  • 1. Data: 2009-10-22 01:06:34
    Temat: pytanie greenhorna kolejne JTZ sterowanie ogrzewaniem oświetleniem
    Od: andrzej <a...@g...com>

    primo jestem na etapie prąd to BÓG jest a go nie widać :) wiec proszę
    o wyrozumiałość ;))

    cel minimum 2x termostat 1 x wyłącznik czasowy oświetlenia 1
    pomieszczenie

    cel max 4 x termostat 1 x higrometr 2 x wyłącznik czasowy
    oświetlenia z czujnikiem światła naturalnego, wentylator , generator
    mgły ultradźwiękowy
    może kilka elektronicznych konewek ;) wentylator i inne cuda niewidy

    ogrzewanie pomieszczenia dla kwiatków,termowentylatorem ,
    podgrzewanie kilku tzw mini szklarenek do kiełkowania przez koc
    elektryczny, doświetlanie

    ogrzewanie pomieszczenia na być stabilne min 19 max 25 ;) st jest
    tam termowentylator 1/2 kW z termostatem "analogowym" - nie mogę
    uzyskać celu : od 16,5 do 23.5 -

    aktualnie pomieszczenie nie jest jeszcze ogrzewane przez kiedy jest
    zwykle tam jest tam ok 17 st - najdalszy - kąt mieszkania CO gazowe
    ale starego typu "analogowe-grawitacyjne :) i jak je podkręcić to w
    innych pomieszczeniach jest ciut za gorąco
    nasionka na kocu elektryczny powinny mieć 25 st duża dokladność 23
    - 26

    w wersji max dodatkowe ogrzewanie poduszki elektryczne dla nasionek
    które lubią 30 st
    i ew inne w/w bajery + min dogrzewanie, wentylacja, doświetlanie w
    2gim pomieszczeniu - piwnica dla grzybków ( nie psycho ;))

    gotowce :, termostaty 2x RT-2C(do 1 kW ) - min 140 zł 1 wyłącznik
    czasowy ok 30 zł

    TERMOMETR 1-WIRE DALLAS DS18B20 TO92 4 zł
    DS2408 8-kanalowy przelacznik 1-wire 15 zl DS405 9 zl

    Proszę o info ile w przybliżeniu kosztowało by to w wersji zrób sam na
    PC i na MC
    odległości PC - pokoje - piwnica < 10m PC - Linux lub DOS pod win98
    chodził by jako
    całodobowa przeglądarka. netu ze sterowaniem w tle ?
    sklaniam się do 1-wire dodanie kilku termometrów to grosze
    podobno z DS2408 można sterować urządzenia 220 V - ile kosztuje takie
    ustrojstwo z "optoizolacja" w wersji na 1-2 kW ? i na max 100W ? np
    DS2408 - > AVT 2098 ? -, ile 1-wire - RS , 1-wire USB ?

    w necie jest sporo softu typu termometr -1-wire na PC a soft
    typu termostat,? , załączanie i wyłączanie światła wg zegara/
    kalendarza ? - symulacja ludzi w domku ;) ?

  • 2. Data: 2009-10-22 06:16:48
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Oct 22, 3:06 am, andrzej <a...@g...com> wrote:
    [,...]

    Uporządkuj dane, wyniki doświadczeń i wymagania, opisz to jakoś
    zwięźle i zrozumiale to i może ktoś Ci pomoże.
    Bo tak, to to jest bełkot piąte przez dziesiąte, odpadłem w połowie
    czytania.

    Marek

  • 3. Data: 2009-10-22 09:20:46
    Od: "Papkin" <s...@s...net>

    Marek Lewandowski wrote:
> [...]
    > zwięźle i zrozumiale to i może ktoś Ci pomoże.
    > Bo tak, to to jest bełkot piąte przez dziesiąte, odpadłem w połowie

    pod pojeciem kwiatkow mial na mysli gandzie albo inna maryske, jak wiadomo
    musza miec dobre warunki by ladnie rosnac "zdorow" i by stuff byl mocny. Pan
    moze pod wplywem pisal wiec nie do konca skladnie i ladnie :) To takie moje
    przemyslnie na boku ;)

    Symulacja ludzi w domu (ostatnie zdanie tego pana) tez jest ciekawe ;)))

  • 4. Data: 2009-10-22 16:25:05
    Od: andrzej <a...@g...com>

    On 22 Paź, 11:20, "Papkin" <s...@s...net> wrote:
> [...]
    postaram sie
> [...]
    > przemyslnie na boku ;)
    >
    > Symulacja ludzi w domu (ostatnie zdanie tego pana) tez jest ciekawe ;)))

    Symulacja obecności .... . taki skrót : AVT 2098 "moduł wykonawczy
    dużej mocy do sterownika AVT2047"
    "inteligentny" - to dopiero ciekawe :) dom

    zbyt rozwlekle to fakt
    Pytanie jak w temacie sterowanie ogrzewaniem i oświetleniem
    termostaty 2 kW = 19 stC , 100W =25 stC ew dodatkowy termostat 100W
    =30 stC + 100W na oświetlenie
    to min 170 pln na gotowce np 2 termostaty RT-2C ,programator
    czasowy - a to już ciut dożo ;(
    termometry 1-wire są po 4 zł DS2408 - "8 wyjść" za 15zl AVT 2098 ?
    płytka 5 zł

    na tej grupie już było o sterowaniu urządzeń 220 V z 1-wire

    http://groups.google.pl/group/pl.misc.elektronika/br
    owse_thread/thread/cd3500d62912cf06/3e371e3a2f7a2807
    ?hl=pl&lnk=gst&q=DS2408#3e371e3a2f7a2807

    ktoś podpowie mi jak połączyć DS 2408 z np. modułem przekaźników np
    w AVT2098 jest ich osiem
    http://sklep.avt.pl/photo/_pdf/AVT2098.pdf
    i ile zielonych $ ;) albo złotych za to ?
    1-Wire - USB na allegro 70 zl - jakoś taniej ? RS-232 ?
    docelowo min 3 termostaty 19,25,30 st 2 wentylatory 2 żarówki itd -
    kupa kasy na gotowe urządzenia
    Sterowanie przez PCeta lub docelowo Mikrokontroler wybrałem 1-wire bo
    wydaje mi się najprostsze
    i skalowalne - jakieś inne pomysły ?

    P.S.
    http://albumik.pl/showpic.php?galeria=roslinki

    wanilia, kawa, herbata, pieprz,ananas,oliwka,oleander, tamarilo
    ,laur,eukaliptus cytrusy, itd min używki ale nie psychotropy
    jak ktoś zakłada plantacje narkotyku to ma większy
    budżet niż + - stówkę
    to tyle na temat przemyśleń :(

    Pozdrawiam
    Andrzej

  • 5. Data: 2009-10-22 21:19:34
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "andrzej" <a...@g...com> napisał w wiadomości

    > Symulacja obecności .... . taki skrót : AVT 2098 "moduł wykonawczy
    > dużej mocy do sterownika AVT2047"
    > "inteligentny" - to dopiero ciekawe :) dom

    To ma służyć zabawie, czy ma być pewne w działaniu ?
    Jeżeli zabawie to używając kitów AVT będziesz jej miał bardzo dużo.
    Poczynając od skompletowania wszystkich klocków, skończywszy na wielu
    problemach z montażem, programowaniem oraz poprawianiem błędów, których jest
    cała masa w kitach AVT.
    Tak naprawdę wydasz dużo więcej pieniędzy nić Ci się wydaje, a efekt będzie
    mizerny.
    Jeżeli ma to być funkcjonalne i pewne w działaniu to trzeba to oprzeć o
    rozwiązania firmowe, które zapewniają wysokie bezpieczeństwo oraz pewność
    działania, bez zawieszania się w najmniej oczekiwanych momentach.

    > zbyt rozwlekle to fakt

    Nie tyle rozwlekle co widać, ze nie masz o tym pojęcia :D

    > ktoś podpowie mi jak połączyć DS 2408 z np. modułem przekaźników np
    > w AVT2098 jest ich osiem
    > http://sklep.avt.pl/photo/_pdf/AVT2098.pdf
    > i ile zielonych $ ;) albo złotych za to ?

    Nie podłączysz.
    1Wire potrzebuje mikrokontrolera, który po zaprogramowaniu odpowiednim
    programem będzie odczytywał dane z czujnika temperatury, a następnie
    przesyłał polecenia do takiego scalaka, a ten będzie sterował modułem
    wykonawczym.

    > 1-Wire - USB na allegro 70 zl - jakoś taniej ? RS-232 ?

    Tu zaczyna się żeźbienbie w gó.... :D
    Osobiście odradzam używanie komputera PC do sterowania, ponieważ jest to
    zbyt zawodne rozwiązanie.
    Oczywiście w przemyśle używa się komputerów z oprogramowaniem SCADA do
    sterowania procesami produkcyjnymi, ale to są komputery, które realizują
    tylko i wyłącznie te funkcje, okrojone z wszelkiego zbędnego oprogramowania.
    Tam, gdzie proces produkcyjny ma być w 100% pewny używa się dużych,
    przemysłowych stwerowników programowalnych np. Siemens Simatic, a komputery
    PC z oprogramowaniem SCADA służą tylko jako zadajniki parametrów. Kiedy
    nawet te komputery PC ulegną awarii lub się po prostu "wysypią" proces
    technologiczny idzie dalej, sterowny sterownikami programowalnymi, które
    pracują niezależnie od komputerów PC.

    > docelowo min 3 termostaty 19,25,30 st 2 wentylatory 2 żarówki itd -
    > kupa kasy na gotowe urządzenia
    > Sterowanie przez PCeta lub docelowo Mikrokontroler wybrałem 1-wire bo
    > wydaje mi się najprostsze

    I tu masz całkowitą rację, tylko Ci się wydaje to proste. Żeby zacząć się
    bawić mikrokontolerami musisz po pierwsze poznać trochę elektronikę, a
    przede wszystkim nauczyć się programowania mikrokontrolerów.

    > i skalowalne - jakieś inne pomysły ?

    A co byś powiedział na urządzenie, które będzie posiadało następujące
    funkcje ?:

    1. Alarm z powiadomieniem na dowolny telefon np. komórkowy w postaci
    wysłanego SMS-a i/lub wykonanego połączenia telefonicznego z powiadomieniem
    słownym o włamaniu lub podsłuchem co się dzieje w obiekcie.
    2. Funkcja symulacji obecności domowników oraz sterowania czasowego np.
    otwieraniem/zamykaniem rolet.
    3. Możliwość podsłuchiwania obiektu np. w czasie włamania możesz podsłuchać
    czy faktycznie ktoś buszuje po mieszkaniu czy nie lub też w dowolnej chwili.
    4. Do sześciu niezaleznych termostatów (czujniki pracujące na 1Wire +
    elementy wykonawcze w postaci bloku przekaźników mechanicznych lub
    półprzewodnikowych [tyrystorowych]). Temperatura ustawiana przy pomocy
    SMS-ów z telefonu komórkowego lub programowana z komputera poprzez port USB.
    5. Możliwość sterowania otwieraniem drzwi lub bramy, furtki (np.
    elektrozaczepem) poprzez wysłanie SMS-a lub puszczenie tzw. głuchego
    telefonu (zadzwonienie bez odebrania połączenia bez ponoszenia kosztów
    połączeń).
    6. Możliwość sterowania dowolnym urządzeniem poprzez SMS-y, także i
    możliwość sterowania termostatami (ustawianie temperatury, ustawianie
    zegarów)
    7. Możliwość załączania/wyłączania alarmu oraz symulacji obecności
    domowników przy pomocy pilotów bezprzewodowych lub przy użyciu klawiatury
    lub poporzez wysłanie SMS-a z potwierdzeniem wykonania.
    8. Możliwość dowolnego i łatwego programowania przy użyciu komputera.
    9. Możliwość wysyłania SMS-ów z zapytaniem o stan urządzeń oraz
    poszczególnych temperatur.
    10. Możliwość wysyłania raportów w postaci SMS o stanie pracy poszczególnych
    urządzeń oraz aktualnych temperaturach w określonych interwałach czasowych
    np. co godzinę, raz dziennie, co dwa dni, co tydzień lub też po wysłaniu
    SMS-a z zapytaniem)
    11. Zasilanie z sieci 230V + podtrzymanie z akumulatora.
    12. Raporty o zaniku zasilania 230V oraz spadku napięcia na akumulatorze.

    Mogę Ci przygotować taki zestaw, ale musiał byś się określić ile urządzeń
    chcesz sterować, jakich i w jaki sposób i jakie ma realizować funkcje,
    ponieważ od tego zależy rodzaj i ilość użytych podzespołów.
    Montuję to w formie skrzynki, wypełnionej odpowiednimi, sprawdzonymi
    podzespołami elektronicznymi (centala alarmowa, sterownik programowalny,
    moduł komunikacyjny GSM, zasilacz, akumulator, moduł zdalnego sterowania
    radiowego), pokrosowanymi, zaprogramowanymi i gotowymi do użytku, z listwami
    do podłączenia czujników, czujek oraz urządzeń wykonawczych tj. grzejników,
    mat grzewczych, zaworów, elektrozaczepów itd.
    W zestawie potrzebne kable do programowania + oprogramowanie. Mogę także
    dołączyć wszystkie potrzebne elementy systemu alarmowego tzn. czujki ruchu,
    czujniki kontaktronowe otwarcia drzwi i okien, syrenki itd.
    Koszt jest uzależniony od wielkości urządzenia tzn. ilości wejść i wyjść,
    liczby czujników temperatury, liczby funkcji jakie ma realizować oraz
    wielkości systemu alarmowego.

    Jak coś to najlepiej na priv:
    p...@w...pl
    Usuń iksa - zabezpieczenie antyspamowe

  • 6. Data: 2009-10-23 14:39:34
    Od: andrzej <a...@g...com>

    Przepraszam bardzo że odpowiadam "z góry"
    już w tytule umieściłem informacje że o elektronice nam nikłe
    dosłownie zielone pojęcie ;)
    potrzebowałem informacji czym można ekonomicznie ( niekoniecznie
    super dokładni) zastąpić
    TERMOREGULATOR RT-2C (numer 785272237) po 70 zl 2- 4 szt
    http://elektro-hurt.bazarek.pl/opis/393886/wylacznik
    -wlacznik-czasowy-programator-timer-lcd.html
    16 zł 1 -3 szt
    - tu już wszystko - ale przekraczam ZNACZNIE budżet jeszcze muszę
    kupić 1-2 płaskie grzejniki ( koc elektryczny ?)
    lub kilka poduszek elektrycznych inny pomysły ? pod mini szklarenki
    (numer 790843752)
    Absolutnie nie potrzebuje sterowania smsami ;) i innych wodotrysków
    stad projekt np
    , termometry np 1-wire DS18B20 --> PC ( program ??? tu ew
    coś sklecę ) lub mikrokontroler ( program ??? x razy ;) --->
    - -> np po 1-wire DS 2408 ??? -> przekaźniki (np AVT 2098 ) ->
    grzałki, żarówki ew wentylator

    proszę o rady , prościej i jaśniej zapytania ??? raczej nie sformuje

    jednym słowem ;) wielo np 6 "kanałowy" termostat na grzejniki max 2 kW
    + np 2 programatory do oświetlenia.
    to wszystko, Dokładność +- 1-2 st C ( farelka daje na wbudowanym
    termostacie +- 4 -5 )
    całość na tyle pewna aby nie padły roślinki warte powiedzmy 200 -400
    PLN + setki roboczo dni
    oczywiście je doglądam ;) a cała automatyką zainteresował mnie
    wkurzający fakt że ze 400 nasion trawy cytrynowej wykiełkowało mi
    2 :) miały chyba za zimno w 4 litery :)))

    zdaje sobie sprawę że pomiędzy termometrami a układem wykonawczym musi
    być komputer
    albo mikro ;) a AVT bo są proste tanie i nawet Ufoludek ;) sam sobie
    poradzi z montowaniem ew z pomocą
    np zakładu napraw RTV na 100%
    Termometry Dallasa są chyba dobre - wg ich popularności, a zestaw
    przekaźników AVT 2098
    to też chyba zbyt prosta konstrukcja aby sprawiała kłopoty w pracy

    serdecznie pozdrawiam
    Andrzej

    P.S Aby uciąć wszystkie "przemyślenia" nt. trawy załączam poprawiany
    link http://hssxy.albumik.pl

  • 7. Data: 2009-10-23 16:39:21
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > potrzebowałem informacji czym można ekonomicznie ( niekoniecznie
    > super dokładni) zastąpić
    > TERMOREGULATOR RT-2C (numer 785272237) po 70 zl 2- 4 szt

    A może powinieneś zacząć inaczej myśleć o tym.
    Zamiast szukać kilku termostatów, zainwestować w jeden porządny, choćby ten
    właśnie, o ile jest on porządny, bo wygląda na typową samoróbkę i sterować
    nim temperaturą w całym pomieszczeniu lub też zrobić większy pojemnik
    ocieplony styropianem, a w nim umieścić wszystkie mikroszklarenki.
    W sumie cena tego regulatora jest naprawdę niska. Niestety parametry wzięte
    totalnie z kosmosu tzn. dokładność 0,2 stopnia jest mało realna.

> [...]

    > kupić 1-2 płaskie grzejniki ( koc elektryczny ?)
    > lub kilka poduszek elektrycznych inny pomysły ? pod mini szklarenki

    Albo zamknąć całość w ocieplonej styropianem skrzyni, od góry przysłoniętej
    płytą plexi, a grzać zestawem kilku ceramicznych rezystorów większej mocy z
    wentylatorkiem, aby ciepło dokładnie się rozchodziło po skrzyni, zasilanych
    z transformatora 12 lub 24V - w sposób bezpieczny.
    Może zamiast wyrafinowanej elektroniki użyj zwykłych termostatów
    bimetalicznych dostępnych w www.tme.pl lub termostatów z kapilarą takich jak
    do bojlerów elektrycznych, dostępnych w sklepach z częściami AGD oraz
    instalatorskimi. A może po prostu wykorzystać układ centralnego ogrzewania
    wpinając się równolegle do grzejnika. Sprawę powinno załatwić 2-3 metry rury
    Alu-Pex umieszczonej w tej skrzyni + zawór termostatyczny + kilka złączek i
    całość zamyka się w 100-120zł.
    Można też grzać żarówką lub też promiennikiem podczerwieni.

> [...]
    > coś sklecę ) lub mikrokontroler ( program ??? x razy ;) --->
    > - -> np po 1-wire DS 2408 ??? -> przekaźniki (np AVT 2098 ) ->

    Żle Cię zrozumiałem, ponieważ pisałeś o symulacji obecności to po prostu
    skojarzyłem, ze potrzebujesz także zabezpieczyć mieszkanie/dom.
    A sterowanie SMS-ami po prostu jest efektem całkowicie ubocznym przy
    urządzeniach służących do powiadamiania o alarmie przez sieć telefonii
    komórkowej.

    Całość można zmontować na dowolnym mikrokontrolerze np. AVR i dowolnie sobie
    oprogramować.
    Czujników np. DS1820 możesz wpiąć ile chcesz, wyprowadzeń także możesz mieć
    ile chcesz, jak za mało to dodajesz expandery np. PCF8574
    Zrealizujesz tym funkcję pomiaru temperatur oraz sterowania grzałkami czy
    grzejnikami. Możesz także zrealizować funkcje zegarów po dołożeniu do
    całości zegara czasu rzeczywiśtego np. PCF8583
    Jest tylko jedno "ale" - trzeba to sobie zaprojektować, wykonać płytkę,
    zaprogramować, wykonać obudowę, podłączyć i cieszyć się z dobrze wykonanej
    roboty :)
    Obawiam się tylko jednego, że skoro Twoja wiedza jest znikoma w tym temacie
    to samemu nie dasz rady tego wykonać, a do tego wykonane przez Ciebie
    urządzenia będą stwarzać niebezpieczeństwo porażenia prądem.
    Jeżeli czujesz się na siłach to poszukaj na www.elektroda.pl , jest tam cała
    masa gotowych projektów przeróżnych termostatów i czasówek, a także ciekawy
    cykl projektowania i programowania urządzeń opartych o mikrokontrolery firmy
    Atmel serii 51 oraz AVR w oparciu o środowisko programistyczne Bascom. Jest
    też cała masa gotowych programów i podprogramów, które po niewielkiej
    modyfikacji można zaimplementować we włąsnej konstrukcji.
    Jest także szereg innych języków i środowisk programowania, prostszych i
    nieco trudniejszych np. ST Realizer, C, Assembler.

    > a cała automatyką zainteresował mnie
    > wkurzający fakt że ze 400 nasion trawy cytrynowej wykiełkowało mi
    > 2 :) miały chyba za zimno w 4 litery :)))

    Dlatego też powinieneś się zastanowić nad tym ile jesteś w stanie wydać na
    automatykę, ile możesz zyskać chodująć te roślinki oraz czy się babrać
    samemu nie będąć pewnym końcowych efektów oraz kosztów, czy też skorzystać z
    gotowego projektu zrealizowanego przez kogoś innego, który choć na początku
    może wydawać się drogi, może okazać się w końcowym rozrachunku o wiele
    tańszym od Twojego kombinowania.

> [...]
    > być komputer
    > albo mikro ;) a AVT bo są proste tanie i nawet Ufoludek ;) sam sobie

    Myślisz, że ktoś Ci będzie siedział nad takimi kitami w zakładzie napraw RTV
    ?
    Tego typu kity są dla amatorów-zapaleńców, którzy nie przeliczają swojego
    czasu pracy na pieniądze.
    A uwierz mi, że z tymi kitami AVT też tak różowo nie jest. Często jest w
    nich masa błędów, które trzeba umieć znaleźć i usunąć.

    > Termometry Dallasa są chyba dobre - wg ich popularności, a zestaw
    > przekaźników AVT 2098
    > to też chyba zbyt prosta konstrukcja aby sprawiała kłopoty w pracy

    Ale to co będzie odczytywać temperaturę z Dallasów i sterować takim zestawem
    przekaźnikó doprowadzi CIę do szału, bo najpierw będziesz musiał poznać
    podstawy elektroniki, a następnie podstawy i umiejętność programowania.

    Może najpier określ jaki masz na to budżet, bo może po prostu nierealnym
    jest uzyskanie tego co chcesz ograniczając się do takich pieniędzy.

  • 8. Data: 2009-10-23 16:55:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek "Plumpi" napisał:

    > Można też grzać żarówką lub też promiennikiem podczerwieni.

    Można? A co zrobić, jak żarówka się przepali?

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2009-10-23 17:18:40
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > Można? A co zrobić, jak żarówka się przepali?

    Trzeba ją wymienić :D

  • 10. Data: 2009-10-23 17:23:13
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > Trzeba ją wymienić :D

    P.S.
    A żeby się dowiedzieć , że się przepaliła to przydatnym będzie moduł GSM,
    który wyśle SMS-a z informacją, że temperatura zaczyna niebezpiecznie
    spadać - czy to z winy przepalonej żarówki czy też zaniku zasilania
    sieciowego :)