  • 31. Data: 2022-04-14 12:27:05
    Temat: Re: Jak ograniczyć popyt na Putinowską ropę
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 14 Apr 2022 11:16:08 +0100, K wrote:

    > Atom, OZE, panele w ciagu dnia w jakims stopniu. Zreszta wg. "wyliczen
    > ekspertow" mimo, ze pompa ciepla zuzywa prad to bedzie on tanszy niz gaz
    > potrzebny do ogrzania typowego domu.

    Tylko o ile wiem, to oni na razie maja troche elektrowni gazowych.

    > Mowimy tu o instalacji pompy, ktora
    > konwertuje cieplo z powietrza, a nie z ziemii.

    Teoretycznie ... elektrownia gazowa, czy raczej juz gazowo-parowa,
    ma z 60% sprawnosci, jak ją sprząc z pompą ciepla o COP=4,
    to nam wychodzi 240% :-)

    W dodatku cieplo z tej elektrowni moze tez grzac co innego.

    Z drugiej strony, jakby tak zminiaturyzowac, to mozna
    by miec domową elektrownie/cieplownie, i moze jeszcze PC :-)

    > Ostatnio oglosili plan budowy kilku nowych elektrowni atomowych do 2050:
    > https://www.reuters.com/business/energy/britain-coul
    d-build-seven-nuclear-power-stations-minister-2022-0
    4-02/

    A zaoszczedzony gaz moga sprzedawac Niemcom :-)

    Tyle tylko ... to rozwiazanie na kolejnych 30 lat, a potem co -
    kolejne atomowki? Uranu zabraknie w koncu.

    Nie lepiej postawic na OZE, skoro juz sie ma takie dalekosiezne plany?

    > Jest sraczka na punkcie zmian klimatycznych wiec raczej wdroza te plany.
    > Pytanie tylko z jakim opoznieniem.

    Ceny zaczna rosnąc, to sraczka sie skonczy.
    Im akurat klimat chyba nie przeszkadza ... choc jakby tak Tamiza
    podniosla sie o 1m ?

    J.

  • 32. Data: 2022-04-14 12:35:19
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 14.04.2022 o 11:25, J.F pisze:
> [...]
    ,paliwo-vat-obnizka-akcyza-rosyjska-ropa-komunikacja
    -miejska-surowce.html

    > A to juz inne czasy.

    Po wojnie to w ogóle tv dopiero powstawały. Lampowy taki miałem, ledwo
    było widać, strzepywanie okładzin lamp itp :-)

    > Np jak sie zepsuje, to kto naprawi.

    > Naprawde kineskop?
    > Dziwne troche.

    Przechodziliśmy także z Secam na PAL, trzeba było doposażyć TV i jak
    lampa traciła intensywność świecenia to kolory to może już były
    niespójne względem podstawowych ze słabego dekodera.

    > No coz, jak sie ustroj zmienil, to kupilem dwa telewizory.
    > Jeden ojcu - polski czy zagraniczny, to bylo pytanie.
    > Roznica w cenie nieduza. Polskie nie byly takie złe.
    > Wygrało to, ze obraz na polskim jakies takie mdle kolory mial,
    > a nasycenie na maksa.
    > Grundig sie w koncu zepsul, ale to wiele lat minelo.
    >
    > Sobie kupilem tani koreanski ... ten jakos malo wytrzymal,
    > tzn cos ponad 5 lat jak mu sie kineskop przepalil.
    >
    > IMO - polskie tego nie robily.

    Ja miałem za dwa, te które wymieniałem: Helios TC500 i Elektron jakiś
    384 cycuś. W obu te kineskopy przestały normalnie pokazywać. Nie sądzę
    by nie wynikało to w żaden sposób z pogarszania się kineskopu.

    > Przestal odbierac - trzeba dokupic dekoder. Potem zmieniaja standard i
    > trzeba kolejny dekoder.

    A tak, umknęło mi, że cyfryzacja to jednak zaczęli tylko tak nadawać.

    > Ale owszem ... sam jeszcze uzywam kineskopu :-)

    > Nie znam cen.
    > Akurat polskie kineskopy moglyby byc w dosc przystepnej cenie,
    > tzn np pol telewizora.
    > Do zagranicznego nie dostalbys.

    No ale polski przestarzały był, np za mało kanałów możliwych do
    zaprogramowania. Albo pilota nie było. Na wszystko były moduły, ale nie
    było sensu w to iść.

    > No ale pare lat minelo - to samo masz z telewizorami teraz,
    > z innym sprzetem AGD, elektroniką domową - naprawa sie nie oplaca,
    > i/bo jest nieoplacalna.

    Teraz bardziej. Wtedy były te moduły i nie opłacało się z powodu
    przestarzałości. A teraz zmieni się kodek i nie możesz go wymienić co w
    ogóle powinno polegać na wgraniu nowego softu. 1/5 telewizorów działa.

    > No i po trochu z samochodami tez tak jest.

    Jeszcze mi nie brakło niczego do wymiany w samochodzie. Co najwyżej się
    zużył jego "kineskop" i jak wyżej.

