  • Data: 2010-09-13 10:14:44
    Temat: Re: Jak archiwizować dane?
    Od: "latet" <l...@l...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Zastanawiam się nad wyborem metody archiwizowania danych.
    > Chodzi o amatorskie przechowywanie prywatnych zdjęć, trochę filmów, muzyki
    > itp. Na razie dowiedziałem się, że:
    > - płyty DVD są dobre na krótką metę i się rysują;
    > - zewnętrzne HDD lepsze, ale żywotność też nie najlepsza
    > - flash tak jak HDD, ale "łatwo zgubić" (co to w ogóle za argument?)

    Ze względu na sporą ilość cennych dla mnie danych (obecnie ok. 1000 GB i szybko
    rośnie) już z 10 lat temu przerzuciłem się na robienie kopii zapasowych
    wyłącznie na dyskach twardych. Mam 3 poziomy backupów:

    1) doraźny (niemal codzienny) - na fizycznie drugi dysk twardy w tym samym
    kompie
    2) cotygodniowy - na trzeci dysk twardy przechowywany w domu, ale odłączany i
    chowany w szafie
    3) comiesięczny - na czwarty dysk twardy przechowywany w bezpiecznym miejscu
    poza domem.

    Dyski okresowo sprawdzam programem MHDD, który potrafi wykryć potencjalnie
    zbliżające się problemy. Stosuję też, gdzie się da, sumy kontrolne .md5 -
    weryfikuję je obowiązkowo tuż po wykonaniu kopii oraz tuż po podłączeniu dysku,
    który jakiś czas używany nie był (zanim wgram na niego nową wersję backupu -
    sprawdzam, czy przechował starą wersję bez szwanku).

    Przeszło przez moje ręce kilkadziesiąt dysków twardych, widziałem śmierć wielu z
    nich. Nie przypominam sobie sytuacji, abym schował do szafy sprawny dysk, a
    wyjął z niej trupa. Wszystkie, które zdychały - zdychały działając w kompach
    albo ulegając fizycznym uszkodzeniem w rodzaju upadku na podłogę.

    Mam też całkiem dobre doświadczenia z trwałością płyt DVD, ale ze względu na ich
    śmiesznie małą pojemność, nie używam ich do backupów. Trzymam jednak w celach
    doświadczalnych ok. 30 płyt DVD różnych producentów, nagranych w różnych latach
    na różnym sprzęcie. Badam je okresowo i w największym skrócie mogę powiedzieć,
    że wnioski są takie: dobrze nagrana płyta (taka, które tuż po nagraniu ma
    świetnie wyniki testu PIE/PIF) starzeje się niezwykle powoli i nie ma żadnych
    problemów z jej odczytem po 3, 5, 7 latach - starszych nie mam). Natomiast
    plyty, które od początku były nagrane kiepsko, albo średnio - tracą jakość dość
    szybko i można się spodziewać, że po paru latach będzie duży problem z ich
    odczytem).

    Pozdrawiam,

    latet