eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaJaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowegoRe: Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowego
  • Data: 2012-06-01 22:32:21
    Temat: Re: Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowego
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On 2012-06-01 21:57, Irek N. wrote:
    > Niby cewkę silnika można od tak pod napięcie, opór ma więc i prąd się
    > jakiś ustabilizuje. Tylko jaki sens takiego zabiegu? Maxi minimalizacja
    > układu?

    Prąd przecież bedzie powoli narastał...

    > Zdecydowanie lepiej kontrolować prąd cewki kluczując tranzystorem, tylko
    > wtedy ten 1kHz sensu wielkiego nie ma, a programowo... ja bym się nie
    > odważył :)

    Dlaczego 1kHz nie ma sensu?

    > Sebastian - podpowiedz dlaczego tak chcesz?

    Sprawdziłem na silniku 1A/cewka. Chopper programowy działa perfekcyjnie.
    Nie ma pomiaru prądu, uklad jest ekstremalnie uproszczony a ja mogę
    programowo regulować niezaleznie "siłę trzymania" i "siłe obrotu".
    Działa zaskakująco dobrze dla dowolnych predkości w granicach możliwości
    elektrycznych. Pewno, że nie mam odczytu prądu, ale silniki pracują w
    dobrze okreslonych prędkosciach i sprawdza się to znakomicie.

    Wczseśniej stosowałem chopper z pomiarem prądu i wolalbym nie wracać ;)
    To było 10x bardziej skomplikowane i 10x bardziej nieprzydatne.

    > Unipolarny, niech potraktuje jak uzwojenie transformatora z odczepem
    > idealnie w środku. Wtedy wiadomo czego się spodziewać po "symetrycznej"
    > stronie. Podpowiem tylko - półcewki bardzo mocno sprzężone.

    Owszem, obawiam się że na "nieużywanych" cewkach strzelają jakies
    przepięcia "w drugą stronę" niż dioda. Nie mam niestety pod ręką
    oscyloskopu, pojawi się dopiero w przyszly weekend.

    > A mnie się sprawdzało inne rozwiązanie. Pozwalałem niech sobie napięcie
    > poszaleje trochę. Przynajmniej można było wycisnąć z silnika cokolwiek.
    > Zdałem sobie właśnie sprawę - nie lubię unipolarnych, mają tylko jedną
    > zaletę, prostsze sterowanie. A ponieważ nie robię sterowań tylko kupuję
    > gotowe... ;)

    Robie sterowanie własne i na unipolarnych ze względu na to że potrzebuje
    inteligentne sterowanie (pomiar momentu obrotowego sprzęgany z
    prędkością silnika, w dodatku muszę precyzyjnie liczyc kroki). Niestety
    fabryczne mi się nie sprawdziły. Drivery własne, bo pomyślałem, że te 4A
    to z palcem w d... a tu nie :)

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: