=5;
    x=x+1;

    we wszystkich tych narzędziach oznacza to samo.
    Czyli najwyraźniej ludzie zajmujący się matematyką nie mają z tym problemu.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.inspirel.com

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: