-
1. Data: 2012-02-25 21:39:06
Temat: Jak działa taka dziwna prądnica?
Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>
Witam.
Znajomy podesłał mi link do takiego cuda:
http://www.bikerumor.com/2012/02/24/magnic-light-a-d
ynamo-that-functions-free-of-components/
Jest tam wideo, na którym coś od biedy widać jak to jest zrobione (czyli
jakaś cewka, magnes neodymowy i że działa to na prądach wirowych). Na
oficjalnej stronie jest już raczej tylko marketingowa wersja.
Nie do końca czaję jak to działa.
Na razie wymyśliłem, że może jest tak:
1. Silny magnes wytwarza prądy wirowe w pobliskiej poruszającej się feldze
2. Jest cewka za nim (patrząc się wg. ruchu felgi) i przynajmniej na
początku coś się w niej indukuje.
No i teraz co dalej? Te krążące prądy wirowe wytwarzają na tyle
niejednorodne/zmienne pole magnetyczne, że ta cewka ma co robić i da się
z tego zasilać diodę? Czy może jest jeszcze jedna cewka wokół magnesu
trwałego, zasilana z tej pierwszej cewki, czym moduluje trochę strumień
(ale neodyma to chyba niewiele?), co daje zmienne prądy wirowe itd. Ta
druga opcja trochę mi pachnie perpetuum-mobile, ale z drugiej strony
widać przy niskich obrotach jak te ledy migają, więc jest zależność od
prędkości obrotowej.
Ktoś ma jakiś pomysł jak to naprawdę działa, bo mi w tym przypadku się
trochę skończyła wyobraźnia:-(
Pozdrawiam
Marek
--
"If you want something done...do yourself!"
Jean-Baptiste Emmanuel Zorg
-
2. Data: 2012-02-25 22:32:06
Temat: Re: Jak działa taka dziwna prądnica?
Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
Użytkownik "Marek Wodzinski"
> Ktoś ma jakiś pomysł jak to naprawdę działa
1 kg neodymów w feldze? :-)
Robert
-
3. Data: 2012-02-25 23:48:05
Temat: Re: Jak działa taka dziwna prądnica?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Sat, 25 Feb 2012 22:39:06 +0100, Marek Wodzinski napisał(a):
> http://www.bikerumor.com/2012/02/24/magnic-light-a-d
ynamo-that-functions-free-of-components/
> Jest tam wideo, na którym coś od biedy widać jak to jest zrobione (czyli
> jakaś cewka, magnes neodymowy i że działa to na prądach wirowych). Na
> oficjalnej stronie jest już raczej tylko marketingowa wersja.
> Nie do końca czaję jak to działa.
> Na razie wymyśliłem, że może jest tak:
> 1. Silny magnes wytwarza prądy wirowe w pobliskiej poruszającej się feldze
> 2. Jest cewka za nim (patrząc się wg. ruchu felgi) i przynajmniej na
> początku coś się w niej indukuje.
> No i teraz co dalej? Te krążące prądy wirowe wytwarzają na tyle
> niejednorodne/zmienne pole magnetyczne, że ta cewka ma co robić i da się
> z tego zasilać diodę?
watpie, chociaz - jesli kolo ma bicie, to odleglosc moze byc istotna.
> Czy może jest jeszcze jedna cewka wokół magnesu
> trwałego, zasilana z tej pierwszej cewki, czym moduluje trochę strumień
> (ale neodyma to chyba niewiele?), co daje zmienne prądy wirowe itd. Ta
> druga opcja trochę mi pachnie perpetuum-mobile
Mnie tez.
> Ktoś ma jakiś pomysł jak to naprawdę działa, bo mi w tym przypadku się
> trochę skończyła wyobraźnia:-(
chyba wpadlem na ciekawy pomysl - gdyby tam byl wirnik z magnesami, to
przesuwajaca obrecz napedzalaby go.
I moglby krecic pradnica, albo obracac sie swobodnie i indukowac napiecie w
cewce.
J.
-
4. Data: 2012-02-26 00:17:18
Temat: Re: Jak działa taka dziwna prądnica?
Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...active.com>
W dniu 2012-02-25 22:39, Marek Wodzinski pisze:
> Witam.
>
> Znajomy podesłał mi link do takiego cuda:
> http://www.bikerumor.com/2012/02/24/magnic-light-a-d
ynamo-that-functions-free-of-components/
>
> Jest tam wideo, na którym coś od biedy widać jak to jest zrobione (czyli
> jakaś cewka, magnes neodymowy i że działa to na prądach wirowych). Na
> oficjalnej stronie jest już raczej tylko marketingowa wersja.
> Nie do końca czaję jak to działa.
> Na razie wymyśliłem, że może jest tak:
> 1. Silny magnes wytwarza prądy wirowe w pobliskiej poruszającej się feldze
> 2. Jest cewka za nim (patrząc się wg. ruchu felgi) i przynajmniej na
> początku coś się w niej indukuje.
> No i teraz co dalej? Te krążące prądy wirowe wytwarzają na tyle
> niejednorodne/zmienne pole magnetyczne, że ta cewka ma co robić i da się
> z tego zasilać diodę? Czy może jest jeszcze jedna cewka wokół magnesu
> trwałego, zasilana z tej pierwszej cewki, czym moduluje trochę strumień
> (ale neodyma to chyba niewiele?), co daje zmienne prądy wirowe itd. Ta
> druga opcja trochę mi pachnie perpetuum-mobile, ale z drugiej strony
> widać przy niskich obrotach jak te ledy migają, więc jest zależność od
> prędkości obrotowej.
