    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Jakby ktoś chciał...
    Date: Sat, 9 Jan 2016 19:56:46 +0100

    "Eneuel Leszek Ciszewski" n6rguu$qgi$...@n...news.atman.pl

    > Moje obecne wady są jakieś takie:

    > ^ +2,75 ^ +5,25
    > '-------> '------->

    > z tym, że osie cylindrów są odpowiednio ustawione -- 90 stopni i 100 stopni,
    > czyli prawe tak ma, jak na rysunku, zaś lewe ma nieco inaczej -- należałoby
    > rysunek obrócić o 10 stopni.

    Aby było jasne -- nie jest ważne, dookoła jakiego punktu kręcimy. :)
    Uniwersalnie -- środek obracania nie ma znaczenia. Są 3 przesunięcia
    i 3 obroty. (tak zwane stopnie swobody) Zwykle ludzie nie pytają
    o punkt odniesienia w wypadku przesunięć, ale w wypadku obracania
    -- mają trudności. I w przesuwaniu sztywnej bryły, i w jej obracaniu
    nie jest ważny ,,środek'', czyli punkt odniesienia.

    Gdyby ten punkt był istotny -- bryła nie mogłaby być sztywną.

    > +2,75/+2/90 +5,25/+2/100
    > co można zapisać:
    > +4,75/-2/0 +7,25/-2/10

    > Jak widać -- pomiędzy OP i OL jest różnica 2,5 dioptrii.

    http://www.optykomat.pl/index.php?mid=notacje_zapisu
    _cylindra

    Początkowo, soczewki okularowe, którymi korygowano astygmatyzm
    (niezborność) układu optycznego oka miały zewnętrzną powierzchnię
    wypukłą - sferyczną, natomiast po stronie wewnętrznej soczewki
    okularowej (od strony oka) był odciśnięty walec, czy jak kto
    woli cylinder.

    Dlatego też nazwano te soczewki cylindrycznymi i pojawiły się
    pojęcia mocy cylindra i osi cylindra.

    0 stopni to ta sama oś co 180 stopni. Strona WWW nie mówi tego wprost,
    ale wyjaśniając, czym jest ,,cylinder'', wyjaśnia, że oś 0 stopni to
    ta sama oś co 180 stopni. Oczywiście chodzi tu o stopnie kątowe, dla
    których pełny okrąg/koło ma 360 stopni, 90 stopni to kąt prosty,
    180 stopni to kąt półpełny i 360 stopni to kąt pełny.

    Geograficzna oś 'Warszawa-Berlin' jest tożsama geograficznej osi 'Berlin-Warszawa'.

    W istocie astygmatyzm oka nie jest tak prosty jak soczewki cylindryczne czy
    toryczne, ale na razie powszechnie jest korygowany prostymi soczewkami bądź
    laserowymi operacjami rogówki. Zapewne indywidualna laserowa terapia uwzględnia
    lepiej rzeczywistą wadę niezborności danego oka niż uniwersalna soczewka. W moim
    wypadku laserowa korekcja dałaby bardzo dużo dobrego, ale niedowidzenia (czyli
    wady najdotkliwszej dla mnie) nie usnęłaby, gdyż problem nie leży w niezborności
    oka czy w oku w ogóle.

    > Wg Bernackiej jest tak:

    > ^ +2,75 ^ +3,25
    > | |
    > '-------> '------->

    > co zapisała:

    > +2,75/+2/90 +5,25/-2/100
    > co można zapisać:
    > +4,75/-2/0 +3,25/+2/10

    > przechodząc na jednolite notacje:

    > +2,75/+2/90 +3,25/+2/10 <-- różnica 0,5 dioptrii
    > co można zapisać:
    > +4,75/-2/0 +5,25/-2/100

    Oś 0 stopni i 180 stopni to pionowa oś. 90 stopni to pozioma.
    Oś 45 stopni to pośrodku -- pomiędzy 0 stopni a 90 stopni.
    ZTW takie osie są rzadkością u ludzi. Zwykle jest ponoć
    90 stopni plus minus 15 stopni.

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_'