  • Data: 2014-02-04 17:59:55
    Temat: Re: Jak zmierzyć energię/ładunek
    Od: JK <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2014-02-04 09:49, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Gwoli ścisłości: autor pierwszego posta pisał o prądzie, nie o gęstości
    > prądu, a to różne wielkości fizyczne.

    Chyba nie bardzo orientujesz się o czym tu dyskutujemy. A dyskutujemy o
    pomiarze ładunku. Ładunek zaś, to całka prądu po czasie. I ten właśnie
    prąd płynie przez elektrolizer, który posiada elektrody o zdefiniowanej
    powierzchni. Gęstość prądu to iloraz prądu płynącego w danym momencie i
    powierzchni elektrod. Gęstość prądu ma olbrzymie znaczenie w procesie
    elektrolizy. Jeśli będzie zbyt duża to zaobserwujemy m.in. zjawisko
    polaryzacji stężeniowej, które objawi się dużym spadkiem napięcia na
    elektrolizerze i gazowaniem.
    Podana przeze mnie wartość 10 A/dm2 wynika z dość oczywistego
    założenia, że elektrody mają powierzchnię 1 dm2 każda, czyli dość skromnie.
    Z tej powierzchni wynika zaś wniosek, że pomiędzy takimi elektrodami, w
    prostej kąpieli siarczanowej, bez problemów typu gazowanie czy luźny
    osad, może płynąć prąd rzędu 10 A, czyli ponad dwukrotnie więcej niż
    wspomniane w pierwszym poście 4 A.

    > W owym Poradniku galwanotechnika nie jest napisane, że reakcja jest
    > ilościowa, bo raczej nie jest,

    Raczej jest, i to akurat powinieneś wiedzieć, zważywszy na to czym się
    zajmujesz. Ponadto pozwól, że zacytuję AdamSa:

    [...]Tu jeszcze w praktyce należy uwzględnić sprawność procesu
    elektrolizy. Na szczęście dla miedzi to prawie 100% [...]

    JK