    From: Marek <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Jak interpretować jasność obiektywu?
    Date: Thu, 10 Jan 2013 11:48:50 +0100

    > Tak nie jest, a przynajmniej nie do końca.
    > Wystarczy wziąć stare obiektywy bez powłok :P
    > Można pójść w drugą stronę i powiedzieć, że jasność bywa podawana
    > dla przypadku, w którym soczewki transmitowałyby światło w 100%.

    Nie mów tego tak głośno bo zostaniesz zjechany na tej grupie :-D

    No widzisz... od tego cała dyskusja się zaczęła. Zauważyłem, że wzór na
    jasność obiektywu nie uwzględnia przejrzystości szkieł. Zadałem więc
    pytanie czy obiektyw 2.8 na ciemnych szkłach może być ciemniejszy niż
    np. 5.6 na jasnych szkłach. W odpowiedzi usłyszałem:

    - abym tak nie analizował bo nigdy dobrego zdjęcia nie zrobię
    - że mam sobie kupić stertę książek bo pytam o podstawy
    - że zadaję pytania na poziomie gimnazjum
    - że troluję zadając takie proste pytania

    Tylko jedna osoba (JR) napisała mi jasno i prosto, że zakłada się 100%
    przejrzystość.