  • 81. Data: 2010-01-19 19:18:33
    Temat: Re: Jaki dekoder cyfrowy powinien mieć TV ?
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik blad napisał:
    > może lepiej zaczekać bo TVP wykasował ze swojej strony wszystko o
    > naziemnej tv cyfrowej, tak jakby mialo jej nie być:
    > http://www.tvp.pl/o-tvp/platforma-cyfrowa
    >
    > Ktos może wie co się dzieje?
    > *** blad ***

    Cześć!
    Nie wiem co tam było przedtem ale TVP nie lubi własnej cyfrowej
    platformy satelitarnej a nie DVB-T naziemnej. Może chodzi o informacje
    właśnie o tej satelitarnej? Póki co naziemna żyje - przynajmniej tam,
    gdzie została już uruchomiona.
    Maciek

  • 82. Data: 2010-01-20 12:39:53
    Od: " Expert DVB" <m...@g...pl>

    Piotr Gałka <p...@C...pl> napisał(a):

    > Witam, mam nadzieję, że są tu spece od TV.
    >
    > Pytanie: jaki dekoder cyfrowy ma mieć kupowany TV ?

    W tym momencie nie ma jeszcze na polskim rynku odbiorników certyfikowanych pod
    wymagania ogłoszone przez UKE. Z pewnym przybliżeniem można przyjąć, że
    powinien mieć głowicę do odbioru DVB-T i dekoder MPEG zdolny do dekodowania
    MPEG4 AVC (h264).

    > Pogrzebałem w internecie i znalazłem:
    > TV satelitarna jest kodowana w standardzie DVB-S, ale potem powstał lepszy
    > DVB-S2 i został szybko przyjęty.

    "Lepszy" to nie jest właściwe określenie. "Pojemniejszy", to brzmi lepiej -
    umożliwia przesłanie znacznie większej ilości danych w tym samym czasie.
    Oczywiście jest jedno ale. Do poprawnego odbioru jest wymagany nieco
    mocniejszy sygnał i nie wszystkie satelity mają nadajniki zdolne do emisji DVB-S2.

    > TV cyfrowa kablowa jest kodowana DVB-C (nie szukałem, czy istnieje coś jak
    > DVB-C2).

    DVB-C2 jest w przygotowaniu. Jednym z założeń DVB-C2 jest zbliżenie się do
    granic teoretycznych w taki sposób aby nie było potrzeby tworzenia DVB-C3.

    > TV naziemna jest kodowana DVB-T, ale w PL ma być DVB-T+, ale jest nowy
    > standard DVB-T2, który chyba będzie tak samo szybko przyjęty jak DVB-S2 bo
    > pozwala na lepsze upakowanie danych.

    Nie wiem co to jest DVB-T+, zapewne jakiś bełkot marketingowy. DVB-T2 istnieje
    i trwają już emisje w tym systemie, choć nie ma to jeszcze skali masowej ani
    tym bardziej dominującej. Niewątpliwe DVB-T2 ma zastąpić DVB-T.

    > Nie mam pojęcia jak się wkłada kanały do tzw. "Telewizji Osiedlowej".
    > Przypuszczam, że nikt się nie bawi w dekodowanie DVB-S2 i zakodowywanie
    > DVB-C tylko wkłada żywcem, ewentualnie przesuwając pasmo jeśli koliduje z
    > czymś z TV naziemnej.

    Zależy czy jest to telewizja analogowa czy cyfrowa. Jeśli analogowa do
    dekoduje się obraz do analogu, moduluje z powrotem do PAL i puszcza w kabel.
    Jeśli cyfrowa, to zazwyczaj jest podobnie czyli obraz przetwarza się na analog
    i rekompresuje do MPEG po czym ze strumieni MPEG pojedynczych kanałów
    konstruuje się multipleksy, moduluje do DVB-C i puszcza w kabel. Drogę
    analogową stosuje się jeśli zachodzi np. potrzeba zmiany bitrate kanału. Nic
    nie stoi jednak na przeszkodzie aby rekompozycję strumieni dokonywać na
    poziomie strumieni transportowych (pojedynczych pakietów MPEG). Podobnie
    redukcja strumienia może odbywać się wewnątrz specjalizowanych układów bez
    jawnego przesyłania sygnałów analogowych kablami.

    > Z tego mi wyszło, że odbiornik powinien mieć dekoder DVB-S, DVB-S2, DVB-T
    > (na wczoraj-dziś) DVB-T+(na dziś-jutro), DVB-T2(na jutro-pojutrze), DVB-C no
    > i analogowy.
    > Przeglądając TV LCD 22" na razie nie natknąłem się na taki, ale to może być
    > skutek tego, że przeglądając parametry dość pobieżnie próbuję dokonać
    > wstępnej selekcji.

    W tym momencie najbardziej "obłożony" sprzęt jaki znam to seria monitorów
    Samsunga P2x70HD, które mają zabudowany odbiornik MPEG2/MPEG4 DVB-T/C i odbiór
    telewizji analogowej.

