    From: Marek <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Jak interpretować jasność obiektywu?
    Date: Thu, 10 Jan 2013 12:21:21 +0100
    <kchtd6$qr1$1@node2.news.atman.pl> <kchtvs$a9s$1@node1.news.atman.pl>
    <kchvi2$bv9$1@node1.news.atman.pl> <kci1kv$uuo$1@node2.news.atman.pl>
    <kci48i$1rs$1@node2.news.atman.pl> <50ed1ced$1@news.home.net.pl>
    <kcjpia$irk$1@node2.news.atman.pl> <kcjqis$5v5$1@node1.news.atman.pl>
    <kcjrg3$6rb$1@node1.news.atman.pl> <kcjsk2$81j$1@node1.news.atman.pl>
    <kcjt6h$8m3$1@node1.news.atman.pl> <kcju8a$9re$1@node1.news.atman.pl>
    <kck04c$bt4$1@node1.news.atman.pl> <kck0td$cqr$1@node1.news.atman.pl>
    <kckjb8$d1n$1@node2.news.atman.pl>
    <50ee6bb6$0$1303$65785112@news.neostrada.pl>

    W dniu 2013-01-10 08:20, JD pisze:

    > Litości! Np. takich kiedy wymyślono skale przysłon i czasów migawki.
    > Ze 150 lat temu. W czasach materiałów fotochemicznych.
    > Materiały negatywowe posiadały i posiadają nadal
    > tak dużą tolerancje naświetlania, że przejrzystość szkieł soczewek
    > jest pomijalna.

    Gotfryd ponad Twoją wypowiedzią napisał coś dokładnie przeciwnego. Ponoć
    soczewki w starych obiektywach potrafiły połowę światła zabrać.

    > Zauważ, że różnica między światłem 2,8 a 5,6 jest dwukrotna,
    > więc jakie musiałyby być różnice w szkłach,
    > żeby to miało wpływ na ekspozycję?
    > Nawet dla wymagających slajdów się tego nie uwzględnia.

    Podobno nawet większe różnice występują w/g powyższego.

    > Nie kombinuj jak koń pod górę, ale kup w antykwariacie
    > jakąś starą książkę o fotografii dla fotoamatora,
    > a dowiesz się tych tajemniczych podstaw.

    Musiałbym kupić 2 książki: zabytkową i współczesną. Porównując teorie w
    obu tych źródłach zapewne dotarłbym do sedna. Liczyłem na to, że w 5
    minut ktoś mi tu podpowie w czym rzecz. Wystarczyłoby jedno zdanie
    "współczesne szkła optyczne traktuje się jako idealnie przewodzące
    światło". Czy to naprawdę taki problem odpowiedzieć?