  • 33. Data: 2022-04-14 12:37:16
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 14.04.2022 o 11:33, J.F pisze:

> [...]
    > tego wyszlo - ale sie nie zmowi.
    >
    > W efekcie ceny gieldowe rosną, a Rosja ... sprzedaje mniej ale po
    > wyzszych cenach?
    >
    > Jest w tym pare niuansow. Np gazociag do Europy Rosja ma, a nawet
    > kilka, a do Chin ... zdaje sie, ze dopiero jeden. Wiec chocby obie
    > strony chcialy, to transakcji nie bedzie.
    > A ten gazociąg, to chyba nie z Jamalu.
    >
    > Niestety, aby Rosje "ukarac", to trzeba ograniczyc zuzycie paliw.
    >
    > No chyba, zeby postawic na zwykła ludzką pazernosc - porozmawiac z
    > Chinami i Indiami - bierzcie od Rosji, ale tanio.

    To chyba jasne, że Rosja by zaistnieć na rynku będzie musiała te ceny
    obniżyć. Inaczej im ten biznes padnie bo nikt nie będzie chciał narażać
    się choćby wizerunkowo.

  • 34. Data: 2022-04-14 12:39:53
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 14.04.2022 o 12:09, K pisze:

    ,paliwo-vat-obnizka-akcyza-rosyjska-ropa-komunikacja
    -miejska-surowce.html

    > Po jakim fakcie? Polska dywersyfikacje dostaw rozpoczela dawno temu,
    > chyba jeszcze przed rzadami PiS, a ze pieniadze zaoszczedzone z tego
    > tytulu sa bezmyslnie przezerane to osobny problem. Bardziej chodzi o to,
    > zeby miec wybor dostawcy i postawic sie w sytuacji gdzie surowca
    > zabraknie. Niestety na spekulacje cenami nic nie poradzisz. Bo nikt mi
    > nie powie, ze zwiekszyl sie nagle popyt. Po prostu tym razem wojna jest
    > wymowka.

    Ten artykuł jest po fakcie, i te metody w tym artykule. To jest czysta
    komuna, autobusy, pociągi i tramwaje za 10% wartości za pieniądze, które
    obywatele w podatkach zapłacili. Że niby są bohaterami.

  • 35. Data: 2022-04-14 12:40:23
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 14 Apr 2022 11:09:54 +0100, K wrote:

    > Po jakim fakcie? Polska dywersyfikacje dostaw rozpoczela dawno temu,
    > chyba jeszcze przed rzadami PiS,

    Przed rzadami PiS to PO zaczęło budowe gazoportu.
    Ropa owszem - chyba juz wtedy byla dywersyfikowana.

    W dodatku byly jeszcze jakies dziwne działania na Litwie w Możejkach

    > a ze pieniadze zaoszczedzone z tego
    > tytulu sa bezmyslnie przezerane to osobny problem.

    Jakie zaoszczedzone - na ile sie orientuje, to caly problem w tym,
    ze paliwa z Rosji mielismy dosc tanio.
    Do dywersyfikacji trzeba bylo doplacic.
    Gdzies tam jeszcze byl kontrakt Pawlaka, ktory mial byc tani, skonczyl
    sie chyba dosc drogo.

    Jeden niuans - koszt transportu. Zamiast placic Białorusi czy
    Ukrainie, trzeba sie bylo dołączyc do budowy Nord Stream :-)

    Albo nie upierac glupio przy supportowaniu Ukrainy, to mielibysmy
    gazociag Rosja-Niemcy u siebie :-)

    > Bardziej chodzi o to,
    > zeby miec wybor dostawcy i postawic sie w sytuacji gdzie surowca
    > zabraknie. Niestety na spekulacje cenami nic nie poradzisz.

    No to widzisz - zainwestowalismy nie tylko w gazociag z Norwegii,
    ale ponoc tez w jakies norweskie złoże.

    > Bo nikt mi nie powie, ze zwiekszyl sie nagle popyt.
    > Po prostu tym razem wojna jest wymowka.

    Oprocz popytu jest tez podaz.
    Popyt mogl sie zwiekszyc stopniowo, jak gospodarka ruszyla.
    No i zima byla

    A dodatkowo - magazyny gazu w Unii pustawe, bo Rosja ponoc od
    dluzszego czasu zmniejszala dostawy ..

    J.

  • 36. Data: 2022-04-14 12:42:55
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 14.04.2022 o 12:16, K pisze:

> [...]
    > potrzebny do ogrzania typowego domu. Mowimy tu o instalacji pompy, ktora
    > konwertuje cieplo z powietrza, a nie z ziemii.

    Cudowny świat. Że też przed wojną o tym nie wiedzieliśmy.

> [...]
    4-02/

    > Jest sraczka na punkcie zmian klimatycznych wiec raczej wdroza te plany.

    Raczej za jakie pieniądze. Dokładniej, jak dużo tracą na tym obywatele.
    O ile miesięcy dzień wolności podatkowej będzie później.

