  • 1. Data: 2015-08-18 22:27:27
    Temat: Koniec problemów z dyskami twardymi
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Wszedłem sobie ostatnio na stronę jednego z wiodących producentów dysków
    twardych i zauważyłem, że wreszcie rozwiązano problem psujących się
    dysków. Przykładowo seria dysków SE ma MTBF 1000000 (1 mln) godzin, co
    po szybkim przeliczeniu daje ponad 100 lat pracy 24h/dobę. Zakładając,
    że będę go używał przez pół dnia, to chyba wreszcie przestanę się
    stresować, że padnie mi dysk ;-)
    Powyższe wyliczenia ogranicza wprawdzie trochę informacja, że założono
    transfer 180TB rocznie, czyli jakieś 0,5TB dziennie, ale mam nadzieję,
    że tu również podołam nie przerzucając co chwila dystrybucji Linuksa z
    partycji na partycję ;-)
    No i na koniec pytanko: marketingowy bełkot, czy jakieś postępy w
    technologii?

    Link do specyfikacji:
    http://www.wdc.com/wdproducts/library/SpecSheet/POL/
    2879-800042.pdf

    Maciek

  • 2. Data: 2015-08-18 22:43:54
    Temat: Re: Koniec problemów z dyskami twardymi
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2015-08-18 o 22:27, Maciek pisze:
> [...]
    > partycji na partycję ;-)
    > No i na koniec pytanko: marketingowy bełkot, czy jakieś postępy w

    WD Re mają niby MTBF 1.200.000 godzin, a padło mi (rozpoczęły sypać bady
    lub kompletnie padły) ponad 50% posiadanych tych dysków (sumarycznie
    kilkanaście sztuk wywaliłem) po czasie pracy w/g SMART pomiędzy 40 a
    60tyś godzin. Dyski 250GB WD Re w serwerach entry-level Dell.
    Pozostałe profilaktycznie wymieniłem na nowe w tym roku (pracują po 2
    sztuki w RAID-1).

    Tak więc... cóż, widocznie trafiły mi się te mniej trwałe.

    --
    Irokez

  • 3. Data: 2015-08-18 22:49:08
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2015-08-18 o 22:43, Irokez pisze:
    > Tak więc... cóż, widocznie trafiły mi się te mniej trwałe.
    MTBF to czas średni. Twoje średnią zaniżyły, ale pomyśl o tych, którzy
    kupili te zawyżające średnią - za jakiś czas archeolodzy będą wykopywać
    te (wciąż pracujące) dyski razem z dinozaurami ;-)

    Maciek

  • 4. Data: 2015-08-23 22:35:01
    Od: GLaF <g...@n...takiego.numeru.pl>

    Dnia Tue, 18 Aug 2015 22:27:27 +0200, Maciek napisał(a):

    > No i na koniec pytanko: marketingowy bełkot, czy jakieś postępy w
    > technologii?

    Marketingowy bełkot w postaci zmanipulowanej* statystyki.
    * nie uwzględnia starzenia się dysków, tylko ich średnią awaryjność w ciągu
    pierwszych iluśtam tygodni.

    --
    GLaF