  • 1. Data: 2010-01-13 10:46:12
    Temat: Jaki dekoder cyfrowy powinien mieć TV ?
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Witam, mam nadzieję, że są tu spece od TV.

    Pytanie: jaki dekoder cyfrowy ma mieć kupowany TV ?

    Pogrzebałem w internecie i znalazłem:
    TV satelitarna jest kodowana w standardzie DVB-S, ale potem powstał lepszy
    DVB-S2 i został szybko przyjęty.
    TV cyfrowa kablowa jest kodowana DVB-C (nie szukałem, czy istnieje coś jak
    DVB-C2).
    TV naziemna jest kodowana DVB-T, ale w PL ma być DVB-T+, ale jest nowy
    standard DVB-T2, który chyba będzie tak samo szybko przyjęty jak DVB-S2 bo
    pozwala na lepsze upakowanie danych.

    Nie mam pojęcia jak się wkłada kanały do tzw. "Telewizji Osiedlowej".
    Przypuszczam, że nikt się nie bawi w dekodowanie DVB-S2 i zakodowywanie
    DVB-C tylko wkłada żywcem, ewentualnie przesuwając pasmo jeśli koliduje z
    czymś z TV naziemnej.

    Z tego mi wyszło, że odbiornik powinien mieć dekoder DVB-S, DVB-S2, DVB-T
    (na wczoraj-dziś) DVB-T+(na dziś-jutro), DVB-T2(na jutro-pojutrze), DVB-C no
    i analogowy.
    Przeglądając TV LCD 22" na razie nie natknąłem się na taki, ale to może być
    skutek tego, że przeglądając parametry dość pobieżnie próbuję dokonać
    wstępnej selekcji.

    Za dużo wymagam, czy źle rozumuję ?
    Czy mogę zakładać, że zmiana DVB-T+ na DVB-T2 to po prostu upgrade
    oprogramowania, który sobie później zciągnę ze strony producenta, czy to tak
    nie działa ?
    P.G.

  • 2. Data: 2010-01-13 11:09:26
    Temat: Re: Jaki dekoder cyfrowy powinien mieć TV ?
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > Pytanie: jaki dekoder cyfrowy ma mieć kupowany TV ?
    > Pogrzebałem w internecie i znalazłem:
    > TV satelitarna jest kodowana w standardzie DVB-S, ale
    > potem powstał lepszy DVB-S2 i został szybko przyjęty.

    TV z odbiornikiem SAT w jednym można policzyć chyba na
    palcach jednej ręki, więc problem odpada ;-)

    > TV cyfrowa kablowa jest kodowana DVB-C (nie szukałem, czy
    > istnieje coś jak DVB-C2).

    Chyba żaden operator TVK nie puszcza cyfrowego syganłu Free,
    więc następny Twój problem odpada :-). Operator dostarcza
    odpowiedni dekoder abonentowi...

    > TV naziemna jest kodowana DVB-T, ale w PL ma być DVB-T+,
    > ale jest nowy standard DVB-T2, który chyba będzie tak samo
    > szybko przyjęty jak DVB-S2 bo pozwala na lepsze upakowanie
    > danych.

    Tak naprawdę w Polsce jest 100 pomysłów na minutę, więc
    tutaj naprawdę trudno przewidzieć ;-))

    > Nie mam pojęcia jak się wkłada kanały do tzw. "Telewizji
    > Osiedlowej".

    Najczęściej odbiornik SAT + modulator analogowy. Jesli
    wpuszcza cyfrowo to zabawy już trochę więcej...

    > Przypuszczam, że nikt się nie bawi w dekodowanie DVB-S2 i
    > zakodowywanie DVB-C tylko wkłada żywcem

    W jaki sposób?

    > ...ewentualnie przesuwając pasmo jeśli koliduje z czymś z
    > TV naziemnej.

    W jaki sposób pasmo satelitarne ma kolidować z naziemnym?
    Oczywiście to odpowiedź czysto teoretyczna, bo takich
    rozwiązań jeszcze nie widziałem ;-))

    > Z tego mi wyszło, że odbiornik powinien mieć dekoder
    > DVB-S, DVB-S2, DVB-T (na wczoraj-dziś) DVB-T+(na
    > dziś-jutro), DVB-T2(na jutro-pojutrze), DVB-C no i
    > analogowy.

    A znalazłeś taki odbiornik? ;-)))

    > Za dużo wymagam, czy źle rozumuję ?

    Źle rozumujesz :-). Aczkolwiek wymagania też masz niewąskie
    ;-))

  • 3. Data: 2010-01-13 11:54:53
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Robert_J" <r...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Chyba żaden operator TVK nie puszcza cyfrowego syganłu Free, więc następny
    > Twój problem odpada :-). Operator dostarcza odpowiedni dekoder
    > abonentowi...

    Spotkałem w opisie Samsungów LE22B450 i B650 że mają DVB-C. Skoro to się
    nigdy nikomu nie przyda to po co je mają ?