  • 37. Data: 2022-04-14 13:52:10
    Od: K <n...@e...com>

    On 14/04/2022 11:40, J.F wrote:

> [...]
    > Ukrainie, trzeba sie bylo dołączyc do budowy Nord Stream :-)
    >
    > Albo nie upierac glupio przy supportowaniu Ukrainy, to mielibysmy

    No wlasnie za rosyjski gaz placilismy wiecej niz Niemcy.

> [...]
    > No i zima byla
    >
    > A dodatkowo - magazyny gazu w Unii pustawe, bo Rosja ponoc od

    Pustawe?
    https://ichef.bbci.co.uk/news/976/cpsprodpb/8120/pro
    duction/_123265033_optimised-gas_storage_europe-nc.p
    ng

    Jakis minister PiS sie chwalil, ze zapasow mamy tyle, ze mozemy kilka
    miesiecy uzywac.

  • 38. Data: 2022-04-14 14:00:36
    Od: K <n...@e...com>

    On 14/04/2022 11:27, J.F wrote:

    > Tylko o ile wiem, to oni na razie maja troche elektrowni gazowych.

    Jedna z wazniejszych, ktora jest u mnie w miescie:
    https://uk-ireland.rwe.com/locations/little-barford-
    ccgt-power-plant
    od jakiegos czasu nie pracuje ze wzgledu na ceny gazu. Odpalaja ja co
    jakis czas i w zaleznosci od kierunku wiatru samochod masz pokryty
    zoltym pylem:
    https://www.huntspost.co.uk/news/yellow-fumes-at-st-
    neots-power-station-nothing-to-worry-4977486.

> [...]
    >
    > Z drugiej strony, jakby tak zminiaturyzowac, to mozna
    > by miec domową elektrownie/cieplownie, i moze jeszcze PC :-)

    Nie ma w UK czegos takiego jak elektrocieplownie. To cieplo nigdzie nie
    jest pompowane, np do okolicznych osiedli.

> [...]
    > kolejne atomowki? Uranu zabraknie w koncu.
    >
    > Nie lepiej postawic na OZE, skoro juz sie ma takie dalekosiezne plany?

    Stawiaja, ostatnio mijalem farme paneli, ktorej jestem pewien nie bylo
    jeszcze rok temu w tamtym miejscu.

    > Ceny zaczna rosnąc, to sraczka sie skonczy.
    > Im akurat klimat chyba nie przeszkadza ... choc jakby tak Tamiza
    > podniosla sie o 1m ?
    >
    > J.

    Niech sie podnosi bede mial blizej na morze.

  • 39. Data: 2022-04-14 14:16:27
    Od: K <n...@e...com>

    On 14/04/2022 11:37, ii wrote:

    > To chyba jasne, że Rosja by zaistnieć na rynku będzie musiała te ceny
    > obniżyć. Inaczej im ten biznes padnie bo nikt nie będzie chciał narażać
    > się choćby wizerunkowo.

    Teraz juz nie chodzi nawet o koszt tego gazu z Rosji tylko o to na co
    ida pieniadze za ten gaz.

  • 40. Data: 2022-04-14 14:48:45
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 14 Apr 2022 13:00:36 +0100, K wrote:

> [...]
    > zoltym pylem:
    > https://www.huntspost.co.uk/news/yellow-fumes-at-st-
    neots-power-station-nothing-to-worry-4977486.

    Ciekawe ... o ile wiem, to tlenki azotu nie tworzą opadajacego pyłu.
    Za to tworza kwas azotowy ... moze trzeba dokumentowac rdzę na
    samochodzie :-)

    Ale ale ... to jak czesto ją odpalają?
    Cechą elektrowni gazowych jest wlasnie szybki start, co zacheca do
    pracy szczytowej.

    > Nie ma w UK czegos takiego jak elektrocieplownie.

    Jest/bylo.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Elektrownia_Battersea

    Taka elektrocieplownia moze grzac kawałek Londynu,
    a prad pojdzie gdzie indziej.

    Jest nadal
    https://en.wikipedia.org/wiki/Pimlico_District_Heati
    ng_Undertaking

    Choc to malenstwo.

    > To cieplo nigdzie nie
    > jest pompowane, np do okolicznych osiedli.

    No to mowie - domowe elektrocieplownie.
    Grzeje dom i daje prąd do sieci. Albo do ładowania samochodu :-)

    Nie wiedziec czemu, Japonczycy zdawali sie w tym (CHP) przodowac.

    d-build-seven-nuclear-power-stations-minister-2022-0
    4-02/

    > Stawiaja, ostatnio mijalem farme paneli, ktorej jestem pewien nie bylo
    > jeszcze rok temu w tamtym miejscu.

    Jak pisalem - panele zimą mało prądu dadzą. A domy trzeba grzac.
    A jako wyspa ... wiatraki powinny miec tam dobrze ...

    > Niech sie podnosi bede mial blizej na morze.

    Popatrz raczej ile Londynu zaleje ...

    Metr Odry we Wroclawiu raczej by nic nie zrobil ... ale okresowe
    powodzie moglyby byc czesciej.

    J.