  • 21. Data: 2014-02-02 00:33:56
    Temat: Re: Jak zmierzyć energię/ładunek
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-02-01 22:59, JK pisze:

    > Ale to tylko dlatego, że: [...] present-day electronic measurement of
    > time and electrical current provide in their multiplication the amount
    > of passed coulombs much easier, with greater precision, and in a shorter
    > period of time than is possible by weighing the electrodes.
    >
    > A problem w tym, że pytający nie ma sprzętu do pomiaru.
    > Taki "historyczny" kulometr da się złożyć w 15 minut i będzie działał o
    > rząd lepiej niż elektroniczna samoróbka sklecona na kolanie.

    To wcale nie jest takie proste. Jeśli widziałeś kiedykolwiek
    elektrolizer przy pracy, to zauważyłeś, że na elektrodach wydzielają się
    gazy. A to powoduje, że mierząc przyrost masy katody nie mierzysz
    całego ładunku przepływającego przez elektrolizer. Aby pomiar był
    precyzyjny, trzeba zapewnić, aby napięcie na elektrolizerze było
    mniejsze niż napięcie rozkładcze wody. Jest na to parę sposobów, ale
    trzeba je znać. W sumie rzeczywiście pomysł interesujący tylko z
    teoretycznego punktu widzenia.

    P.P.

  • 22. Data: 2014-02-02 00:54:08
    Od: JK <j...@i...pl>

    W dniu 2014-02-02 00:33, Paweł Pawłowicz pisze:

> [...]
    > mniejsze niż napięcie rozkładcze wody. Jest na to parę sposobów, ale
    > trzeba je znać. W sumie rzeczywiście pomysł interesujący tylko z

    Oczywiście masz rację. To nie jest rozwiązanie dla każdego przypadku.
    Tyle, że w tej sytuacji (tak mi się wydaje) nie jest to problemem, bo
    wystarczy zapewnić wystarczająco niską rezystancję kulometru (elektrody
    o dużej powierzchni, blisko siebie), tak aby spadek napięcia nie
    przekroczył krytycznej wartości, czyli około 2V.

    JK

  • 23. Data: 2014-02-02 09:22:26
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2014-02-01 12:22, jacek pozniak pisze:
    > Może ktoś mógłby pomóc.
    > Mam potrzebę pomiaru ilości energii pobieranej przez układ.
    > Prąd jest pobierany impulsowo przez modem GSM.
    > Potrzebuję wyznaczyć ilość energi np. w ciągu minuty, max do kilku minut.
    > Proste metody pomiaru multimetrem się nie sprawdzają ponieważ zbyt duża
    > dynamika zmian prądu; 10mA..4A.
    > Potrzebuję jakąś metodę/przyrząd/schemat.
    > Dokładność na poziomie 10..15 % spokojnie mi wystarczy.

    Sporo nowoczesnych multimetrów daje sobie radę z bezpośrednimi pomiarami
    energii przy takich przebiegach, np. Zimmer LMG95.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 24. Data: 2014-02-02 09:26:44
    Temat: Odp: Jak zmierzyć energię/ładunek
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > DS2740 High-Precision Coulomb Counter
    > $1.79 @1k
    > Podłączamy to do 1-Wire.
    > Właśnie doskonalę metodę wyszukiwania i wymiany 10 termometrów w sieci
    > 1-Wire i natchnąłem się na ten chip.
    Dzień Dobry!
    Miałem napisać: natknąłem, ale dzisiaj zajrzałem jeszcze raz do niego i
    chyba
    jednak się natchnąłem :-)
    Producent podaje takie dane:
    Analog Input Filter (IS1, IS2) Extends Dynamic Range for Pulse-Load
    Applications
    oraz:
    dla wersji 15-bitowej:
    15-Bit Bidirectional Current Measurement (DS2740U)
    1.56uV LSB and ?51.2mV Dynamic Range

    Widać, że poradzili sobie z pomiarem, całkując w filtrze, który tworzy
    pojedynczy kondensator.
    Jeśli chodzi o częstotliwość pomiaru, to jest dość skromna:
    18.6kHz.
    Jednak może to wystarczyć. Producent podaje, że jeżeli podczas jednego
    pomiaru nie przekroczy się zakresu napięcia uzbieranego na wyprowadzeniach
    kondensatora ?51.2mV,
    to wynik będzie poprawny.
    Proponują dwa wykonania różniące się czasem pomiaru i rozdzielczością.
    Można wybrać ten mniej precyzyjny, jeśli dokładność jest na poziomie 10%.
    Różnią się czasem konwersji. Można kupić 2 szt. i podłączyć oscyloskop na
    kondensatorze.
    Jeśli napięcie przekracza 51.2 mV w docelowej aplikacji, to zastosować ten
    drugi chip.
    Do ew. wymiany pomocna będzie dmuchawa Hot-Air. Na szczęście taki uMAX to
    drobnostka i da się wylutować czymkolwiek.
    Poniżej podaję opis z karty katalogowej.
    S.
    To extend the input
    range for pulse-type load currents, the voltage signal can be filtered by
    adding a capacitor between the
    IS1 and IS2 pins. The external capacitor and two internal resistors form a
    lowpass filter at the input of the
    ADC. The voltage-sense range at IS1 and IS2 is ?51.2mV. The input converts
    peak signal amplitudes up
    to 102mV as long as the continuous or average signal level (post filter)
    does not exceed ?51.2mV over
    the conversion cycle period. The ADC samples the input differentially at IS1
    and IS2 with an 18.6kHz
    sample clock and updates the current register at the completion of each
    conversion cycle. Conversion
    times for each resolution option are listed in the tables below. Two
    resolution options are available.
    Figure 3 describes the current measurement register format and resolution
    for each option. "S" indicates
    the sign bit(s).