    > W jaki sposób pasmo satelitarne ma kolidować z naziemnym? Oczywiście to
    > odpowiedź czysto teoretyczna, bo takich rozwiązań jeszcze nie widziałem
    > ;-))

    Nie wiem jak wygląda sygnał z satelity. Myślałem, że na nośnej rzędu 10GHz
    jest nałożony (szerokopasmowo) sygnał zawierający wiele kanałów. Po
    demodulacji powstaje sygnał zawierający wszystkie te kanały w normalnych
    pasmach TV no i sądziłem, że te mogą się pokrywać z jakimiś naziemnymi.
    Jeśli każdy kanał jest osobno to myślałem, że robi się głowicę, która
    przesuwa wszystko o ileś GHz w dół i znów powstaje sytuacja w której kanały
    z satelity mogą kolidować z lokalnymi naziemnymi, no chyba, że tak je
    przesunąć aby wypadły na pewno powyżej wszystkich naziemnych - mogłoby
    zabraknąć kanałów.
    Rozumiem, że błąd, że każdy kanał z satelity odbiera się niezależnie i jak
    chce się mieć wszystkie to trzeba mieć odpowiednią liczbę głowic - takie
    rozwiązanie wydawało mi się nieekonomiczne więc mało prawdopodobne.
    Widocznie są jakieś istotne przyczyny, że nie da się za jednym zamachem.

    > A znalazłeś taki odbiornik? ;-)))

    Na razie widziałem takie co mają DVB-C, DVB-T+ i analog i inne mające DVB-T,
    DVB-T+ i analog.

    > Źle rozumujesz :-). Aczkolwiek wymagania też masz niewąskie ;-))

    Wymaganie mam jedno - abym nie musiał zaraz dokupywać do TV jakichś
    konwerterów.
    Nie interesuje mnie odbiór TV naziemnej. Od 15 lat korzystam jedynie z kabla
    TV osiedlowej i próbuję zrozumieć, czego można się spodziewać w tym kablu
    gdy naziemna będzie cyfrowa. Nie mogą dekodować i modulować analogowo bo
    stracą HDTV.
    Przypuszczam, że naziemną wrzucą bezpośrednio (więc DVB-T+ (z późniejszymi
    zmianami)).
    Rozumiem z Twojej wypowiedzi, że satelitarnej nie mogą po prostu poprzesuwać
    i muszą ją zdekodować i jakoś zakodować - może DVB-C (skoro to jest standard
    dla kabla).
    No i na okres przejściowy głowica analogowa.
    Czyli taki co ma DVB-C, DVB-T+ i analog jest prawie dobry (brakuje tylko
    DVB-T2).
    Tylko, że moja logika wskazuje, że właśnie DVB-T2 jako lepszy od T+ stanie
    się powszechnie używany.
    Czyli najlepiej poczekać na TV z DVB-T2.
    P.G

  • 4. Data: 2010-01-13 12:27:02
    Od: Adam Górski <t...@m...pl>

    > W jaki sposób?

    Normalnie. Używa się szafy zwanej transkoderem z DVB-S na DVB-C i już.
    Kodowanie MPEG-2 czy MPEG-4 to kodowanie obrazu i nie mylić z transport
    streamem gdzie leci wiele strumieni MPEG-2/4 w obrębie jednego kanału.

    Adam

  • 5. Data: 2010-01-13 12:46:41
    Od: BoDro <b...@l...pl>

    Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > kabla TV osiedlowej i próbuję zrozumieć, czego można się spodziewać w
    > tym kablu gdy naziemna będzie cyfrowa. Nie mogą dekodować i modulować

    chyba tego samego, co teraz... Będzie jak do tej pory - konwersja na
    analog dla twardzieli, który nie chcą sygnału cyfrowego ( czyli nie chcą
    dodatkowo płacić kilkunastu zł. za pakiet cyfrowy ). Będą nadal zmuszać
    klienta do korzystania z ICH dekodera, choćby tivi miał i sto dekoderów
    różnych formatów w sobie :-). A klient kablówki będzie nadal przepłacał
    za taki odbiornik TV mimo, że te różniaste dekodery będą mu potrzebne
    jak dziura w płocie :-).

    --
    Bogdan

  • 6. Data: 2010-01-13 12:49:34
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Adam Górski" <t...@m...pl> napisał w wiadomości

    > Normalnie. Używa się szafy zwanej transkoderem z DVB-S na DVB-C i już.
    W tym kontekście "Normalnie" oznacza wkładać żywcem, a w następnym zdaniu
    temu zaprzeczasz.
    Ale wynika z tego, że kanały satelitarne być może pojawią mi się w kablu
    jako DVB-C.

    > Kodowanie MPEG-2 czy MPEG-4 to kodowanie obrazu i nie mylić z transport
    > streamem gdzie leci wiele strumieni MPEG-2/4 w obrębie jednego kanału.

