  • 1. Data: 2009-09-03 08:03:22
    Temat: Jak rodziły sie smartphone'y i PDA czyli troche o historii
    Od: Jan Strybyszewski <k...@...pl>

    Dzisiaj zaczniemy rozpracowywać temat serca współczesnych telefonów.
    Sercem każdego "komputera" jest procesor ale w wypadku telefonów świat
    nie jest taki biało czarny jak w świecie pecetów. Mam nadzieje ,że po
    tym cyklu artykułów zrozumiesz dlaczego ARM11 wcale nie jest lepszy od
    ARM7. Czemu porównywanie zegarów Snapdragona do OMAPa jest żałosną próba
    przykrycia swej niewiedzy.
    Zaczynajmy więc.

    Dawno dawno temu .... w 1990r. w bliskiej Anglii powstaje przedsiębiorstwo
    projektujące procesory do urządzeń przenośnych o nazwie (obecnej) ARM
    Ltd. Cecha charakterystyczna tej firmy przez te wszystkie lata, aż do
    dziś, pozostaje BRAK PRODUKCJI PROCESORÓW. Tak, firma ARM Ltd nie
    produkuje żadnych procesorów, zajmuje sie ich projektowaniem i
    licencjonowaniem architektury.

    Pierwszy ARM powstał w 1985 i był krewniakiem znanego MOS 6502 o
    rozszerzonej liście rozkazów, mimo to nadal wszystkie procesory ARM są
    procesorami o "zredukowanej liczbie rozkazów" RISC. Teraz mała dygresja
    historyczna, ale muszę zadać ten cios w serce wielbicieli Microsoft i
    Intela. Firma ARM powstała poprzez powołanie spółki join venture przez
    Apple (tak ten okropny Apple od iPhona) z firma Acorn Microcomputers.
    Ten alians miał na celu zaprojektowania nowego szybszego jądra dla
    kolejnego procesora ARM. Projekt układu dla Apple, był na tyle istotny
    iż Acorn i Apple powołały w 1990r. Advanced RISC Machines Holdings
    Limited wydzielając z własnej firmy grupy projektantów. Tak powstał ARM6
    dostępny w kilku wersjach w 1992r. Rok później stał się sercem jednego z
    pierwszych "prawdziwych PDA" a mianowicie Apple Newton z zegarem 20MHz,
    4MB ROM, 640KB RAM, ekran 336×240

    Calosc http://teleklony.pl/wp/?p=290

  • 2. Data: 2009-09-03 16:27:12
    Od: TGor <g...@w...peel>

    Jan Strybyszewski wrote:
    Rok później stał się sercem jednego z
    > pierwszych "prawdziwych PDA" a mianowicie Apple Newton z zegarem 20MHz,
    > 4MB ROM, 640KB RAM, ekran 336×240

    Protoplasty drogich, przereklamowanych i (czasem) mało popularnych
    urządzeń Kościoła Jobsa Dni Ostatnich.

    Newton zginął od zarazy zwanej USRobotics Palm (1000 bodajże, ale Waldek
    mnie zaraz poprawi).

    No bo że od tego, że był mało udany, to Jan Strybyszewski nie przyzna.

    TG

  • 3. Data: 2009-09-03 17:21:43
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Thu, 03 Sep 2009 18:27:12 +0200, TGor napisał(a):

    > Protoplasty drogich, przereklamowanych i (czasem) mało popularnych
    > urządzeń Kościoła Jobsa Dni Ostatnich.
    >
    > Newton zginął od zarazy zwanej USRobotics Palm (1000 bodajże, ale Waldek
    > mnie zaraz poprawi).

    Newton zginął od ręki jego magnificencji Dżobsa który stwierdził, że rynek
    jak zwykle nie dorósł a coś takiego jak PDA nie jest warte sprzedaży, więc
    zaraz po jego powrocie w 1998 roku nakazano zabicie całego projektu, co też
    nastapiło rok później. Jak wiadomo użytkownikom nie są potrzebne PDA,
    transmisja 3G oraz MMS.

    A pierwszy palm nazywał się PalmPilot 1000, niemniej nie zdązyli wypuścić
    go samodzielnie, brakło im kasy, którą dostali właśnie od US Robotics w
    1995 roku, w zamian za udziały.

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel

  • 4. Data: 2009-09-03 18:40:01
    Od: Jan Strybyszewski <k...@...pl>

    TGor pisze:
> [...]
    > mnie zaraz poprawi).
    >
    > No bo że od tego, że był mało udany, to Jan Strybyszewski nie przyzna.

