  • 1. Data: 2010-09-27 08:52:48
    Temat: Jaka powinna byc iskra?
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    Witam,

    mam pytanie o parametry iskry, która zainicjowałaby rozładowanie
    kondensatora.

    Problem jest następujący: bateria kondensatorów (w sumie 200mF)
    naładowana jest do napięcia 30V albo trochę więcej. Ma się rozładować
    "zwarciowo" i przy okazji zespawać mały metalowy element.
    Oczywiście dotknięcie elektrod powoduje rozładowanie. Ale chodzi
    o to, żeby elektrod nie stykać, tylko utrzymywać w odległości
    około 2 milimetrów i zainicjować rozładowanie baterii przez
    zjonizowanie powietrza między elektrodami. Jonizacja - przy
    zastosowaniu iskry powstającej przy napięciu około 3kV.

    Eksperymenty wykazały, że iskra nie powoduje rozładowania baterii.
    Może jest za krótka (w czasie), za "cienka"... Czy ktoś wie,
    jakie parametry powinna mieć taka inicjująca iskra i czy uda się
    w pełni rozładować baterię kondensatorów przy takich parametrach
    (30V, 200mF, odległość 2mm)?

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2010-09-27 09:12:20
    Temat: Re: Jaka powinna byc iskra?
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Piotrne,

    Monday, September 27, 2010, 10:52:48 AM, you wrote:

> [...]
    > jakie parametry powinna mieć taka inicjująca iskra i czy uda się
    > w pełni rozładować baterię kondensatorów przy takich parametrach

    Do zera się nie uda - za duża szczelina - napięcie spada poniżej
    minimum koniecznego do utrzymania łuku i koniec.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 3. Data: 2010-09-27 09:26:44
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

> [...]
    > zjonizowanie powietrza między elektrodami. Jonizacja - przy
    > zastosowaniu iskry powstającej przy napięciu około 3kV.

    Desoft

  • 4. Data: 2010-09-27 11:43:34
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

> [...]
    > jakie parametry powinna mieć taka inicjująca iskra i czy uda się
    > w pełni rozładować baterię kondensatorów przy takich parametrach

    Twój problem został rozwiązany jakieś 40 lat temu. W jednym z Młodych Techników
    była opisana zgrzewarka kondensatorowa. Za włącznik po dociśnięciu elektrod
    robiła przerobiona łapka na myszy. Biblioteka i szukasz.

  • 5. Data: 2010-09-27 13:02:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "kogutek" <k...@v...pl> napisał w
> [...]
    > dociśnięciu elektrod
    > robiła przerobiona łapka na myszy. Biblioteka i szukasz.

    A nie sklei sie ?

    Poza tym lapke trudno sie naciaga, a zycie otwarlo nowe
    mozliwosci - bateria tyrystorow, IGBT, mosfetow moze nawet, diody
    UV, lasery UV.

    J.

  • 6. Data: 2010-09-27 13:13:21
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    kogutek napisał:

    > Twój problem został rozwiązany jakieś 40 lat temu. W jednym
    > z Młodych Techników była opisana zgrzewarka kondensatorowa.
    > Za włącznik po dociśnięciu elektrod robiła przerobiona łapka
    > na myszy. Biblioteka i szukasz.

    ...do usranej śmierci, za przeproszeniem. Bo to w "Horyzontach
    Techniki" było, nie w "Młodym Techniku". Ale można też szukać
    w archiwum tej grupy -- też było o tym wszystko co potrzeba.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2010-09-27 18:04:33
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:

    > Ale można też szukać w archiwum tej grupy -- też było
    > o tym wszystko co potrzeba.

    Szukałem, ale na razie bez efektów... Myślałem,
    że może ktoś zna odpowiedź i tylko poda szacunkowe
    parametry iskry, która potrafi zainicjować rozładowanie
    takiego kondensatora (ewentualnie napisze, że się nie da).

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 8. Data: 2010-09-27 18:33:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotrne napisał:

    > Szukałem, ale na razie bez efektów...

    Wątek "Radia retro, brakuje lampy? Zrob ja sobie sam.", rozpoczęty
    11 stycznia 2008 13:30:23 CET wiadomością <flqhku$h6t$1@online.de>
    -- nawet nie trzeba po archiwaliach łazić, bo leży jeszcze na przykład
    na serwerze news.onet.pl.

    > Myślałem, że może ktoś zna odpowiedź i tylko poda szacunkowe
    > parametry iskry, która potrafi zainicjować rozładowanie
    > takiego kondensatora

    A nie, to nie było o jonizowanej iskrze, tylko o myszołapkach
    i o tyrystorach. Ale też do zgrzewania.

    > (ewentualnie napisze, że się nie da).

    Podstawowy problem widzę w dociśnięciu zgrzewanych elementów przed
    odpaleniem tego "tyratronu na powietrze atmosferyczne". Pomysł może
    ciekawy, ale mało praktyczny -- jak już czyms dociskać, to po co
    kombinacje z zamykaniem obwodu przez zjonizowane powietrze?

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2010-09-27 18:37:34
    Od: "Irokez" <n...@e...pl>

    Użytkownik "Piotrne" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > naładowana jest do napięcia 30V albo trochę więcej. Ma się rozładować
    > "zwarciowo" i przy okazji zespawać mały metalowy element.

    Ale czy to na pewo będzie zespawane a nie tylko osmrodzone?

    U mnie maszyna zgrzewa.. Zasada ta sama - rozładowanie kondensatorów.
    Ale elementy są zciskane elektrodami.
    Ładowana jest bateria kondensatorów do jakichś 2.5kV a nastepnie wyzwalany
    jest tyrystor i następuje rozładowanie.
    Oczywiście przez transformator, coby na elekrodach nie wiecej jak 30V zdaje
    się było.
    Zaleta że nie ma oślepiającego łuku.

    --
    Irokez

  • 10. Data: 2010-09-27 20:15:05
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:

> [...]
    > ciekawy, ale mało praktyczny -- jak już czyms dociskać, to po co
    > kombinacje z zamykaniem obwodu przez zjonizowane powietrze?

    Ale właśnie nie ma być wcale dociskane. Urządzenie ma służyć
    nie do zgrzewania, tylko spawania drobnych elementów. Ogólnie,
    ma być podobne do takiego czegoś:
    http://pattech.pl/produkt.php?pid=2
    Ta spawarka (PUK3) spawa właśnie impulsami prądu o natężeniu
    ok. 200A i czasie trwania od kilku do 30 milisekund. Ale
    zapłon następuje przez dotknięcie ostrą elektrodą spawanego
    materiału. Elektroda jest umocowana na mechaniźmie odciągającym ją
    od spawanego miejsca na odległość kilku milimetrów, natychmiast
    po rozpoczęciu wyładowania. Nie wiem, z jaką prędkością
    (tj. w jakiej odległości od materiału jest po 30 ms).
    Przy dotykaniu elektroda jest jednak nadtapiana i szybko się
    zużywa.

    Chciałem sprawdzić, czy da się zbudować podobną spawarkę,
    ale z wyładowaniem inicjowanym iskrą. Jak pisałem, są z tym
    problemy. Nie wiem, czy napięcie powodujące iskrę jest zbyt
    niskie, czy iskra za krótko trwa, czy w ogóle to będzie działać
    nawet jeśli iskra będzie większa...

    P.