    From: Marek <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Jaki filtr ND?
    Date: Wed, 21 May 2014 19:30:30 +0200

    W dniu 2014-05-21 14:03, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Szum jest zjawiskiem powszechnym, szumi nawet opornik leżący w
    > szufladzie i do niczego nie podłączony :-)
    > Generalnie szum rośnie eksponencjalnie z temperaturą, więc grzanie
    > matrycy nie poprawia sprawy. Ale nawet nie podgrzana matryca szumi.

    hahaha wiem skąd się biorą szumy - jestem po elektronice :-D Możemy więc
    swobodnie rozmawiać. Pytałem o to co miałeś na myśli pisząc, że przy
    krótkim czasie szum termiczny jest pomijalny. Czy chodziło Ci o to, że
    długo otwarta migawka wygeneruje większą obecność szumu w kadrze?

    Nie wiem o jakich czasach rozmawiamy. Przy zwiększeniu ISO 2x wzrost
    szumu jest znaczący. Przy wydłużeniu czasu 2x, nie zauważyłem różnicy.
    Być może badania laboratoryjne by to wykazały. Na oko ja nie potrafię
    tego wypatrzyć.

    > Nieco złośliwie powiem, że nie ma na co czekać ;-)
    > W kwestii ISO. Każda matryca ma swoją czułość natywną, zwykle między 100
    > a 200 ISO,

    Trochę OT ciekawostka. Kiedyś czytałem parę dyskusji na ten temat, w tym
    1 ciekawy przypadkowy eksperyment: facet przełożył obiektyw z aparatu do
    podobnego innego modelu aparatu i zrobił zdjęcie przy tych samych
    ustawieniach. Był zaskoczony, że doświetlenie jest zupełnie inne (nie
    trochę lecz zupełnie). Nie znalazłem autoryzowanej informacji jak jest,
    ale wygląda na to, że nie ma normy co do określenia czym jest ISO 100 w
    aparatach cyfrowych tak jak było to określone przy kliszach. Jak sobie
    producent wymyśli, tak będzie. Jedynie obowiązuje zależność relatywna,
    że ISO 100 to 2x mniej światła niż ISO 200 (skrót myślowy).

    > i przy tej czułości stosunek sygnału do szumu jest
    > największy.

    Tak właśnie to wygląda... W zależności od zastosowanej technologii
    matrycy dany ruch przed obiektywem przy tym samym ISO i przy tym samym
    doświetleniu sensora będzie zamrożony a przy innej technologii -
    poruszony (mówiąc obrazowo).

    > Wyższe czułości osiągane są przez wzmacnianie napięcia
    > odłożonego na kondensatorze próbkującym.

    Zwykły wzmacniacz operacyjny. Może tylko o wyśrubowanych parametrach
    szumowych.

    > Problem pojawia się przy obniżaniu czułości poniżej natywnej.

    ta tak... to wszystko jest jasne... Nie ma czego komentować :-)

    > (...) Do tego stopnia, że niektóre
    > firmy wprowadziły kuriozalną czułość 50 ISO (OK, ma to sens, gdy
    > pracujemy w trybie JPEG)

    M.in. mój Sony A77 :-D Zastanawiałem się nawet jak to działa a nic
    logicznego mi do głowy nie przyszło. No bo niby co? Obiektyw mi
    ciemnieje poprzez wygenerowanie dymu w body? :-D

    > :-)

    Kurde, musiałem przepisać pytanie w wątku bo ten ND2 stał się solą w oku
    nie tylko dla Ciebie hahaha Teraz stosuję ND8 aby nikt nie krytykował
    mojego zakupu, którego nigdy nie było a skupił się na podmiocie
    domyślnym - czyli wzrastającym ponoć szumie po założeniu filtra szarego
    (i skorygowaniu czasu naświetlania oczywiście). Jak by Cię dalsza
    dyskusja o tym ciekawiła, to zapraszam do sąsiedniej gałązki, gdzie
    zadałem to przeredagowane pytanie koledze XX YY.

    Marek