    From: A.L. <l...@a...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Jaki j?zyk - ceny?
    Date: Wed, 15 Dec 2010 09:58:26 -0600

    On Wed, 15 Dec 2010 12:35:37 +0100, "R. P."
    <r...@w...to.wp.pl> wrote:

    >Functional programming jest zbyt malo intuicyjne, zeby calkowicie
    >wyparlo podejscie imperatywne. Co nie znaczy, ze neguje przydatnosc F#
    >czy Scali. Absolutnie nie! Ale nie zgodze sie ze stwierdzeniem, ze "nie
    >bedzie mozna znalezc pracy jak sie tego nie bedzie znalo".

    Odpowiadajac wszyskim ktorzy skomentowali F# i Jave - oczywiscie,
    programowanie funkcyjne nie wyprze "konwencjonalnego" programowania,
    albowiem nie jest ono "uniwersalnie lepsze". Skonczyly sei czasy gdy
    aplikacje byly "jezykowo monolityczne" - teraz do kazdego kawalka
    mzona miec inny jezyk ktory najlepiej nadaje sie do okreslonego celu.
    A inne paradygmaty niz proceuuralne maja sie dobrze, chociaz nei sa
    widoczne dla ludzi zajmujacych sie glownie pisaniem GUI do baz danych.
    Nizej podpisany ma kawalek aplikacji napisany w jezyku Prolog,
    albowiem napisanie tego w czyms innym byloby w zasadzie niemozliwe.
    Pisze "w zasaczie", bo wszystko mozna napisac we wszystkim, jest tylko
    sprawa czasu i kosztow. Ow Prolog doskonale wspolpracuje z serwerem w
    javie i GUI w C#.

    JJEzyji funkcjonalne wydaje sie atrakcyjne ze wzgledu na pojawienei
    sei "multicore processors" (nie pisze wielordzeniowych bo "rdzen" jest
    zlym tlumaczeniem slowa "core"; w tym konteksie "core" powinno byc
    przetlumaczone na "jadro"). Wedle prognoz, za 10 lat pzrecietny
    procesor przecietnego peceta bedzie mial 64 jadra. Nei da sie
    aplikacji korzystajacej z tych jader napisac w javie - model
    wspolbieznosci javt ma 40 lat.

    Jezyki funkcyjne automatycznei rozwiazuja jeden z zasadnicych
    problemow wspolbieznosci - "data integrity". Caly wysilek przy
    programowaniu wspolbieznym idzie w ochrone zmiennych przed dostepem z
    wielu watkow. jeden watek mzoe zmeinac wartosc zmiennej gdy drugi
    watek chce czytac. W jezykach funkcyjnych anienne sa "immutable" - gdy
    podstawi sie jakas wartosc pod zmienna, tel wartosci nie mozna juz
    zmienic. Wiwc problem wspolbieznej modyfikacji rozwiewa sie.

    Sprawa otwarta pozostaje jak F# i Scala beda wspierac owe problemy.
    Scala ma "agenty", F# inne mechanizmy. jak do tej pory kompletnie
    rozwiazal to jezyk Erlang, stosowany zresata szeroko w przemysle.
    Erlang jest "open", proponuje sie zapoznac.

    W kazdym razie - za 20 lat bedziemy programowac inaczej niz dizsiaj.
    Jak - nei wiadomo, ale widac trendy. Wiec moze z tym "jak sie nei
    bedzie znalo XXX to sie nei znajdzie pracy" to przesada, ale uwazam ze
    jak ktos jest w wieku maturalno/studenckim i serio interesuje sie
    inzynieria programwoania, powinien wykraczac w przyszlosc, a nei
    zadowalac sie terazniejszoscia czy siegac po nazredzia ze smietnika
    historii.

    Co nei wyklucza interesowania sie historia - sam dla zabawy
    implementuje historyczny kompilator Algolu 60 zwany KDF9. W Javie :)

    A.L.

    P.S. Pzrepraszam za literowki ale pisze na bardzoe malym ekranie i
    wlasnei wolaja mnie na meeting i nie ma mczasy poprawiac