    Wiele TV ma DVB-T(MPEG-4).
    Może się mylę, ale przypuszczam, że to jest to samo co DVB-T+(MPEG-4).
    Natomiast przypuszczam (od tak, bez przekonującego dowodu), że wkrótce
    będzie potrzebne DVB-T2(MPEG-4) i tego nie spotkałem w danych TV.
    P.G.

  • 7. Data: 2010-01-13 13:34:23
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > ...konwersja na analog dla twardzieli, który nie chcą
    > sygnału cyfrowego

    Tak uważasz? Być może opierasz swoją opinię na własnych
    przemyśleniach. Ale powiem Ci jako operator m.in. sieci TVK
    że analog z sieci jeszcze bardzo, bardzo długo będzie
    normalnie używany :-). Powody są co najmniej dwa. Pierwszy -
    zdecydowana większość abonentów posiada zwykłe odbiorniki
    analogowe. Drugi, chyba istotniejszy - sygnał analogowy
    można bez większego problemu odbierać na kilku TV w domu
    niezależnie. Powiem Ci też, że tak naprawdę zainteresowanie
    sygnałem cyfrowym w TVK jest niewielkie. I są to głównie
    ludzie młodzi, ciekawi nowinek. Ale tak się składa że jest
    to zdecydowana mniejszość. Sam nawet jeszcze do niedawna
    miałem zakusy żeby "iść z duchem czasu" i wprowadzić pakiet
    cyfrowy, ale niestety ankieta wśród abonentów nie
    pozostawiła złudzeń. Wprowadziłbym pakiet dla... 3-4 %
    klientów :-). Zważywszy że sieć nie jest duża byłoby to
    samobójstwo ekonomiczne. Wprowadzanie TV cyfrowej jak na
    razie ma sens tylko w największych sieciach, czyli przy
    ilości abonentów idących w dziesiątki tysięcy... A i tam
    stosunek abonentów analogu do cyfry jest ma poziomie 10:1...

    > Będą nadal zmuszać klienta do korzystania z ICH dekodera,
    > choćby tivi miał i sto dekoderów różnych formatów w sobie
    > :-).

    A jak inaczej wyobrażasz sobie kontrolę? Dekodery operatora
    są adresowalne, mają możliwość włączania określonych usług
    itd. Pozwalają też wyłączyć konkretnego klienta.

    > A klient kablówki będzie nadal przepłacał za taki
    > odbiornik TV mimo, że te różniaste dekodery będą mu
    > potrzebne jak dziura w płocie :-).

    Sorry, ale kto każe mu przepłacać? Niech nie kupuje takiego
    telewizora po prostu... Poza tym określenie "dekodery" nie
    jest do końca właściwe :-).

  • 8. Data: 2010-01-13 13:36:00
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Robert_J" <r...@w...pl> wrote in message

    > Źle rozumujesz :-). Aczkolwiek wymagania też masz niewąskie ;-))

    Zwłaszcza szukając telewizora 22"...
    W takie wodotryski jak dekoder SAT czy CableTV to są
    wyposażane telewizory przeznaczone jako "główny"
    domowy, czyli rozmiary typu 42"-55" a nawet 65"...
    Nikt do telewizorka 22" nie wsadzi takich rzeczy bo
    byłby za drogi... Telewizorek 22" to się kupuje do kuchni
    aby coś tam brzęczało przy klepaniu kotletów... ;-)

  • 9. Data: 2010-01-13 13:36:37
    Od: Adam Górski <t...@m...pl>

    > W tym kontekście "Normalnie" oznacza wkładać żywcem, a w następnym
    > zdaniu temu zaprzeczasz.
    > Ale wynika z tego, że kanały satelitarne być może pojawią mi się w kablu
    > jako DVB-C.

    ZTCP to jest tylko kwestia modulacji. W DVB-S jest QPSK a w DVB-C QAM-16
    lub 64 ( nie pamiętam tak z marszu )

> [...]
    > Natomiast przypuszczam (od tak, bez przekonującego dowodu), że wkrótce
    > będzie potrzebne DVB-T2(MPEG-4) i tego nie spotkałem w danych TV.

    ZTCW w Polsce ma być właśnie MPEG-4 przez to całe HD ( zdania są jak
    zawsze podzielone )

    No ale za to jak pięknie sie rozwiąże sprawa abonamentu RTV :)
    Kupujesz kartę i masz TV lub nie kupujesz i nie masz :)

    Adam

  • 10. Data: 2010-01-13 13:39:44
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

> [...]
    > DVB-C i już.
    > Kodowanie MPEG-2 czy MPEG-4 to kodowanie obrazu i nie
    > mylić z transport streamem gdzie leci wiele strumieni

    Ja wiem jak to się robi, ale Piotr miał na myśli
    przesunięcie częstotliwości "na żywca" jak np. w
    konwerterze. Na dodatek dla całego pasma :-). W uproszczeniu
    coś w rodzaju konwertera z oscylatorem o większej
    częstotliwości, takiej żeby pośrednia pokrywała się z pasmem
    TV. Przynajmniej ja tak to zrozumiałem.