  • 11. Data: 2010-08-15 14:10:00
    Temat: Re: Jaki interfejs dysku zewnętrznego? eSata / USB 2.0 / USB 3.0 ?
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Sun, 15 Aug 2010 15:18:11 +0200, Radosław Sokół napisał(a):

    > Bo pewnie mają funkcję hot-plug. Mostek SATA *może* obsługi-
    > wać hot-plug, ale nie musi. Gniazdo eSATA *musi*.

    Oficjalnie, według sterowników - nie mają. Tzn. dyski podłączone do tego
    kontrolera nie pojawiają się na liście elementów "Bezpieczne usuwanie
    sprzętu" (miałem tak na starszej płycie z nForce 4), ale na szczęście
    problemów jeszcze z podłączanymi i odłączanymi "na gorąco" dyskami jeszcze
    nie miałem. :)

    [ Ludzie są jak skarpetki. Jeden podobny do drugiego, a do pary nie ]
    [ znajdziesz. (JoeMonster.org) ]

  • 12. Data: 2010-08-15 14:42:31
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 15.08.2010 16:10, Przemysław Ryk pisze:
> [...]
    > sprzętu" (miałem tak na starszej płycie z nForce 4), ale na szczęście
    > problemów jeszcze z podłączanymi i odłączanymi "na gorąco" dyskami jeszcze

    Przy podłączaniu problemów nie będzie. Ale nie możesz odłą-
    czać dysków bez odmontowania systemu plików. Poza tym w
    trybie kompatybilności z IDE (czyli bez AHCI) odłączenie
    dysku może w pewnych okolicznościach zawieszać system.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 13. Data: 2010-08-15 17:59:09
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Sun, 15 Aug 2010 16:42:31 +0200, Radosław Sokół napisał(a):

    > Przy podłączaniu problemów nie będzie. Ale nie możesz odłą-
    > czać dysków bez odmontowania systemu plików.

    Jakiś sposób jest? Na razie zamykam wszystkie programy, które cokolwiek na
    tym konkretnym napędzie zapisują i czekam kilka minut, aż spłyną dane z
    buforów.

    > Poza tym w trybie kompatybilności z IDE (czyli bez AHCI) odłączenie dysku
    > może w pewnych okolicznościach zawieszać system.

    To mnie nie dotyczy - kontroler działa na obu komputerach w trybie RAID.

    [ Alkohol nie rozwiąże twoich problemów. Ale z drugiej strony... mleko ]
    [ też nie. (z bloga Internetowego Obserwatora Mediów) ]

  • 14. Data: 2010-08-19 15:27:59
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 15.08.2010 19:59, Przemysław Ryk pisze:
    > Jakiś sposób jest? Na razie zamykam wszystkie programy, które cokolwiek na
    > tym konkretnym napędzie zapisują i czekam kilka minut, aż spłyną dane z
    > buforów.

    W Windows -- używając sterowników oferujących opcję odmon-
    towania urządzenia. Czyli właśnie "bezpiecznego usuwania
    urządzeń".

    Np. w Linuksie można odmontować każdy system plików, choć
    nie oznacza to, że sterowniki interfejsu oraz sam sprzęt
    muszą "przeżyć" rozłączenie (na przykład nie polecam niko-
    mu podłączania/odłączania urządzeń ATA w czasie pracy,
    choć przez większość czasu nic złego się nie dzieje).

    > To mnie nie dotyczy - kontroler działa na obu komputerach w trybie RAID.

    Nie kontroler, tylko mostek :) I ten RAID jest chyba właśnie
    dosyć ubogi, bo nie obsługuje oficjalnie hot-plug. Do wymia-
    ny dysku trzeba wyłączyć komputer. Nic się nie zepsuje, ale
    system nie ma sposobu na stwierdzenie usunięcia dysku lub
    jego wcześniejsze bezpieczne wyłączenie.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 15. Data: 2010-08-19 20:17:45
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Thu, 19 Aug 2010 17:27:59 +0200, Radosław Sokół napisał(a):

    > W Windows -- używając sterowników oferujących opcję odmon-
    > towania urządzenia. Czyli właśnie "bezpiecznego usuwania
    > urządzeń".

    Szkoda tylko, że Intel ma to akurat w poważaniu i takiej opcji w
    sterownikach nie daje. Jeszcze by się userzy rozbestwili... ;D

> [...]
    > mu podłączania/odłączania urządzeń ATA w czasie pracy,
    > choć przez większość czasu nic złego się nie dzieje).

    A nie - z ATA nie ryzykowałem. Niemniej jednak - pamiętając, że na płycie z
    nForce 4 bez problemów dyski SATA odpinałem (nawet zapominając o
    "Bezpiecznie usuń urządzenie") i kojarząc, że ten standard jednak hot plug
    raczej obsługuje, to zacząłem w ten sposób działać.

    > Nie kontroler, tylko mostek :) I ten RAID jest chyba właśnie
    > dosyć ubogi, bo nie obsługuje oficjalnie hot-plug.

    Mnie się coś tak wydaje, że to jednak kwestia podejścia Intela. Nie sądzę,
    żeby mostek w nForce 4 był bardziej zaawansowany, a hot plug jak najbardziej
    dla dysków SATA było.