    DS2740U: Units: 1.5625?V/RSNS, 15-bit + sign resolution, 3.5s conversion
    period.
    DS2740BU: Units: 6.250?V/RSNS, 13-bit + sign resolution, 0.875s conversion
    period.

  • 25. Data: 2014-02-02 09:48:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 02 Feb 2014 00:54:08 +0100, JK napisał(a):
> [...]

    No, kiedys byl i z praktycznego.

> [...]
    > o dużej powierzchni, blisko siebie), tak aby spadek napięcia nie
    > przekroczył krytycznej wartości, czyli około 2V.

    Ale zaraz ... bo mnie zawsze interesowalo napiecie na takim
    elektrolizerze. elektrody takie same, alektrolit ten sam, przy malym
    pradzie nic sie tam nie rozklada, miedz zamienia sie w miedz ...
    spadek napiecia zerowy ?

    J.

  • 26. Data: 2014-02-02 10:51:56
    Od: "AdamS" <a...@p...onet.eu>

    >Użytkownik "jacek pozniak" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
> [...]
    >dynamika zmian prądu; 10mA..4A.
    Potrzebuję jakąś metodę/przyrząd/schemat. Dokładność na poziomie 10..15 %

    Pomiar ładunku metodą elektrochemiczną w podanych warunkach to prawie jak
    budowa perpetuum mobile.
    Przy prądzie 4 A w ciągu minuty wydziela się 79,067 mg Cu.
    Przy prądzie 10 mA już tylko 0,197 mg Cu. Aby zareagowała proponowana w
    eksperymencie waga,
    elektroliza powinna być dłuższa niż 5 minut. Jaki będzie błąd pomiaru?
    W galwanotechnice przy miedziowaniu stosuje się gęstości prądowe w
    określonych granicach.
    Zależą one od stężenia elektrolitu, temperatury, mieszania elektrolitu.
    Napięcie na zaciskach wanny galwanicznej zależy od wielu czynników jak np.
    stężenie elektrolitu,
    temperatury, mieszania elektrolitu, natężenia prądu. Wanna jest włączona
    szeregowo w obwód pomiarowy.
    Spadek napięcia na wannie będzie wpływał na pomiar prądu w układzie.
    Będzie on tym większy im niższe jest napięcie w mierzonym obwodzie.
    Aby prawidłowo osadzała się powłoka miedzi na katodzie musi mieć ona
    odpowiednią powierzchnię.
    Zapewnienie odpowiedniej gęstości prądowej dla prądu 10 mA i 4 A przy takich
    samych wymiarach elektrod jest niemożliwe.
    Pozdrawiam
    Adam

  • 27. Data: 2014-02-02 11:15:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 2 Feb 2014 10:51:56 +0100, AdamS napisał(a):
> [...]
    > Zapewnienie odpowiedniej gęstości prądowej dla prądu 10 mA i 4 A przy takich
    > samych wymiarach elektrod jest niemożliwe.

    Ale ty nie chcesz jej prawidlowo osadzac. Moze byc byle jak, byleby
    tylko zwazyc sie dala.

    J.

  • 28. Data: 2014-02-02 12:14:36
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Naprawdę nie masz dostępu do cyfrowego oscyloskopu z eksportem w
    > postaci tabelki liczb? Nawet byle OWON to ma...
    Daj spokój Roman z tym Owonem!
    Owszem ma, ale komunikacja po USB to też porażka.
    Program jest tak toporny, że podaje naście mniejsc po przecinku.
    Rozdzielczość wskazywana ponad dwa rzędy większa niż dokładność pomiaru.
    Jakby chcieli w ten sposób polepszyć rzeczywiste możliwości.
    Proszę nawet nie wspominać tej nazwy w roku 2014.
    Może kiedyś dorównają takim oscyloskopom jak Philips czy Tektronix.
    Dobrze, że napisałeś "byle".
    Pozdrawiam,
    Sylwester

  • 29. Data: 2014-02-02 12:20:56
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-02-02 09:48, J.F. pisze:

> [...]
    > elektrolizerze. elektrody takie same, alektrolit ten sam, przy malym
    > pradzie nic sie tam nie rozklada, miedz zamienia sie w miedz ...

    Hasło brzmi: nadnapięcie. Różnica między potencjałem półogniwa i
    potencjałem wydzielania. Ale tu zaczynają się schody...
    Dodatkowym problemem jest polaryzacja elektrod. W skrócie: pole
    elektryczne w roztworze jest zawsze mniejsze niż wynikające z różnicy
    potencjałów elektrod. Jak się postarać, może nawet być praktycznie
    zerowe. I, wbrew pozorom, ma to znaczenie praktyczne.

    Konkludując: napięcie na elektrolizerze jest cholerycznie trudne do
    obliczenia.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 30. Data: 2014-02-02 12:26:05
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-02-02 11:15, J.F. pisze:

    > Ale ty nie chcesz jej prawidlowo osadzac. Moze byc byle jak, byleby
    > tylko zwazyc sie dala.

    O, właśnie! Przedtem musisz dokładnie wypłukać i wysuszyć elektrodę. A
    są na niej igiełki metalu odpadające przy najmniejszym podmuchu ;-)

    P.P.