  • 71. Data: 2015-12-31 19:26:20
    Temat: Re: Jak się dziś robi radio
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    ACMM-033 napisało:

    > Na starszych filmach hamerykańskich czasem można zobaczyć scenkę, że ktoś
    > w samochodzie włącza takie radio, naciska guzik (nie od razu zrozumiałem,
    > dlaczego np. dla fal długich sa dwa, a dla średnich pozostałe pięć,

    Oni tam w ogóle kiedyś mieli długie fale?

    > z poczatku takie radio wydało mi się zepsute, później jednak zajarzyłem,
    > w czym rzecz), WIDAĆ, że się przestraja (jedzie wskazówka na skali) i
    > zaczyna grać muzyka, bądź plotkuje spiker w wiadomościach. Zadziwiająco,
    > niezależnie, z jakim opóźnieniem włączy się takie radio, jeśli ktoś np.
    > zawoła "Heniek, włącz radio, bo o Basi gadają", to włączający radio bez
    > niczego wie, gdzie o tej Basi słychać, a przekaz zawsze jest od samego
    > początku :))

    Kiedyś powszechne było istnienie Radia, Którego Słuchają Wszyscy. W tej
    całej Hameryce zdaje się lokalne stacje miały szczególną pozycję. Więc
    każdy zawsze wiedział na co nastroić w takich sytuacjach.

    Jarek

    --
    Kiedyś pijany zając włóczył się po rżysku,
    A spotkawszy niedźwiedzia, naprał go po pysku.

  • 72. Data: 2015-12-31 22:48:45
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Oni tam w ogóle kiedyś mieli długie fale?

    Nie udało mi się znaleźć konkretnej informacji, że "nie", ale też niczego
    konkretnego w wykazie stacji długofalowych, żeby jakaś rozgłośnia nadawała
    tamże. Jednak mi pamięć usiłuje podpowiedzieć, że coś było, ale znikomo,
    jeśli już.

    > Kiedyś powszechne było istnienie Radia, Którego Słuchają Wszyscy. W tej
    > całej Hameryce zdaje się lokalne stacje miały szczególną pozycję. Więc
    > każdy zawsze wiedział na co nastroić w takich sytuacjach.

    Lokalnie, to wiadomo. Ale, jak już się gdzieś dalej pojechało, to można było
    chyba liczyć na raster, ale co się złapało, to już chyba trzeba by mieć
    jakiś "rozkład jazdy"...?
    Jednakże wiem, że radia z długimi, były w Usiech do dostania, ktoś mi mówił,
    że kupował i dziwnie się na niego patrzono...

    --
    Telespamerzy:
    814605413 222768000 616285002 845383900 224093185 896510439 896126048

  • 73. Data: 2016-01-05 13:36:31
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    "PeJot" news:n5s1rf$pcf$1@node2.news.atman.pl

    > Widzę następną "minę sprzętową". Chcąc zrobić p.cz. na jakimś oldsholowym
    > układzie typu UL1200 konieczne są 2 filtry, np. Polfer F205.

    A na cholerę ci 2 filtry? W typowej Tosce AWS303, 306, 307 był demodulator
    na pojedynczym 7x7.
    Zresztą przy dzisiejszej profanacji UKF i pseudonawcach w epoce bylejakości,
    nie ma sensu używać podwójnego obwodu rezonasowego celem minimalizacji
    zniekształceń demodulacji. Tych 0,1% i tak nie usłyszysz, bo będzie zdeptane
    na dzień dobry kilku % zniekszałceniami jakie pseudonadawcy z gumowymi
    uszami emitują w eter wg zasady jak najgłośniej, jak najwięcej basu i jak
    najwięcej podkręcenia w okoli 10kHz i wychodzi jedno wielkie
    trójkątno-trapezowe g... sygnału audiopodobnego.
    Sytuację pogarsza fakt, że humaniści jakich zatrudniono w UKE przyznają w
    sąsiednich miastach częstotliwości z odstępem 200kHz (a potem 15km za
    miastem już sąsiednie miasto depta ci twoją stację) i blok p.cz. musisz mieć
    obsadzony przynajmniej 3 filtrami ceramicznymi (wersja węższa "s" zamiast
    szerokie SFE10,7a) i przy tak ostrym torze tylko sinus 1kHz zmodulowany z
    dewiacją +/-75kHz przechodzi jako sinus. Próba zmodulowania 10kHz przy
    takiej dewiacji kończy się, że na wyjściu demodulatora ma pokrzywiony
    trójkąt - a przecież dziś to podstawa do gumowego ucha modulować do samej
    deski na 75kHz i ani mniej. Oczywiście po wywaleniu filtrów ceramicznych
    wyjdzie sinus, ale selektywność odbioru żadna.
    Mistrzowie kryształowych modulacji z lat 90 już często w piachu leżą i radia
    te przejęte przez dzisiejszą plastikowo-srajfonową gimbazę emitują w eter
    makabryczne g... co do jakości emisji. Przykładem dobitnym jest np. radio
    kraków. Amatorka pełną gębą. Nadajnik w pełni profesjonalny zmodulowany
    wielkiem g... akustycznym. Nawet już hejnału z wieży nie potrafią normalnie
    wyemitować. Tylko "wypasiony" tor ze wzmocnieniem 10000000000x i potem
    dwadzieścia ograniczników, które to co zostało przed chwilą przesadnie
    wzmocnione obetną. Dźwięk trąbki to dziś efekt folii alumniowej na
    grzebieniu i gramy... Głos ze studia to samo, ich wypasione procesory
    dźwięku i mowa jakbyś mówił też przez sreberko na grzebieniu. Brak słów,
    głowa boli po odsłuchu tego przez już tylko 2 minuty na słuchawkach. I
    tradycyjnie od kilku lat moda na potężnie zbasowaną modulację ze studia. Jak
    już słucham to bas skręcam na minus 12dB. Bo inaczej jeden wielki bełkot,
    ale co tam, obowiązuje zasada: większy basior = lepsza stacja...

  • 74. Data: 2016-01-05 15:21:14
    Od: Andrzej <d...@o...pl>

    W dniu 2016-01-05 o 13:36, jedrek pisze:
    > "PeJot" news:n5s1rf$pcf$1@node2.news.atman.pl

    A "naplewać" na UL1200 i wziąć TDA7000?