    > Za dużo wymagam, czy źle rozumuję ?
    > Czy mogę zakładać, że zmiana DVB-T+ na DVB-T2 to po prostu upgrade
    > oprogramowania, który sobie później zciągnę ze strony producenta, czy to
    >tak nie działa ?

    Owszem istnieją demodulatory COFDM do których ładuje się mikrokod. Ale biorąc
    pod uwagę złożoność modulacji DVB-T2 obawiam się, że zmiana kodu nic nie da, a
    poza tym konieczne może być zastosowanie innych komponentów na wejściu
    analogowym (mniejsze szumy, większe wzmocnienie, lepsza separacja kanałów) co
    spowoduje że nawet gdyby demodulator był reprogramowalny nie uda się odebrać
    DVB-T2.

  • 83. Data: 2010-01-20 13:35:12
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik " Expert DVB" <m...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:hj6tip$3ui$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > wymagania ogłoszone przez UKE. Z pewnym przybliżeniem można przyjąć, że
    > powinien mieć głowicę do odbioru DVB-T i dekoder MPEG zdolny do

    Moja wątpliwość - czy w kablu osiedlowym powinienem się raczej spodziewać
    DVB-T, czy DVB-C ?

    > DVB-C2 jest w przygotowaniu. Jednym z założeń DVB-C2 jest zbliżenie się do
    > granic teoretycznych w taki sposób aby nie było potrzeby tworzenia DVB-C3.

    No tak. to TV powinien mieć DVB-T2 i DVB-C2 ;-).

> [...]
    > ani
    > tym bardziej dominującej. Niewątpliwe DVB-T2 ma zastąpić DVB-T.

    Wg bełkotu marketingowego DVB-T to MPEG2, DVB-T+ to MPEG4.

    Czy Twoim zdaniem może się zdarzyć, że DVB-T zostanie zastąpione DVB-T2
    jeszcze zanim zdąży się u nas masowo pojawić ?

> [...]
    > redukcja strumienia może odbywać się wewnątrz specjalizowanych układów bez
    > jawnego przesyłania sygnałów analogowych kablami.

    Z tego by wynikało, że w kablu raczej będzie DVB-C(2) niż DVB-T(2).

    > W tym momencie najbardziej "obłożony" sprzęt jaki znam to seria monitorów
    > Samsunga P2x70HD, które mają zabudowany odbiornik MPEG2/MPEG4 DVB-T/C i
    > odbiór
    > telewizji analogowej.

    Wczoraj zmieniła się koncepcja przemeblowania i z 22" przeniosłem się na
    32". Tu widzę, wiele Samsungów z DVB-T/C, MPEG4 i analog. Niestety tylko
    LE32B530 mieści się w zaplanowanym miejscu (0.5mm luzu w pionie), a on jest
    bez USB (choć sprawdziłem to tylko pobieżnie).
    W jednym sklepie uważali Samsunga za bardzo dobrą firmę dopóki nie dostali
    partii TV, która cała wróciła na reklamację. Teraz polecają Sharpa, ale
    Sharp 32" nie ma DVB-C.

> [...]
    > co
    > spowoduje że nawet gdyby demodulator był reprogramowalny nie uda się

    Tak przypuszczałem.
    Jak DVB-T zniknie zanim zdąży się pojawić (to samo z DVB-C) to praktycznie
    wszystkie dekodery cyfrowe dostępnych obecnie TV będą nic nie warte.
    Pocieszające jest to, że DVB-C2 ma być takie, aby DVB-C3 nie było co
    opracowywać. Mam nadzieję, że to samo dotyczy DVB-T2 i T3.
    P.G.

  • 84. Data: 2010-01-21 11:31:23
    Od: MrWebsky <m...@p...onet.pl>

    Piotr Gałka wrote:

    > Moja wątpliwość - czy w kablu osiedlowym powinienem się raczej spodziewać
    > DVB-T, czy DVB-C ?

    Dobre pytanie. W Polsce oczywiście DVB-C, ale są kraje w których jest dowolność
    i w takim przypadku w kablu masz DVB-T, a w związku z tym nie jest potrzebny
    dodatkowy dekoder. Oczywiście stosując DVB-T operator musi kupić
    znacznie bardziej skomplikowany modulator i liczyć się z tym że DVB-T przy
    najlepszych nawet parametrach transmisji przepchnie wyraźnie mniej niż DVB-C.

    > No tak. to TV powinien mieć DVB-T2 i DVB-C2 ;-).

    DVB-C2 jest jeszcze w fazie badań więc nie ma komercyjnie dostępnych chipów
    które to wspierają. Na razie domaganie się DVB-C2 jest bezprzedmiotowe.

    > Czy Twoim zdaniem może się zdarzyć, że DVB-T zostanie zastąpione DVB-T2
    > jeszcze zanim zdąży się u nas masowo pojawić ?

    Wszystko zależy od opóźnień we wprowadzaniu DVB-T. Jeśli to ruszy dopiero
    przed Euro2012 to istnieje spora szansa, że odbiorniki będą już miały DVB-T2.

    > Z tego by wynikało, że w kablu raczej będzie DVB-C(2) niż DVB-T(2).

    Prawie na pewno, choć nie ma technicznych przeciwskazań innych niż droższy
    sprzęt i mniejsza przepustowość DVB-T.

> [...]
    > Pocieszające jest to, że DVB-C2 ma być takie, aby DVB-C3 nie było co
    > opracowywać. Mam nadzieję, że to samo dotyczy DVB-T2 i T3.

    DVB-C takie jakie jest w tym momencie nie jest takie złe i przy wyśrubowanych
    parametrach może równać się z wolniejszymi wersjami DVB-S2.
    Jak do tej pory nikt publicznie nie zapowiadał, że DVB-T3 jest wykluczone.

    IMHO, przyszłość należy do IPTV, telewizji cyfrowej z wykorzystaniem
    protokołów internetowych do transportu danych, choć nie da się ukryć, że
    do tego jest potrzebna zdecydowanie wydajniejsza infrastruktura
    teletransmisyjna.

  • 85. Data: 2010-01-21 22:51:51
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Piotr Gałka" <p...@C...pl> wrote in message
    > Wczoraj zmieniła się koncepcja przemeblowania i z 22" przeniosłem
    > się na 32". Tu widzę, wiele Samsungów z DVB-T/C, MPEG4 i analog.

    A widzisz - a nie chciałeś mi wierzyć że im większy ekran i droższy TV
    tym więcej do niego dodatków wpakują... A zobacz co mają te 55"-65" :-)

> [...]
    > W jednym sklepie uważali Samsunga za bardzo dobrą firmę dopóki
    > nie dostali partii TV, która cała wróciła na reklamację. Teraz polecają

    ... dopóki nie dostaną partii Sharpa która wróci na reklamacji?? :-)

    Samsung to jedna z najlepszych firm, jedna z nielicznych wiodących
    w nowych technologiach. Sharp też jest b. dobra. Z całą pewnością ja
    preferowałbym Samsunga, jeśli Sharp czegoś nie ma.

    I nie sugeruj się tym co mówi sprzedawca bo on ma w głowie upchać
    klientowi ten towar na którym zarabia najlepszą marżę. Nie zdziwiłbym
    się wcale gdyby ta gadka o Samsungu i gwarancjach to 100% ściema była.

    A z tym mierzeniem miejsca do 1/2 mm to pomyślałeś o chłodzeniu?

    p.s.
    pochwal sie jak juz wreszcie kupisz i napisz jak Ci sie podoba :-)

  • 86. Data: 2010-01-22 10:07:50
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > A widzisz - a nie chciałeś mi wierzyć że im większy ekran i droższy TV
    > tym więcej do niego dodatków wpakują... A zobacz co mają te 55"-65" :-)

    Zdziwiło mnie, że cena LE22B650 = 1.15 * cena LE22B350, natomiast LE32B650 =
    1.65 * LE32B350.
    Jeśli ta tendencja (nie sprawdzałem) jest monotoniczna w funkcji rozmiaru to
    przy 55....

    > A z tym mierzeniem miejsca do 1/2 mm to pomyślałeś o chłodzeniu?

    Z chłodzeniem problemu by nie było - to jest miejsce w segmencie. TV stałby
    ukośnie, półka 0.5mm nad nim nie wszędzie, a drzwiczki szafki nad nim
    otwierały by się z luzem około 2mm nad TV.
    Napisałem o tym 0.5mm bo to kryterium wyboru TV wydało mi się zabawne.
    Ale mi zależy na USB więc ten (LE32B530 - wysokość 562,5mm) mi nie pasuje
    (braku USB nie sprawdziłem na 100%).
    > p.s.
    > pochwal sie jak juz wreszcie kupisz i napisz jak Ci sie podoba :-)
    Wynik rewolucji meblowej po katastrofie (górne łóżko spadło na dolne) nie
    jest jeszcze przesądzony. Jak stan się ustabilizuje to może pomyślę o TV.
    Temat dekoderów mam wstępnie rozpoznany - może poczekam na T2 i C2.
    P.G.

  • 87. Data: 2010-01-23 03:12:14
    Od: MKi <e...@t...op.pl>

> [...]
    > Ale mi zależy na USB więc ten (LE32B530 - wysokość 562,5mm) mi nie
    > pasuje (braku USB nie sprawdziłem na 100%).

    Jak już weryfikować wysokość TV względem miejsca w segmencie,
    to nie można zapomnieć że obecnie chyba wszystkie mają odkręcaną
    stopę i możliwość zawieszenia na wsporniku. Co za tym idzie,
    warto sprawdzić, jaką wysokość (ze stopą czy bez) podaje
    producent - najlepiej jak obie...
    A nawet jak się okaże, że ze stopą TV jest za wysoki, a
    bez niej się mieści, to zawsze można wspornik do pleców
    segmentu przymocować (są takie wsporniki do skośnego
    umiejscowienia telewizora).

    Pozdrowienia,
    MKi