  • 1. Data: 2009-10-22 08:42:14
    Temat: Jak prosto zmierzyć prąd silnika 230 V ATMegą?
    Od: "TomT" <tom18pl@WywalTO_op.pl>

    Witam

    Potrzebuję sugestii jak prosto i elegancko mierzyć prąd pobierany przez
    silnik urządzenia (moc 100 do 300 W)
    przy pomocy ATMegi sterującej załączaniem tego silnika. Nie chodzi mi o
    dokładny pomiar wartości, a raczej pomiar średniego prądu pobieranego przez
    ten silnik, wykrywanie zwiększonego poboru wskutek przeciążeń i zadziałanie
    krańcówki.

    TomT

  • 2. Data: 2009-10-22 14:56:12
    Temat: Re: Jak prosto zmierzyć prąd silnika 230 V ATMegą?
    Od: BartekK <s...@N...org>

    TomT pisze:
> [...]
    > dokładny pomiar wartości, a raczej pomiar średniego prądu pobieranego
    > przez ten silnik, wykrywanie zwiększonego poboru wskutek przeciążeń i
    A jak szybki ten pomiar ma być? Może po prostu rezystor szeregowo i
    mierzyć jego temperaturę ;) Albo mała żarówka (z bocznikiem do ustalenia
    jasności) i pomiar jej jasności fotorezystorem. Miałbyś od razu izolację
    galwaniczną.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 3. Data: 2009-10-22 20:19:44
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    TomT pisze:
> [...]
    > dokładny pomiar wartości, a raczej pomiar średniego prądu pobieranego
    > przez ten silnik, wykrywanie zwiększonego poboru wskutek przeciążeń i

    Zastosuj lub zrób sobie przekładnik prądowy np o przekładni 100/1.
    Następnie konwersja I/U (czyli rezystor o niewielkiej oporności np 10
    Ohm), wzmacniacz i za nim aktywny prostownik. Wystarczy jakiś podwójny
    wzmacniacz Rail to Rail np LMC6482 (jeśli masz tylko +5V na pokładzie),
    kilka rezystorów, dwa kondensatorki i dwie diody 1N4148.

    MD

  • 4. Data: 2009-10-23 06:32:42
    Od: "TomT" <tom18pl@WywalTO_op.pl>

    Użytkownik "BartekK" <s...@N...org> napisał w wiadomości
> [...]
    > mierzyć jego temperaturę ;) Albo mała żarówka (z bocznikiem do ustalenia
    > jasności) i pomiar jej jasności fotorezystorem. Miałbyś od razu izolację

    Potrzebuję dwa pomiary na sekundę. Myślałem o takim rozwiązaniu: rezystor
    szeregowy, prostownik z filtrem i transoptor. Rezystor tak dobrany aby przy
    prądzie nominalnym było około 4 V, a rezystor do diody transoptora ustawiony
    na połowę nominalnego prądu diody. Mierząc napięcie na tranzystorze
    transoptora będę widział zmiany prądu silnika lub jego brak w przypadku
    zadziałania krańcówki. Czy dobrze kombinuję.

    TomT

  • 5. Data: 2009-10-23 06:37:36
    Od: "TomT" <tom18pl@WywalTO_op.pl>

    Użytkownik "Mario" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

[...]

    Myślałem o prostszym rozwiązaniu, bo raczej potrzebuję oszacować wartość
    prądu niż ją mierzyć dokładnie.
    Potrzebuję wykrywać stany: praca normalna silnika - prąd nominalny, blokada
    ruchu - wzrost prądu, koniec zakresu - brak prądu.

    TomT

  • 6. Data: 2009-10-23 06:47:31
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Oct 23, 8:32 am, "TomT" <tom18pl@WywalTO_op.pl> wrote:
    > Użytkownik "BartekK" <s...@N...org> napisał w
    wiadomościnews:hbpse7$pfo$1@nemesis.news.neostrada.p
    l...> A jak szybki ten pomiar ma być? Może po prostu rezystor szeregowo i

    > Potrzebuję dwa pomiary na sekundę. Myślałem o takim rozwiązaniu: rezystor
    > szeregowy, prostownik z filtrem i transoptor. Rezystor tak dobrany aby przy
    > prądzie nominalnym było około 4 V

    Czyli dla silnika 300W około 4-5W idzie w ciepło. Źle.
    Jak już, to przekładnik prądowy z rezystorem po wtórnej - do zapalenia
    led w opto potrzeba raptem 1mA.
    Marek

  • 7. Data: 2009-10-23 08:43:07
    Od: "TomT" <tom18pl@WywalTO_op.pl>

    Użytkownik "Marek Lewandowski" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    l.googlegroups.com...
> [...]

    Czyli dla silnika 300W około 4-5W idzie w ciepło. Źle.
    Jak już, to przekładnik prądowy z rezystorem po wtórnej - do zapalenia

    OK. Skąd wziąć mały przekładnik prądowy? Jeden mikrokontroler ma sterować 4
    silnikami, więc powinny być małych rozmiarów. Wszystkie z jakimi do tej pory
    miałem do czynienia to średnie i duże kobyły elektroenergetyczne.

    TomT

  • 8. Data: 2009-10-23 08:55:33
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello TomT,

    Friday, October 23, 2009, 10:43:07 AM, you wrote:

> [...]
    > silnikami, więc powinny być małych rozmiarów. Wszystkie z jakimi do tej pory
    > miałem do czynienia to średnie i duże kobyły elektroenergetyczne.

    Feryster robi małe przekładniki na rdzeniu ferrytowym o średnicy
    zewnętrznej 16mm. Ale nie mam pojęcia, jak to się zachowa przy 50Hz -
    raczej są przewidziane do szybszych przebiegów...

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 9. Data: 2009-10-23 09:07:37
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Oct 23, 10:43 am, "TomT" <tom18pl@WywalTO_op.pl> wrote:

    > OK. Skąd wziąć mały przekładnik prądowy? Jeden mikrokontroler ma sterować 4
    > silnikami, więc powinny być małych rozmiarów. Wszystkie z jakimi do tej pory
    > miałem do czynienia to średnie i duże kobyły elektroenergetyczne.

    1. Zajrzyj tam, gdzie RoMan polecił
    2. Na partaczenie, weź mały dławik na rdzeniu toroidalnym i przewlecz
    przez niego 2-3 razy jedną żyłę od zasilania silnika i zobacz, co się
    wyindukuje na oryginalnym uzwojeniu - może Ci wystarczyć taki
    prowizoryczny przekładnik.

    Marek

  • 10. Data: 2009-10-23 09:12:25
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Marek,

    Friday, October 23, 2009, 11:07:37 AM, you wrote:

> [...]
    > przez niego 2-3 razy jedną żyłę od zasilania silnika i zobacz, co się
    > wyindukuje na oryginalnym uzwojeniu - może Ci wystarczyć taki

    Straszne partaczenie - toroidy dławików, to rdzenie o małej
    przenikalności - sprzężenie będzie jeszcze gorsze niż na
    przekładnikach z Ferystera. Tak gdzieś ze 200 razy.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl