  • 31. Data: 2012-06-02 23:22:10
    Temat: Re: Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowego
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > ? Przeciez jak tranzystor jest zwarty to dioda pracuje na zaporowo.
    > Dioda jest podpięta równolegle do cewki.

    Czyli co, jak jedną stronę uzwojenia zwierasz tranzystorem do masy, to
    druga - luzowana, walczy z diodą?

    Tak masz?

    GND-MOS1----CEWKA-VCC-CEWKA----MOS2-GND

    i równolegle z cewkami masz diody? Katodami do VCC?

    Jeśli tak masz, to przeczytaj jeszcze raz co pisałem o sprzężeniu cewek
    w silniku.
    Musisz pozwolić na przepięcie po stronie otwartego klucza przynajmniej w
    zakresie VCC x 2, inaczej pompujesz tranzystorem energię w diodę po
    przez uzwojenia silnika.

    W silniku unipolarnym nie można traktować uzwojeń jako osobne części nie
    sprzężone ze sobą. Pomyśl o tym jak o jednej cewce na żelaznym rdzeniu z
    odczepem w środku.
    Oczywiście masz dwie takie cewki z odczepem (silnik 2 fazowy) - pomiędzy
    nimi już takiego sprzężenia nie ma.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 32. Data: 2012-06-02 23:41:12
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 02.06.2012 16:49, Sebastian Biały wrote:

    > A może to zły pomysł. Czy ktoś mógłby mi pokazać *poprawnie* wykonany
    > stopień końcowy sterownika pojedynczej cewki? Sterowanie logiką 0-5V, na
    > wyjściu cewka o nieznanej impedancji, do 4A. Mam za małe doświadczenie
    > żeby to zrobić dobrze, może warto wziąść gotowca.
    Ja kiedyś robiłem, ale w ostatecznym rozrachunku wyszło, że lepiej użyć
    A4988 i sterowanie bipolarne z 1/16 kroków - znacznie równiej idzie przy
    niskich obrotach niż byłem w stanie samemu wyrzeźbić.

    Z opis wynika, że sterujesz po stronie masy - jeżeli dobrze widzę to w
    takiej sytuacji zamiast konwertera "buck" (czyli typowego sterowania
    silników krokowych) możesz łatwo zrobić "boost". Ja bym zamienił NMOS na
    PMOS+(NPN/NMOS)+rezystor podciągający i zobaczył czy nie wyeliminuje
    problemu.

    Michoo

  • 33. Data: 2012-06-03 13:08:28
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 02-06-2012 o 21:38:18 Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>
    napisał(a):

    > To byla moja pierwsza reakcja, ale podobno diody sa cieple.
    No ale to potwierdza moje przypuszczenia, jak mos się wyłączy na nim robi
    się
    szpila do + ale na drugim uzwojeniu robi się - i dioda przewodzi, teraz
    mos pod wpływem
    Millera włącza się i to powoduje podtrzymanie prądu diody w drugim
    uzwojeniu,
    dioda dostaje podwójnie po d..ie :) dlatego się grzeje, mos pewnie też ale
    jest
    większa struktura to dłużej to trwa poza tym krócej przewodzi,
    chyba że idzie zbyt duża energia z uzwojenia to pada.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 34. Data: 2012-06-03 14:42:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 02 Jun 2012 22:16:55 +0200, Sebastian Biały napisał(a):

    > Inaczej - nie dopuszcza do nasycenia. Silnik "nagle" nie zmienia
    > indukcyjności, matriału rdzenia itp więc raz ustwiony czas ladowania
    > prądem nie zwiększa/zmniejsza się.

    Tylko kreci sie w nim rdzen z magnesem.
    Ciekaw jestem czy tu w ogole mozna mowic o "indukcyjnosci".

    J.

  • 35. Data: 2012-06-03 16:46:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 02 Jun 2012 23:22:10 +0200, Irek N. napisał(a):
> [...]
    > Musisz pozwolić na przepięcie po stronie otwartego klucza przynajmniej w
    > zakresie VCC x 2, inaczej pompujesz tranzystorem energię w diodę po

    No i wyglada na to ze tak robi, skoro diody sie grzeja ...
    Ale to nie tlumaczy czemu to dziala, dziala, i nagle dymi.

    J.

  • 36. Data: 2012-06-03 19:24:49
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > No i wyglada na to ze tak robi, skoro diody sie grzeja ...
    > Ale to nie tlumaczy czemu to dziala, dziala, i nagle dymi.

