-
11. Data: 2012-02-26 13:16:50
Temat: Re: Jak działa taka dziwna prądnica?
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>
Hello Robert,
Saturday, February 25, 2012, 11:32:06 PM, you wrote:
>> Ktoś ma jakiś pomysł jak to naprawdę działa
> 1 kg neodymów w feldze? :-)
Jeden neodym umieszczony wewnątrz cewki tak, że może sie swobodnie
obracać? W obracającej się, aluminiowej feldze powstaje prąd wirowy,
generujący pole magnetyczne, jakikolwiek ruch neodyma powoduje zmianę
tego pola a ta wspomaga ruch neodyma, W efekcie neodym zaczyna wirować
wewnątrz cewki i jego zmienne (w stosunku do osi cewki!) pole
magnetyczne generuje prąd.
--
Best regards,
RoMan mailto:r...@p...pl
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
12. Data: 2012-02-26 13:44:14
Temat: Re: Jak działa taka dziwna prądnica?
Od: "news" <newz>
Użytkownik "BartekK" napisał:
> W tradycyjnym dynamie rowerowym zadziwiająco niską sprawność
> to ma przede wszystkim przekładnia cierno-boczno-ślizgająca się,
> oraz anemiczna żarówka pędzona tym dynamem.
przekładnia też jest kiepska, ale nie tylko, samo dynamko też ma
niewiarygodnie wręcz niską sprawność, przekonasz się o tym kręcąc dynamkiem
ręcznie, opory ogromne, a prądu nima!
-
13. Data: 2012-02-26 14:29:31
Temat: Re: Jak działa taka dziwna prądnica?
Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>
W dniu 26.02.2012 14:01, J.F. pisze:
> Dnia Sun, 26 Feb 2012 13:50:47 +0100, BartekK napisał(a):
>> W tradycyjnym dynamie rowerowym zadziwiająco niską sprawność to ma
>> przede wszystkim przekładnia cierno-boczno-ślizgająca się, oraz
>> anemiczna żarówka pędzona tym dynamem.
tak jest. ktoś sprawdzał ze dynamo "zjada" 35Wat, dodaje 2.4. Inaczej
koło z dociśniętym dynamem zrobi tyle samo obrotów na otwartych
zaciskach dynama i zwartych.
> Zarowka owszem, ale te przekladnie ktos sprawdzal czy ona naprawde taka
> kiepska ?
ciężko wróżyć. takie lampy znikają. wszyscy chcą diody i lampy na diody.
> co prawda jak ktos ma w piascie to moze szybko porownac opory ruchu, bo
> mocy dostarczaja tyle samo.
> P.S. Ktos tu kiedys podsylal badania oporow pradnicy w piascie - czy lepiej
> za dnia jezdzic z rozwarta czy ze zwarta ... i w miare podobnie wychodzilo.
koło z prądnicą w piaście obrócone ręką, robi (np.)10 obrotów. po
załączeniu lamp - 3 obroty. takie samo ze zwykłym dynamkiem jeden obrót
ToMasz
-
14. Data: 2012-02-26 15:32:13
Temat: Re: Jak działa taka dziwna prądnica?
Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>
Użytkownik news napisał:
> Użytkownik "Mirek" napisał:
>> Na filmie widać zadziwjającą sprawność - ciężko w to uwierzyć
>> - straty w feldze, rozpraszanie pola itp. Co na to "wiatrakowcy"?
>> - może czas porzucić "amerykanki" i przejść na coś takiego?
>
> nie wiem jaka jest sprawność amerykanki, ale na filmie widać jedynie
> zadziwiająco niską sprawność tradycyjnego dynama rowerowego, a nie
> odwrotnie!
> jaki z tego morał?
W przeciętnie wykonanym dynamie rowerowym kilkanaście procent energii
idzie w prąd, drugie kilkanaście w opory łożysk - a kilkadziesiąt jest
tracone na styku rolka - bok opony... Dynamo daje trzy waty na zaciskach
a dwadzieścia z koła jezdnego zabiera.
--
Darek
-
15. Data: 2012-02-26 15:45:08
Temat: Re: Jak działa taka dziwna prądnica?
Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...active.com>
W dniu 2012-02-26 15:29, ToMasz pisze:
> W dniu 26.02.2012 14:01, J.F. pisze:
>> Dnia Sun, 26 Feb 2012 13:50:47 +0100, BartekK napisał(a):
>>> W tradycyjnym dynamie rowerowym zadziwiająco niską sprawność to ma
>>> przede wszystkim przekładnia cierno-boczno-ślizgająca się, oraz
>>> anemiczna żarówka pędzona tym dynamem.
> tak jest. ktoś sprawdzał ze dynamo "zjada" 35Wat, dodaje 2.4. Inaczej
> koło z dociśniętym dynamem zrobi tyle samo obrotów na otwartych
> zaciskach dynama i zwartych.
>> Zarowka owszem, ale te przekladnie ktos sprawdzal czy ona naprawde taka
>> kiepska ?
> ciężko wróżyć. takie lampy znikają. wszyscy chcą diody i lampy na diody.
>> co prawda jak ktos ma w piascie to moze szybko porownac opory ruchu, bo
>> mocy dostarczaja tyle samo.
>> P.S. Ktos tu kiedys podsylal badania oporow pradnicy w piascie - czy
>> lepiej
>> za dnia jezdzic z rozwarta czy ze zwarta ... i w miare podobnie
>> wychodzilo.
> koło z prądnicą w piaście obrócone ręką, robi (np.)10 obrotów. po
> załączeniu lamp - 3 obroty. takie samo ze zwykłym dynamkiem jeden obrót
Ale jak nie masz żarówki tylko zwarcie, to dynamo produkuje dużo mocy
biernej i prawie w ogóle mocy czynnej, więc hamowanie elektrodynamiczne
jest znikome.
-
16. Data: 2012-02-26 22:35:57
Temat: Re: Jak działa taka dziwna prądnica?
Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>
On 02/26/2012 02:16 PM, RoMan Mandziejewicz wrote:
> Hello Robert,
>
> Saturday, February 25, 2012, 11:32:06 PM, you wrote:
>
>>> Ktoś ma jakiś pomysł jak to naprawdę działa
>
> Jeden neodym umieszczony wewnątrz cewki tak, że może sie swobodnie
> obracać? W obracającej się, aluminiowej feldze powstaje prąd wirowy,
> generujący pole magnetyczne, jakikolwiek ruch neodyma powoduje zmianę
> tego pola a ta wspomaga ruch neodyma, W efekcie neodym zaczyna wirować
> wewnątrz cewki i jego zmienne (w stosunku do osi cewki!) pole
> magnetyczne generuje prąd.
To ma sens. Rozumiem, że ten neodym musiałby mieć oś obrotu prawie
obojętną, byle obracać się tak, żeby N-S zmieniało położenie względem
felgi. To by nawet pasowało do tego walca w CADzie na filmie, bo można
tam zobaczyć, że wewnątrz jest walcowa dziura właśnie tak położona, no i
inne zdjęcia sugerują, że tych neodymów tam jest więcej. Czyli pozostaje
zrobić wirnik z kilku magnesów, najlepiej tak, żeby pole cały czas
obejmowało felgę, czyli bez martwych punktów. Trzeba będzie spróbować :-)
Z drugiej strony myślałem, że może jest jednak jakiś sposób, żeby to
obyło się bez mechaniki, wtedy byłoby wieczne.
Pozdrawiam
Marek
--
"If you want something done...do yourself!"
Jean-Baptiste Emmanuel Zorg
-
17. Data: 2012-02-26 22:48:27
Temat: Re: Jak działa taka dziwna prądnica?
Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>
On 02/26/2012 01:17 AM, Tomasz Wójtowicz wrote:
> W dniu 2012-02-25 22:39, Marek Wodzinski pisze:
>> Witam.
>>
>> Znajomy podesłał mi link do takiego cuda:
>> http://www.bikerumor.com/2012/02/24/magnic-light-a-d
ynamo-that-functions-free-of-components/
>>
>>
>> Jest tam wideo, na którym coś od biedy widać jak to jest zrobione (czyli
>> jakaś cewka, magnes neodymowy i że działa to na prądach wirowych). Na
>> oficjalnej stronie jest już raczej tylko marketingowa wersja.
>> Nie do końca czaję jak to działa.
>> Na razie wymyśliłem, że może jest tak:
>> 1. Silny magnes wytwarza prądy wirowe w pobliskiej poruszającej się
>> feldze
>> 2. Jest cewka za nim (patrząc się wg. ruchu felgi) i przynajmniej na
>> początku coś się w niej indukuje.
>> No i teraz co dalej? Te krążące prądy wirowe wytwarzają na tyle
>> niejednorodne/zmienne pole magnetyczne, że ta cewka ma co robić i da się
>> z tego zasilać diodę? Czy może jest jeszcze jedna cewka wokół magnesu
>> trwałego, zasilana z tej pierwszej cewki, czym moduluje trochę strumień
>> (ale neodyma to chyba niewiele?), co daje zmienne prądy wirowe itd. Ta
>> druga opcja trochę mi pachnie perpetuum-mobile, ale z drugiej strony
>> widać przy niskich obrotach jak te ledy migają, więc jest zależność od
>> prędkości obrotowej.
