eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyJak to jest z tym tempomatem?Re: Jak to jest z tym tempomatem?
  • Data: 2011-02-20 13:39:48
    Temat: Re: Jak to jest z tym tempomatem?
    Od: AL <a...@s...tam> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 2011-02-20 12:24, Kuba (aka cita) pisze:
    >
    > Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam> napisał w wiadomości
    > news:4d60f166$0$2456$65785112@news.neostrada.pl...
    >> W dniu 2011-02-20 11:00, Kuba (aka cita) pisze:
    >>
    >>> A przy zjeździe hamując silnikiem osiągnie znó swoją prędkość podróżną
    >>> zużywając znów 0 energii ...
    >>
    >> Ale osiągnięcie prędkości podróżnej nie wystarczy.
    >> Żeby nadrobić straconą na podjeździe prędkość trzeba się z góry
    >> rozpędzić znacznie szybciej niż do prędkości podróżnej.
    >
    > wytłumacz mi ten fenomen, dlaczego z góry musze szybciej sie rozpędzać,
    > niż tracić prędkość pod góre (oczywiście zakłądamy, ze zjazdy mają tą
    > samą długość, co jest trudne w warunkach rzeczywistych, co nie zmienia
    > tematu tych akademickich dysucji)
    >
    > Mam prędkość X
    > Podjeżdzam pod góre tracąc powedzmy 1/4 X
    > Z góry musze ponownie odzyskać te same 1/4 X
    >
    > Dlaczego mam robić coś szybciej?
    >

    zalozmy taka sytuacje (Tomek mial chyba taka na mysli), ze chcesz
    uzyskac stala predkosc srednia podrozy przy jezdzie z tempomatem i bez
    tempomatu:

    Auto z tempomatem
    - tempomat jedzie pod gorke ze stala predkoscia X (do tej predkosci X
    beda odniesienia w dalszej czesci)
    - z gorki, na skutek niewystarczajacego hamowania silnikiem osiaga
    predkosc srednia zjazdu = 1.1*X

    czyli jego _predkosc srednia_ na odninku wyniosla 2.1*X/2

    Auto bez tempomatu:
    - zakladajac, ze bez tempomatu jedziesz pod gorke z predkoscia srednia =
    0.8*X,
    - aby uzyskac _predkosc srednia_ jaka uzyskal tempomat - jadac z gorki
    musisz troche dodac gazu i jechac z _predkoscia srednia_ = 1.3*X,
    czyli:

    a/ musisz dodac gazu by ta _predkosc srednia_ na tym samym odcinku osiagnac,
    b/ zauwaz, ze zaczynasz sie rozpedzac od pr. na szczycie = ok.0.8*X - a
    wiec musisz jednak troche docisnac ten pedal
    c/ zakladajac efekt ruchu niejednostajnego (przyspieszasz) - to Twoja
    predkosc szczytowa na zjezdzie bedzie musiala byc wieksza niz 1.3*X (a o
    ile wieksza - alezy jak szybko ta predkosc srednia osiagniesz)

    Reasumujac:
    - nie zawsze osiagniesz ta predkosc srednia z trasy = tempomatowi, gdyz
    zalezy to od uwarunkowac terenu (nie zawsze z gorki da rade osiagnac
    taka predkosc by wyrownac stracony czas podjazdu (jazda w gorach,
    ograniczenia predkosci, etc)
    - czy spalisz wiecej paliwa na tempomacie? Moze tak, a moze nie -
    wszystko zalezy od terenu, jaki masz mocny silnik, etc

    Dlatego - jak powiedzialem w pierwszej swojej wypowiedzi:
    - tempomat _nie sluzy_ do oszczedzania paliwa a do _utrzymania_ rezimu
    predkosci podroznej.


    --
    pozdr
    Adam (AL)
    TG

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: