  • 1. Data: 2015-08-21 00:02:56
    Temat: Jaki HDD 500 GB kupić warto, a co -- omijać?
    Od: " \(c\)RaSz" <N...@p...onet.pl>

    Nie mam parcia na oszałamiającą wydajność, bo najwyżej stawiam na niezawodność.
    Podpowiecie, co wybrać?

    _________________

    To w zasadzie na tyle, jeśli chodzi o sprawy istotne, ale tak dla ożywienia
    dyskusji zahaczę o kwestię połączenia SSD z HDD, otóż:

    Jak tu parę osób na grupie zauważyło -- SSD jakoś "nie chcą" tanieć. Jednak udało
    mi się wyszperać dość niską cenę na dysk o "niemodnej" już pojemności:
    Nowy SSD SanDisk 16GB, na gwarancji, M.2 Cache drives 79 zł SATA III

    -- no bo większość odbiorców chce już kilkakrotnie większe, więc niska cena
    16-ki za bardzo nie dziwi, ale... Ale "kombajny", czyli dyski hybrydowe --
    zazwyczaj mają moduł SSD mniejszy, najczęściej dokładnie o połowę. I jednak jest
    to uważane za "wystarczające", i nadal atrakcyjne, ale... Ale z dość pobieżnego
    przeglądu ofert wyszło mi, że mogę za-nabyć 500-kę HDD + tego SanDisk'a --
    taniej, niż HHD (Hybrid Hard Disk) z "krążkiem" 500, zawierający moduł pamięci
    flash 8 GB. Czyli kupując osobno -- miałbym i więcej, i taniej.

    Jest jednak pewne "ale": otóż w skład HHD wchodzi oprogramowanie, które
    pracowicie optymalizuje rozmieszczenie plików: które mają śmigać z modułu NAND,
    a które mogą być odpalane wolniej, więc będą na krążku. Oczywiście tu zachodzi
    delikatna kwestia tego, że takie "samowolne" lokowanie plików NIE MUSI być
    zgodne z preferencjami użytkownika, no ale za to uwalnia go od dłubaniny, która
    może zająć mu więcej czasu, niż zyska dzięki zwiększonej szybkości odczytu.

    Ale mnie bardziej interesuje zagadnienie takie: na HHD jest tak, że pliki
    umieszczone na dwóch różnych (fizycznie) urządzeniach -- będą (w razie takiej
    potrzeby) widziane tak, jakby były w tym samym katalogu, prawda? Natomiast gdy
    urządzenia NIE są we wspólnej obudowie, no i brak im tego "programu
    zarządzającego" -- to (chyba) będą ewidentnie na innych napędach, i jako takie
    będą postrzegane przez używające ich programy. I zastanawiam się, co stoi na
    przeszkodzie temu, aby takie dwa "całkiem osobne" dyski -- działały identycznie
    jak hybryda?

    Ktoś wie?

    --
    Nie oczekuj, iż rząd uzna, że warto wesprzeć także i Ciebie. Są w tym "porządku
    dziobania" ludzie, na których rządowym decydentom - zależy ZNACZNIE bardziej.

  • 2. Data: 2015-08-21 09:53:48
    Temat: Re: Jaki HDD 500 GB kupić warto, a co -- omijać?
    Od: Robert Winkler <n...@n...org>

    > [...] I zastanawiam się, co stoi na
    > przeszkodzie temu, aby takie dwa "całkiem osobne" dyski -- działały identycznie
    > jak hybryda?

    Nic, wystarczy tylko płyta główna wspierająca
    Intel Smart Response Technology

    http://www.pcworld.com/article/248828/how_to_setup_i
    ntel_smart_response_ssd_caching_technology.html

    http://www.benchmark.pl/testy_i_recenzje/Intel_Z68_c
    hipset_i_przeglad_plyt_glownych_Asus_P8Z68-V_Pro,_Gi
    gabyte_GA-Z68X-UD7-B3,_MSI_Z68A-GD80-3825/strona/142
    98.html

    Jeśli ktoś nie ma odpowiedniego sprzętu
    a używa systemu Windows to może sobie kupić program o nazwie PrimoCache
    ( http://www.romexsoftware.com/en-us/primo-cache/index
    .html )
    albo poszukać jakiegoś innego programu oferującego
    porównywalną funkcjonalność.

    Użytkownicy linuxa'a mają w jądrze systemu dm-cache.

    /Robert

  • 3. Data: 2015-08-21 11:01:00
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    (c)RaSz wrote:

> [...]
    > może zająć mu więcej czasu, niż zyska dzięki zwiększonej szybkości odczytu.

    Jeśli chcesz włożyć dysk do kompa i używać, to bierz SSHD (HHD).
    Jeżeli chcesz spędzać długie godziny i dni na dłubaniu, konfigurowaniu,
    optymalizowaniu, przerzucaniu z pełnego w próżne, to bierz osobno SSD i HDD.

  • 4. Data: 2015-08-21 12:21:28
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 20/08/2015 23:02, (c)RaSz wrote:

> [...]
    > może zająć mu więcej czasu, niż zyska dzięki zwiększonej szybkości odczytu.

    Tak naprawdę OS konfigurujesz raz i działa. Później tylko decydujesz
    gdzie, które dane i soft upchać.