    Co znaczy malo udany. Pal[pilota 100 mlodszego o 3 lata bij w
    przedbiegach. Udany to on był ale raz ze technologia raczkujaca, dwa
    userzy nie wychowani, do tego cena prawie 3xpalm

  • 5. Data: 2009-09-03 18:43:43
    Od: Jan Strybyszewski <k...@...pl>

    Waldek Godel pisze:

> [...]
    > zaraz po jego powrocie w 1998 roku nakazano zabicie całego projektu, co też
    > nastapiło rok później. Jak wiadomo użytkownikom nie są potrzebne PDA,

    Newton zostal zabity po 6 latach i 4 wersjach urzadzenia ... i Jobs jak
    zwykle mial racje, Newton to klapa finansowa, urzadzenie rewolucyjnie
    technologicznie nie spelnialo wielu wymagac przyziemnych i bylo za
    drogie. Na dodatek przychodzil do zadluzonego Appla i zamykal wszystkie
    projekty jak leci. Ba nawet sprzedal 1/3 udzialow w ARM Ltd.

    > A pierwszy palm nazywał się PalmPilot 1000, niemniej nie zdązyli wypuścić
    > go samodzielnie, brakło im kasy, którą dostali właśnie od US Robotics w
    > 1995 roku, w zamian za udziały.

    Powstal 3 lata po Newtonie i nie dorastal mu technicznie do piet. Zadem
    z Palmow nie dorosl do Newtona moze poza Sony Clie. Tyle ze Palm
    kosztowal grosze i mial calkiem fajny OS.

  • 6. Data: 2009-09-03 23:00:25
    Od: JJ <p...@n...ma.maila.pl>

    Jan Strybyszewski napisał(a):

    > Udany to on był ale raz ze technologia raczkujaca, dwa
    > userzy nie wychowani, do tego cena prawie 3xpalm

    Bo juzerzy to debile niegodni technologii!
    A słyszałem u Ejpla, że teraz specjalnie złośliwie psują baterie w Ajfonach
    co by wybuchały. Niewdzięczny motłoch pieroński!

    JJ (-:

  • 7. Data: 2009-09-04 05:35:20
    Od: Jan Strybyszewski <k...@...pl>

    JJ pisze:

    > Bo juzerzy to debile niegodni technologii!

    Bracia Wright jakos nie stali sie czolowym producentem samolotow.
    Benz skonczyl szybko kupiony przez inwestora z zewnatrz.

    Producent pierwszych "komputerow osobistych" firma DEC, zostala kupiona
    przez przez producenta podrobek IBMa (Compaq)

    Przed Newtona nie było takiego urzadzenia stad uzytkownikow trzeba było
    edukowac co w tym dziwnego ? Zobacz taki Segway niby technologicznie
    fajna rzecz jezdzi na dwoch kołach to niemozliwe. A ile tego sprzedali?

    Zaloze sie jednak ze za jakis czas stanieje a technologia utrzymywania
    rownowagi zyroskopami stanie sie popularna.

  • 8. Data: 2009-09-05 09:06:25
    Od: TGor <g...@w...peel>

    Jan Strybyszewski wrote:

    > Co znaczy malo udany. Pal[pilota 100 mlodszego o 3 lata bij w
    > przedbiegach. Udany to on był ale raz ze technologia raczkujaca, dwa
    > userzy nie wychowani, do tego cena prawie 3xpalm

    Jakby był udany, to by się przyjął. Udany = pod POTRZEBY rynku, nie
    marzenia jakby wzięte z umyslu Stefana J.

    Ludzie woleli coś, co się od biedy zmieści w kieszeni a nie w torbie na
    kółkach.

    No i wreszcie juzerzy - zawsze jak coś nie tak z jabcorami, to "juzerzy
    nie dorośli"... :-D

    TG

  • 9. Data: 2009-09-05 11:29:35
    Od: Jan Strybyszewski <k...@...pl>

    TGor pisze:

    > Jakby był udany, to by się przyjął. Udany = pod POTRZEBY rynku, nie
    > marzenia jakby wzięte z umyslu Stefana J.

    Bys sie niekompromitowal. Steve J. nie mial nic wspolnego z Newtonem i
    sam go skasowal definitywnie po powrocie.

    > Ludzie woleli coś, co się od biedy zmieści w kieszeni a nie w torbie na
    > kółkach.
    >
    > No i wreszcie juzerzy - zawsze jak coś nie tak z jabcorami, to "juzerzy
    > nie dorośli"... :-D

    Owszem nie "uswiadomili" sobie potrzeby, jakos dziwne ze 5 lat 6 lat
    pozniej dokladnie lykali podobny sprzet jak Pelikany

  • 10. Data: 2009-09-05 11:41:32
    Od: TGor <g...@w...peel>

    Jan Strybyszewski wrote:

    > Bys sie niekompromitowal. Steve J. nie mial nic wspolnego z Newtonem i
    > sam go skasowal definitywnie po powrocie.

    Nie umiesz czytać. "Jakby" samo w sobie wskazuje na porównanie. Nigdzie
    nie piszę, że to pomysł Dżobsa. Ale jak sam piszesz do szkół chodziłeś
    dawno, pewnie też i daleko...

    TG