>> Ktoś ma jakiś pomysł jak to naprawdę działa, bo mi w tym przypadku się
>> trochę skończyła wyobraźnia:-(
>
> No właśnie tak, jak napisałeś. Czujniki prędkości oparte o to
> rozwiązanie są stosowane tu i ówdzie. Tutaj dochodzi jeszcze
> samowzbudzenie na magnesie trwałym. Zdaje się nawet, że jest coś takiego
> jak przetwornica rezonansowa, gdzie rolę felgi rowerowej odgrywa rdzeń
> dławika.
Masz jakiegoś linka/linki, gdzie możnaby pooglądać jak takie czujniki są
zrobione, ewentualnie opisane jak i dlaczego to działa?
Bo o ile sposób z obracającym się magnesem jest w miarę intuicyjny, to
coś bez mechaniki jest dla mnie lepszym i ciekawszym pomysłem :-)
Pozdrawiam
Marek
--
"If you want something done...do yourself!"
Jean-Baptiste Emmanuel Zorg
-
18. Data: 2012-02-26 23:16:56
Temat: Re: Jak działa taka dziwna prądnica?
Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>
Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl> napisał(a):
> U=BFytkownik news napisa=B3:
> > U=BFytkownik "Mirek" napisa=B3:
> >> Na filmie wida=E6 zadziwjaj=B1c=B1 sprawno=B6=E6 - ci=EA=BFko w to uwi=
> erzy=E6
> >> - straty w feldze, rozpraszanie pola itp. Co na to "wiatrakowcy"?
> >> - mo=BFe czas porzuci=E6 "amerykanki" i przej=B6=E6 na co=B6 takiego?
> >
> > nie wiem jaka jest sprawno=B6=E6 amerykanki, ale na filmie wida=E6 jedy=
> nie
> > zadziwiaj=B1co nisk=B1 sprawno=B6=E6 tradycyjnego dynama rowerowego, a =
> nie
> > odwrotnie!
> > jaki z tego mora=B3?
>
> W przeci=EAtnie wykonanym dynamie rowerowym kilkana=B6cie procent energii=
> =20
> idzie w pr=B1d, drugie kilkana=B6cie w opory =B3o=BFysk - a kilkadziesi=B1=
> t jest=20
> tracone na styku rolka - bok opony... Dynamo daje trzy waty na zaciskach =
>
> a dwadzie=B6cia z ko=B3a jezdnego zabiera.
>
> --=20
> Darek
>
Cud jakiś bo przeciętny rowerzysta to wszystkiego co ma do dyspozycji w nogach
to ok. 30 watów. Nie wierzysz to zrób sobie rowerek z prądnicą i obciąż ją
żarówką reflektorową 45W. Ze dwie minuty popedałujesz jak jesteś w miarę młody
i padniesz.
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
19. Data: 2012-02-27 00:19:26
Temat: Re: Jak działa taka dziwna prądnica?
Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...active.com>
W dniu 2012-02-26 23:48, Marek Wodzinski pisze:
>> No właśnie tak, jak napisałeś. Czujniki prędkości oparte o to
>> rozwiązanie są stosowane tu i ówdzie. Tutaj dochodzi jeszcze
>> samowzbudzenie na magnesie trwałym. Zdaje się nawet, że jest coś takiego
>> jak przetwornica rezonansowa, gdzie rolę felgi rowerowej odgrywa rdzeń
>> dławika.
>
> Masz jakiegoś linka/linki, gdzie możnaby pooglądać jak takie czujniki są
> zrobione, ewentualnie opisane jak i dlaczego to działa?
> Bo o ile sposób z obracającym się magnesem jest w miarę intuicyjny, to
> coś bez mechaniki jest dla mnie lepszym i ciekawszym pomysłem :-)
W zasadzie to są czujniki reluktancyjne. Jeśli chodzi o to koło
rowerowe, to podejrzewam, że minimalne zwichrowanie koła rowerowego
powoduje pierwotne zmienne pole EM, które indukuje trochę prądu w
jakiejś cewce, a dalej to idzie rezonansowo. To tak jak z prądnicami
samowzbudnymi - wzbudzi się, jeśli charakterystyka będzie powyżej
jakiejś tam krzywej. Tutaj rezonans musi mieć dodatnie sprzężenie zwrotne.
-
20. Data: 2012-02-27 00:25:33
Temat: Re: Jak działa taka dziwna prądnica?
Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz"
> [...]wspomaga ruch neodyma
To zbliżając neodyma do kręcącej się felgi aluminiowej poczuje się coś?
Robert