    > Do wymia- ny dysku trzeba wyłączyć komputer. Nic się nie zepsuje, ale
    > system nie ma sposobu na stwierdzenie usunięcia dysku lub jego
    > wcześniejsze bezpieczne wyłączenie.

    Jak patrzę na zachowania Visty czy Windows 7 - błyskawicznie system się
    orientuje, że dysku nie ma. Owszem - pod 7-mką raczej przy podłączaniu
    trzeba użyć devcon (http://support.microsoft.com/kb/311272), ale może to
    kwestia driverów do samego chipsetu płyty głównej.

    [ Planowanie ślubu jest zwykle rezultatem nieplanowania rodziny. ]
    [ (Romek Rumpel) ]

  • 16. Data: 2010-09-19 20:33:01
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 19.08.2010 22:17, Przemysław Ryk pisze:

    > Szkoda tylko, że Intel ma to akurat w poważaniu i takiej opcji w
    > sterownikach nie daje. Jeszcze by się userzy rozbestwili... ;D

    W trybie AHCI nie jest dostępna? Bo w RAID może faktycznie
    nie być.

    Swoją drogą, poczytaj sobie, jeżeli jeszcze na to nie
    trafiłeś (jest tu parę śladów i porad):

    http://communities.intel.com/message/94387

    > Mnie się coś tak wydaje, że to jednak kwestia podejścia Intela. Nie sądzę,
    > żeby mostek w nForce 4 był bardziej zaawansowany, a hot plug jak najbardziej
    > dla dysków SATA było.

    W trybie SATA na pewno ma to nVidia i Intel. W trybie RAID
    -- nie wiem, czy którykolwiek.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 17. Data: 2010-09-19 21:09:04
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "Radosław Sokół" <R...@p...pl> napisał w wiadomości

    > 2) Jeżeli *nie* działa w trybie AHCI, dysk nie zostanie roz-
    > poznany w momencie podłączenia w czasie pracy (tryby kom-
    > patybilności z IDE oraz RAID nie dopuszczają hot-plug).

    Polemizowałbym. Moja płyta (stary Asrock na AM2) wogóle nie ma trybu AHCI, a
    jednak oficjalnie umożliwia zarówno Hot Plug, jak i Hot Swap. Przy czym
    wymagania odnośnie Hot Plug to że dysk nie moze być w RAID, a Hot Swap
    stosuje się jeśli dysk jest w RAID1.
    Strona 26, rozdział 2.11:
    http://europe.asrock.com/manual/ALiveNF4G-DVI.pdf

  • 18. Data: 2010-09-20 08:04:04
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Sun, 19 Sep 2010 22:33:01 +0200, Radosław Sokół napisał(a):

    > W trybie AHCI nie jest dostępna? Bo w RAID może faktycznie
    > nie być.

    Używam trybu RAID. Fakt - przy AHCI nie sprawdzałem, od razu budowałem
    stripping.

    > Swoją drogą, poczytaj sobie, jeżeli jeszcze na to nie
    > trafiłeś (jest tu parę śladów i porad):
    >
    > http://communities.intel.com/message/94387

    Dzięki za sznurka.

    > W trybie SATA na pewno ma to nVidia i Intel. W trybie RAID
    > -- nie wiem, czy którykolwiek.

    Miałem płytę z nForce 4 Ultra, miałem na niej postawionego RAID0, dyski SATA
    w opcji bezpiecznego usuwania sprzętu jak najbardziej się pojawiały.

    [ Główną przyczyną wszystkich rozwodów jest i pozostanie ślub. ]
    [ (Günter Willumeit) ]

  • 19. Data: 2010-09-20 22:52:00
    Od: "Waldek" <s...@n...cpam>

    Użytkownik "Przemysław Ryk" <p...@g...com> napisał w wiadomości

    > Używam trybu RAID. Fakt - przy AHCI nie sprawdzałem, od razu budowałem
    > stripping.

    W ahci bez problemu,
    w raid nie sprawdzalem gdyz obecnie uzywam w domu
    "dziwolonga" macierzowego - matrix-a ;)
    coz, dyski coraz wieksze, wyzsza wydajnosc wskazana,
    ale moje potrzeby odnosnie GB az tak specjalnie nie rosna ;)

    Pozdrawiam

  • 20. Data: 2010-11-19 23:50:39
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    > W trybie AHCI nie jest dostępna? Bo w RAID może faktycznie
    > nie być.

    Bardzo możliwe. Owszem - na ICH9R (w pracy) i ICH10R (w domu) mam postawiony
    tryb RAID.

    > W trybie SATA na pewno ma to nVidia i Intel. W trybie RAID
    > -- nie wiem, czy którykolwiek.

    Posiadane swego czasu DFI LanParty z nForce 4 nawet mając kontroler w trybie
    RAID wyświetlało opcję bezpiecznego usuwania sprzętu do niego podpiętego. Na
    płycie z ICH9R czy ICH10R z kontrolerem w trybie RAID tego nie ma. :(

    [ Szczerość. Zaleta, przez wielu nazywana chamstwem. ]
    [ (znalezione w necie) ]