  • 61. Data: 2015-12-31 12:05:38
    Temat: Re: Jak się dziś robi radio
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Dariusz,

    Thursday, December 31, 2015, 11:37:00 AM, you wrote:

    > Nie wiem na jakie czasy przypadała Twoja młodość, ale przestrojenie
    > głowicy oznacza zmianę pasma z 8 na 20 MHz - sam rozumiesz...

    Żeby zrobić to uczciwie, to trzeba zmienić zarówno pojemności
    równoległe z przestrajanymi jak i indukcyjności :(

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 62. Data: 2015-12-31 12:17:24
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2015-12-31 o 11:37, Dariusz Dorochowicz pisze:

    > Nie wiem na jakie czasy przypadała Twoja młodość, ale przestrojenie
    > głowicy oznacza zmianę pasma z 8 na 20 MHz - sam rozumiesz...

    No właśnie nie bardzo - jeżeli mam "szerszą" głowicę to i ARCz powinno
    być szersze ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 63. Data: 2015-12-31 12:24:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 31 Dec 2015 11:37:00 +0100, Dariusz Dorochowicz napisał(a):

    > Nie wiem na jakie czasy przypadała Twoja młodość, ale przestrojenie
    > głowicy oznacza zmianę pasma z 8 na 20 MHz - sam rozumiesz...

    Zazwyczaj nie ma z tym problemow - jesli tylko nie uzyto jakis
    malozmiennych warikapow. Wystarczy zmniejszyc stale kondensatory.

    A kolega jak rozumiem pisze o glowicy juz przestrojonej.

    J.

  • 64. Data: 2015-12-31 12:32:47
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2015-12-31 o 12:24, J.F. pisze:

    > Zazwyczaj nie ma z tym problemow - jesli tylko nie uzyto jakis
    > malozmiennych warikapow. Wystarczy zmniejszyc stale kondensatory.
    >
    > A kolega jak rozumiem pisze o glowicy juz przestrojonej.

    Odpowiem tu wszystkim:
    Nie chodzi o to, że trzeba zmniejszyć/usunąć kondensatory. To jest
    sprawa oczywista. Chodzi o to, że ten sam zakres zmian napięć ma
    spowodować większy zakres zmian częstotliwości, więc precyzja ustawienia
    napięć musi być większa, a i ARCz musi działać w odrobinę innym
    zakresie, żeby nie odstrajać do sąsiedniej stacji.

    Pozdrawiam

    DD

  • 65. Data: 2015-12-31 12:47:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 31 Dec 2015 12:32:47 +0100, Dariusz Dorochowicz napisał(a):

> [...]
    > sprawa oczywista. Chodzi o to, że ten sam zakres zmian napięć ma
    > spowodować większy zakres zmian częstotliwości, więc precyzja ustawienia

    A to owszem, w ogole - namnozylo sie stacji w eterze, gesto - IMO -
    bez minimum 10 pamieci nie ma co radia robic. I chyba jednak
    z synteza czestotliwosci.

    > a i ARCz musi działać w odrobinę innym
    > zakresie, żeby nie odstrajać do sąsiedniej stacji.

    Hm, analogowa, powinna dzialac. Choc niby grozi wzbudzenie regulatora.

    J.

  • 66. Data: 2015-12-31 13:05:52
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2015-12-31 o 12:47, J.F. pisze:

    > A to owszem, w ogole - namnozylo sie stacji w eterze, gesto - IMO -
    > bez minimum 10 pamieci nie ma co radia robic. I chyba jednak
    > z synteza czestotliwosci.

    Z 8-12 pamięciami analogowymi nie problem, np. układy SAS 660/670 ( vide
    Radmor 5102 ) mam dostępne, ale widzę że faktycznie trzeba będzie
    zastanowić nad syntezą.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 67. Data: 2015-12-31 15:18:59
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PeJot napisał:

    > Z 8-12 pamięciami analogowymi nie problem, np. układy SAS 660/670 ( vide
    > Radmor 5102 ) mam dostępne, ale widzę że faktycznie trzeba będzie
    > zastanowić nad syntezą.

    Spotkałem radia samochodowe, które miały pamięć *mechaniczną* na bodaj
    osiem stacji. Strojenie indukcyjne, wsuwany rdzeń, jakieś krzywki,
    zapadki, te sprawy. Całkiem łatwo się to programowało -- główną gałką
    strojenia, coś potem trzeba było odpowoiednio nacisnąć, i już stacja
    była zaprogramowana pod wybranym klawiszem. Radia były lampowe.

    --
    Jarek

  • 68. Data: 2015-12-31 15:54:42
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

> [...]
    > zapadki, te sprawy. Całkiem łatwo się to programowało -- główną gałką
    > strojenia, coś potem trzeba było odpowoiednio nacisnąć, i już stacja

    Nie wiem, czy nie odwrotnie, najpierw przycisk, trzymasz, a potem gałką,
    zwolnienie przycisku zapamiętywało(by) nastawienie. Czemu tak - bo jak się
    dokrecisz do stacji i dopiero naciśniesz przycisk, to przecież znów się
    przekręci do tego, co było tam nastawione wcześniej...?

    > była zaprogramowana pod wybranym klawiszem. Radia były lampowe.

    Tranzystorowe też. Trzymałem "temi rencamy" osobiście, choć dawno temu.
    Chyyyyba jakiś Blaupunkt OIDP.

    --
    Telespamerzy:
    814605413 222768000 616285002 845383900 224093185 896510439 896126048

  • 69. Data: 2015-12-31 17:37:55
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    ACMM-033 napisało:

> [...]
    > się dokrecisz do stacji i dopiero naciśniesz przycisk, to przecież znów
    > się przekręci do tego, co było tam nastawione wcześniej...?

    No może i odwrotna kolejność, w każdym razie było to łatwe i skuteczne.

    --
    Jarek

  • 70. Data: 2015-12-31 18:13:14
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > No może i odwrotna kolejność, w każdym razie było to łatwe i skuteczne.

    Na starszych filmach hamerykańskich czasem można zobaczyć scenkę, że ktoś w
    samochodzie włącza takie radio, naciska guzik (nie od razu zrozumiałem,
    dlaczego np. dla fal długich sa dwa, a dla średnich pozostałe pięć, z
    poczatku takie radio wydało mi się zepsute, później jednak zajarzyłem, w
    czym rzecz), WIDAĆ, że się przestraja (jedzie wskazówka na skali) i zaczyna
    grać muzyka, bądź plotkuje spiker w wiadomościach. Zadziwiająco,
    niezależnie, z jakim opóźnieniem włączy się takie radio, jeśli ktoś np.
    zawoła "Heniek, włącz radio, bo o Basi gadają", to włączający radio bez
    niczego wie, gdzie o tej Basi słychać, a przekaz zawsze jest od samego
    początku :))