    Ależ tłumaczy. Układ działa praktycznie na zwarciu i w związku z tym ma
    ograniczoną wytrzymałość.
    Im słabszy silnik, tym mniejsze zwarcie ;)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 37. Data: 2012-06-04 08:05:39
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 2012-06-03 16:46, J.F. pisze:

    > No i wyglada na to ze tak robi, skoro diody sie grzeja ...
    > Ale to nie tlumaczy czemu to dziala, dziala, i nagle dymi.

    Bo zakładasz, że sterowanie jest ok. Nie wiadomo, czy uC co jakiś czas
    się nie wykrzacza pod wpływem zakłóceń.

  • 38. Data: 2012-06-04 22:19:50
    Temat: Re: Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokoweg
    Od: " nenik" <n...@N...gazeta.pl>

    > A moze to zly pomysl&#65533;.
    Wez normalny tranzystor z rezystancja <100mR a nie dziubiesz jakiegos sota23 z
    R 0,5R, kurcze moj silnik ma cewke R0,33R.
    W bipolarnych grzanie zalatwia sie tak:
    http://www.electronicdesign.com/files/33/11436/figur
    e_03.jpg
    http://www.semicon.toshiba.co.jp/eng/product/linear/
    selection/topics/__icsFiles/artimage/2010/11/05/c_to
    piclin/il01.gif

    Przy kombinowanym kluczowaniu sot8 i pradzie 4A jest ledwo cieply, przy
    zwyklym kluczowaniu tj. kiedy cewka nie jest zwierana przez mosfety prad idzie
    normalnie przez diody do zasilania, wtedy so8 sa gorace i za cholere nie
    pociagna 4A. Fakt ze to 20kHz i 30V a nie 1kHz i 12V.

    4A i unipolarny to ja bym dal schottky w szereg z cewka i transila na 15V w
    szereg z transilem w n-mosie.
    Przy sterowaniu bipolarnym moglbys dac mniejszy silnik i zachowac obecny moment.
    Sterowanie unipolarne jest ok. na etapie zabawy kreceniem krokowcem.
    Kiedys byc moze nie bylo innych nie wiem. Ale dzis?
    Po co dawac 2 razy wiekszy silnik i sterowac go unipolarnie jesli to samo
    zalatwia 2x mniejszy silnik sterowany bipolarnie. Silnik kosztuje. Moment
    trzymania zachowasz, wykorzystasz 2x wiecej drutu:) z silnika.
    Za roznice w cenie mniejszego silnika kupisz driver bipolarnego, podasz 5V na
    wejscie i zapomnisz o problemie. Chcesz koniesznie sterowac go unipolarnie, ok
    pozbadz sie przepiec.

  • 39. Data: 2012-06-04 22:23:53
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-06-04 22:19, nenik wrote:
    > Wez normalny tranzystor z rezystancja<100mR a nie dziubiesz jakiegos sota23 z
    > R 0,5R, kurcze moj silnik ma cewke R0,33R.

    Hmmm jaki sugerujesz ?

    > 4A i unipolarny to ja bym dal schottky w szereg z cewka i transila na 15V w
    > szereg z transilem w n-mosie.

    Czekaj, sugerujesz żeby przepięcia odcinać od tranzystora diodą i
    pozwalać im latać swobodnie?

    > Po co dawac 2 razy wiekszy silnik

    Bo jest. To jedyny powód.

  • 40. Data: 2012-06-05 01:21:38
    Od: " nenik" <n...@N...gazeta.pl>

    > Hmmm jaki sugerujesz ?
    Tak z grubsza w tme jest ich 1700, w cenie <2zl w R<100mR i V 30 lub wiecej
    bedzie tego 10-20 typow, wybierz cos z mala pojemnoscia bramki

    > Czekaj, sugerujesz żeby przepięcia odcinać od tranzystora diodą i
    > pozwalać im latać swobodnie?

    Po mojemu to ono lata teraz bez 2 diod a ubija ci diode lub zlacze w mosfecie
    i nic w tym dziwnego. Zdziwil bym sie jak by bylo inaczej.

    > Bo jest. To jedyny powód.

    http://hades.mech.northwestern.edu/images/d/d2/Unipo
    lar_stepper_circuit_schematic.png
    Co sie dzieje jesli wywalimy wszystkie diody i jakie napiecie w impulsie
    panuje na zlaczu kolektor emiter?

    Jakie bedzie napiecie na CE jesli w szereg z CE damy transil 15V?
    Jakie napiecie jest obecnie u ciebie i czy nie przekracza granicznego DS?
    Podlacz neonowke w szereg z cewka silnika.