> Ktoś ma jakiś pomysł jak to naprawdę działa, bo mi w tym przypadku się
> trochę skończyła wyobraźnia:-(
No właśnie tak, jak napisałeś. Czujniki prędkości oparte o to
rozwiązanie są stosowane tu i ówdzie. Tutaj dochodzi jeszcze
samowzbudzenie na magnesie trwałym. Zdaje się nawet, że jest coś takiego
jak przetwornica rezonansowa, gdzie rolę felgi rowerowej odgrywa rdzeń
dławika.
-
5. Data: 2012-02-26 08:15:59
Temat: Re: Jak działa taka dziwna prądnica?
Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
Dnia Sat, 25 Feb 2012 22:39:06 +0100, Marek Wodzinski napisał(a):
> Na razie wymyśliłem, że może jest tak:
> 1. Silny magnes wytwarza prądy wirowe w pobliskiej poruszającej się feldze
> 2. Jest cewka za nim (patrząc się wg. ruchu felgi) i przynajmniej na
> początku coś się w niej indukuje.
Nie, tak nie da rady. Generacja mocy użytecznej może mieć nic wspólnego z
prądami wirowymi (przynajmniej w pozytywnym sensie). Jedyne co mi
przychodzi do głowy to modulacja strumienia magnetycznego przez stalowe
szprychy. Ale się nie będę upierał przy tym :) Konkurs na pomysł dalej
otwarty :)
--
Jacek
-
6. Data: 2012-02-26 09:27:09
Temat: Re: Jak działa taka dziwna prądnica?
Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
Dnia Sun, 26 Feb 2012 09:15:59 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):
> Konkurs na pomysł dalej
> otwarty :)
Uzupełnię. Jeśli w obudowie lampek znajduje się ruchomy (obrotowy) element
związany z magnesami to będzie on poruszany/obracany przez oddziaływanie z
prądami wirowymi w feldze. Ten ruch obrotowy wirnika można wykorzystać do
generacji prądu w jakimś uzwojeniu.
--
Jacek
-
7. Data: 2012-02-26 12:05:14
Temat: Re: Jak działa taka dziwna prądnica?
Od: Mirek <i...@z...adres>
On 26.02.2012 01:17, Tomasz Wójtowicz wrote:
> No właśnie tak, jak napisałeś. Czujniki prędkości oparte o to
> rozwiązanie są stosowane tu i ówdzie. Tutaj dochodzi jeszcze
> samowzbudzenie na magnesie trwałym. Zdaje się nawet, że jest coś takiego
> jak przetwornica rezonansowa, gdzie rolę felgi rowerowej odgrywa rdzeń
> dławika.
Na filmie widać zadziwjającą sprawność - ciężko w to uwierzyć - straty w
feldze, rozpraszanie pola itp. Co na to "wiatrakowcy"? - może czas
porzucić "amerykanki" i przejść na coś takiego?
Mirek.
-
8. Data: 2012-02-26 12:45:07
Temat: Re: Jak działa taka dziwna prądnica?
Od: "news" <newz>
Użytkownik "Mirek" napisał:
> Na filmie widać zadziwjającą sprawność - ciężko w to uwierzyć
> - straty w feldze, rozpraszanie pola itp. Co na to "wiatrakowcy"?
> - może czas porzucić "amerykanki" i przejść na coś takiego?
nie wiem jaka jest sprawność amerykanki, ale na filmie widać jedynie
zadziwiająco niską sprawność tradycyjnego dynama rowerowego, a nie
odwrotnie!
jaki z tego morał?
-
9. Data: 2012-02-26 12:50:47
Temat: Re: Jak działa taka dziwna prądnica?
Od: BartekK <s...@N...org>
W dniu 2012-02-26 13:45, news pisze:
> Użytkownik "Mirek" napisał:
>> Na filmie widać zadziwjającą sprawność - ciężko w to uwierzyć
>> - straty w feldze, rozpraszanie pola itp. Co na to "wiatrakowcy"?
>> - może czas porzucić "amerykanki" i przejść na coś takiego?
>
> nie wiem jaka jest sprawność amerykanki, ale na filmie widać jedynie
> zadziwiająco niską sprawność tradycyjnego dynama rowerowego, a nie
> odwrotnie!
W tradycyjnym dynamie rowerowym zadziwiająco niską sprawność to ma
przede wszystkim przekładnia cierno-boczno-ślizgająca się, oraz
anemiczna żarówka pędzona tym dynamem.
--
| Bartłomiej Kuźniewski
| s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
173
-
10. Data: 2012-02-26 13:01:49
Temat: Re: Jak działa taka dziwna prądnica?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Sun, 26 Feb 2012 13:50:47 +0100, BartekK napisał(a):
> W tradycyjnym dynamie rowerowym zadziwiająco niską sprawność to ma
> przede wszystkim przekładnia cierno-boczno-ślizgająca się, oraz
> anemiczna żarówka pędzona tym dynamem.
Zarowka owszem, ale te przekladnie ktos sprawdzal czy ona naprawde taka
kiepska ?
co prawda jak ktos ma w piascie to moze szybko porownac opory ruchu, bo
mocy dostarczaja tyle samo.
P.S. Ktos tu kiedys podsylal badania oporow pradnicy w piascie - czy lepiej
za dnia jezdzic z rozwarta czy ze zwarta ... i w miare podobnie wychodzilo.
J.