    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Jak te zdjecia rozjaśnić
    Date: Mon, 9 May 2011 03:36:02 +0200

    "Piotrne" iq75mc$tgb$...@n...onet.pl

    > Stąd czarne drzewa. Poprawić się nie da. Jeśli patrzysz
    > własnym okiem prosto w słońce, też raczej nie widzisz szczegółów

    Oko nie widzi całości -- skanuje obraz. A skanując, może dowolnie ustawiać
    różne parametry dla różnych części skanowanej rzeczywistości -- stąd możemy
    widzieć:

    () ostro to, czego nigdy ostro nie będzie widać na matrycy

    () w dobrych kolorach to, co na zdjęciu będzie ,,kolorowe''

    () detale z dużym kontrastem, choć fotka ukaże przepalenia
    lub puste cienie

    W pewnym sensie oko nie widzi -- oko przekazuje dalej. Widzi dopiero wzrok. :)
    Lewe oko coś postrzega, prawe też, ale pod innym kątem, na dodatek i lewe,
    i prawe obraca obraz... Ale doświadczenie sprawia, że człowiek widzi:

    nie obraz podwójny, lecz pojedynczy,
    nie płaski lecz trójwymiarowy,
    nie obrócony do góry nogami, lecz poprawny,
    nie rozmyty, lecz ostry itd...

    Człowiek widzi nie tylko to, co pokazują oczy, ale do widzenia :)
    używa także tego, co już wie o świecie. :) Co gorsza -- długie
    wpatrywanie się w nieruchomy obraz powinno spowodować zanikanie
    obrazu (jak pewna zbieranina barw postrzegana jest jako coś, co
    nie ma żadnej barwy -- aby nie męczyć układu nerwowego) czemu
    jednak zapobiega ciągłe drganie oczu... Ptaki kiwają głowami,
    gdyż ich oczy nie drgają w swoich ,,zawiasach'. :)

    Co więcej -- czasami widzimy to, czego nie ma (fatamorgana)
    i to, co jest poza zasięgiem naszych oczu, ale nie jest poza
    zasięgiem naszego słuchu czy innych zmysłów -- nie zawsze zdajemy
    sobie sprawę z tego, co wpływa na nasze ,,widzenie'' przestrzeni
    znajdującej się wokoło nas. :) Zatkanie uszu czasami wpływa na
    postrzeganie świata -- ja zatykam stoperami, więc wiem. :)

    -=-

    Widzenie podwójne. Moja mama upadła kiedyś i potłuką się.
    W efekcie widziała nie jeden obraz, ale dwa naraz -- lekko
    przesunięte względem siebie. Lekarze zapewnili ją, że za
    jakiś czas problem ustąpi samoistnie, ale trzeba czasu...
    I oczywiście problem ustąpił. :)

    Przed wielu laty uczono w Polsce, że układ nerwowy nie regeneruje
    się. Dziś wiedza powszechna ;) mówi, iż układ ten regeneruje się
    stale, nieustannie (na przykład w tym celu śpimy) i całkiem dobrze...

    A ja wiem, że bez witaminy PP dzwoni mi w uszach -- że ta witamina działa mi na
    nerwy. ;)

    Gdzie uczono? Mnie uczono tego w szkole podstawowej na lekcjach biologii.
    Nawet dowodzono -- jeśli powstaje nowa komórka mózgowa, jest ona pusta,
    pozbawiona zapisu. Jakoś nie brano pod uwagę możliwości podmiany
    nośnika z jednoczesnym kopiowaniem zawartości. ;)

    Jak tłumaczono nokauty? Zrywaniem połączeń dendrytowych.
    A jak tłumaczono powracanie świadomości? Budowaniem nowych
    połączeń nerwowych z istniejących komórek nerwowych...

    A jak tłumaczono skuteczność operacji przyszywania rąk czy nóg?
    Wcale nie tłumaczono. ;)

    -=-

    Dziś nawet TV i radio wie o tym, że komórki nerwowe regenerują
    się -- nawet oficjalnie mówi się o tym przy okazji rekonwalescencji
    mocno pociętego Kubicy. :)

    Także powroty do zdrowia po udarach mózgu czy wylewach krwi do mózgu
    nie muszą oznaczać od razu zachwiania prawideł Bożych.

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'