> [...]
    > przeszkodzie temu, aby takie dwa "całkiem osobne" dyski -- działały identycznie

    O ISR już Ci napisano. Tu doczytasz więcej
    http://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/do
    cuments/technology-briefs/smart-response-technology-
    brief.pdf

    O dm-cache też już było, ale to nie koniec możliwości. Jeśli używasz
    Linuxa to jest jeszcze jedna IMO ciekawa i bardzo wydajna opcja - RAID1
    z SSD i części HDD. Cały odczyt zapis odbywa się na SSD a w wolnej
    "chwili" HDD się synchronizuje. W razie padu SSD OS "wstaje" z HDD.
    Właśnie testuję takie rozwiązanie i nie mam zastrzeżeń. ;D
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 5. Data: 2015-08-21 12:22:30
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 21/08/2015 10:01, Poldek wrote:

> [...]
    > Jeżeli chcesz spędzać długie godziny i dni na dłubaniu, konfigurowaniu,
    > optymalizowaniu, przerzucaniu z pełnego w próżne, to bierz osobno SSD i

    Jak ktoś nie wie co robi...
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 6. Data: 2015-08-21 13:34:25
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    Michal Lukasik wrote:

    > Jak ktoś nie wie co robi...

    Jak ktoś chce robić habilitację z używania twardego dysku, to jest
    świetny temat.

  • 7. Data: 2015-08-21 15:00:06
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 21/08/2015 12:34, Poldek wrote:

    > Jak ktoś chce robić habilitację z używania twardego dysku, to jest
    > świetny temat.

    Dokładnie.
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 8. Data: 2015-08-22 00:30:08
    Od: " \(c\)RaSz" <N...@p...onet.pl>

    Dzięki stokrotne wszystkim za ciekawe wyjaśnienia dot. (SSD + HDD) versus HHD, a
    czy ktoś jeszcze mógłby coś napisać {jak w temacie}? No bo lukam na Allegro,
    dysków jest sporo, a ceną różnią się często dość znacznie. Co jest zapewne
    powiązane z ich jakością, no ale ta ma przecież różne wymiary:

    -- dla jednego ważna jest (bo ja wiem?) cicha praca, dla drugiego niski pobór
    prądu, trzeci musi mieć demona prędkości, no a dla mnie jak raz teraz
    najważniejsza jest *niezawodność*. No to może zamiast jednej 500-ki powinienem
    kupić 2*250 i zrobić im RAID-x? Ten "x" (=1?) to stąd, że nie do końca wiem
    "który". No bo nie chciałbym, aby tylko pojemność zżerał (dla zapewnienia
    bezpieczeństwa danych), i żeby taki zestaw miał pojemność użyteczną co najwyżej
    o 30% mniejszą, niż "całkowita". No bo "coś słyszałem", ale nie do końca
    chwytam: "co"...

  • 9. Data: 2015-08-22 01:18:03
    Od: " \(c\)RaSz" <N...@p...onet.pl>

    A jeszcze spytam o możliwość utworzenia "pseudo-partycji", że tak to nazwę. Owoż
    onegdaj w którejś odsłonie DOS-a pojawiła się możliwość nadania jakiemuś
    katalogowi "rangi" osobnego dysku, z przypisaną mu "literką imienia własnego",
    na przyklad E:

    Różniło się to od "partycji pełną gębą" tym, że wielkość owego tworu -- nie była
    ograniczona, i stanowiła dowolny procent ( x< 100% ) wolnej przestrzeni dysku
    fizycznego, i było tak *stale*, czyli w trakcie używania kształtowało się to
    "dynamicznie". Z pewnych względów wolałbym zrobić tak właśnie teraz, ale nie
    wiem, czy (i, co ważniejsze: jak?) dopuszcza to Win XP. Ktoś może coś wie na ten
    temat?

    _________________

    A zaś co do tego, że jakoś nie mam zaufania do "programu lokującego" pliki w
    systemie HHD (hybrydowy), to wietrzę trudność następującą. Uczestniczę w
    platformie BOINC (patrz motto na dole), i Manager tej platformy odpala się razem
    z systemem (oczywiście mogę go zablokować, lecz nie o to mi chodzi). Jest jednym
    z najczęściej używanych plików, dlatego też (zapewne) zostałby zakwalifikowany
    przez ów "program lokujący" do tego, aby go wepchnąć na moduł SSD, kiedy mi na
    tym wcale nie zależy! A wręcz przeciwnie. Dlatego chciałbym jednak mieć pełną
    kontrolę nad procesem "kwalifikowania" plików: który "na krążek", a który -- na
    solid state...

    --
    Posiadasz wolne moce obliczeniowe? Dołącz do projektu BOINC -- przetwarzania
    rozproszonego, wykorzystującego domowy sprzęt, do profesjonalnych projektów.

  • 10. Data: 2015-08-22 09:04:00
    Od: Waldek <m...@n...dam>

    W dniu 2015-08-22 o 00:30, (c)RaSz pisze:

> [...]
    > o 30% mniejszą, niż "całkowita". No bo "coś słyszałem", ale nie do końca

    Każdy robi tak jak mu pasuje.
    Ja mam SSD 250GB na podstawowy system + 2 dyski 500GB w macierzy
    Na tych 2 dyskach postawiony jest RAID 0 oraz RAID 1, mniej więcej po
    połowie przestrzeni fizycznej. W efekcie ok. 500 + 250 GB
    Na stripingu mam kopie partycji systemowej z SSD (na wypadek wszelki)
    oraz druga partycje na wszelkiego rodzaju mniej ważne rzeczy oraz tzw.
    śmieci.
    Na części z miroringiem trzymam to czego strata by mnie zabolała +
    robione w locie backupy newralgicznych danych z bazy

    Ponieważ w kompie jest tylko sata2 - wydajność SSD i RAID 0
    jest porównywalna (transfer) ale czas dostępu zabija macierz
    stąd system podstawowy stoi na SSD

    Pozdro