  • 11. Data: 2010-04-02 16:37:02
    Temat: Re: Jak działaja przepływomierze ?
    Od: "bratPit" <k...@o...pl>

    > Wiem jak działają. Klapka i termistor.
    >
    > Ale usłyszałem dzisiaj od mechanika informacje, że przepływomierz działa
    > tak, ze wewnatrz jest zwężka i dwa termistory przed i za. Podobno
    > powietrze zmienia temperaturę po przejściu przez zwężkę. Żadnych klapek.

    jest co najmniej kilka różnych rozwiązań przepływomierzy powietrza,
    mechanik mówił zapewne o rozwiązaniu gdzie na wspólnym podłożu (krzemowym)
    są wykonane dwa czujniki temperatury powietrza i element grzejny pośrodku,
    na podstawie rozkładu temperatur elektronika wylicza przepływ masowy
    powietrza z uwzględnieniem kierunku przepływu, a zwężka o której mówił to
    kanał powietrza przez który przepływa część zasysanego powietrza do silnika
    w którym umieszczony jest el. pomiarowy,
    brat

  • 12. Data: 2010-04-02 16:59:20
    Temat: Re: [OT] Jak działaja przepływomierze ?
    Od: Olek <a...@d...pl>

    On 2010-04-02 16:16, Sebastian Biały wrote:

    > Ja to _wiedziałem_.

    skoro wiesz to po co dyskutujesz na grupie?

    > Dziwny jest ktoś, kto wysyla w niejasnych celach posty na grupę, bez
    > sensu i z uśmieszkami. EOB.

    czyli 90% użytkowników :) masz +20 do humoru

  • 13. Data: 2010-04-02 17:11:02
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Olek wrote:
    > skoro wiesz to po co dyskutujesz na grupie?

    EOB. End Of Branch. Dalsze dyskutowanie o dyskutowaniu to NTG.

  • 14. Data: 2010-04-02 17:38:02
    Od: Olek <a...@d...pl>

    On 2010-04-02 17:11, Sebastian Biały wrote:

    > EOB. End Of Branch. Dalsze dyskutowanie o dyskutowaniu to NTG.

    chyba EOT, coś Ci się ostro miesza...
    http://www.digipedia.pl/def/doc/id/840776/name/EOT/
    bez komentarza

  • 15. Data: 2010-04-02 17:54:23
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Olek wrote:
    > chyba EOT, coś Ci się ostro miesza...

    Chyba nie wiesz jednak o co chodzi więc wyjasnię Ci bezposrednio: Koniec
    tej gałęzi. Ale nie koniec wątku. Nie mam zamiaru rozwodzić się nad
    twoją potrzebą żartowania sobie. Po prostu koniec tej _gałęzi_ w której
    z Tobą rozmawiam.

    > bez komentarza

    Trzeba bylo iść z tą zasadą podczas pisania pierwszego postu.

    EOB.

  • 16. Data: 2010-04-02 18:03:48
    Od: Olek <a...@d...pl>

    On 2010-04-02 17:54, Sebastian Biały wrote:

> [...]
    > tej gałęzi. Ale nie koniec wątku. Nie mam zamiaru rozwodzić się nad
    > twoją potrzebą żartowania sobie. Po prostu koniec tej _gałęzi_ w której

    zależy jak sobie ustawisz, nie ma takiego skrótu EOB, więc nie wymyślaj...

    > Trzeba bylo iść z tą zasadą podczas pisania pierwszego postu.

    masz racje, ale bawi mnie z dyskusja z tetrykiem

    > EOB.

    EOT jak już... nie kombinuj

  • 17. Data: 2010-04-02 22:25:21
    Od: "Nex@pl" <"nex[wytnij_to]"@o2.pl>

    Zależy od auta, u mnie przepływomierz nie ma żadnych klapek w sobie,
    dopiero sama przepustnica ma klapki :)

  • 18. Data: 2010-04-02 22:27:16
    Temat: Re: Jak ?
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Fri, 02 Apr 2010 16:06:29 +0200, Sebastian Biały napisał(a):

    > przed i po ? A może jednak jeden z nich to grzejnik z jakąs ostrą
    > charakterystyką R/T wsadzony w mostek?
    Takie cos sie nazywa TCD (Thermal Resistivity Detector) i mierzy tempo
    chlodzenia. Moze sluzyc do pomiary roznicy cisnien, aczkolwiek ja sie
    spotykalem z takim sensorem tylko w chromatografach :)

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 19. Data: 2010-04-03 01:07:27
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 02 Apr 2010 15:27:07 +0200, Sebastian Biały wrote:
> [...]
    >powietrze zmienia temperaturę po przejściu przez zwężkę. Żadnych klapek.
    >
    >Zanim wsadzę ta opowieść między bajki mam pytanie: a może jednak ma

    Wykluczyc nie mozna. cos mi sie nawet taki scalony czujnik kojarzy.
    Byc moze jeden z tych temistorow jest grzany pradem i chlodzony, a
    drugi mierzy temperature odniesienia. Ewentualnie mowicie o tym samym
    - tylko ty myslisz "grzany drut", a mechanik gdzies wyczytal ze to
    "termistor". Wydaje sie ze duzy termistor bylby zbyt wolny .. ale
    elektronika sie miniaturyzuje i kto wie jaki on duzy.

    Ewentualnie jeszcze inaczej - to jest czujnik cisnienia i mierza
    spadek cisnienia na zwezce.

    J.

    P.S. Skleroza odpuscila - nie, to nie byl przeplywomierz, to byl
    akcelerometr termiczny.
    http://archives.sensorsmag.com/articles/0601/98/main
    .shtml

  • 20. Data: 2010-04-03 04:47:16
    Od: to <t...@a...xyz>

    Sebastian Biały wrote:

    > Jeśli to są dwa termistory to - jak działają? Mierzą różnicę temperatury
    > przed i po ? A może jednak jeden z nich to grzejnik z jakąs ostrą
    > charakterystyką R/T wsadzony w mostek?

    Nie mam pojęcia, nie znam się na elektryce. Wiem, że są dwa, bo czasem
    czyszczę przepływomierz. Na oko wyglądają podobnie, taki cienki drucik
    rozpięty pomiędzy dwoma, pionowymi, grubszymi.

    > Dopytuje, bo zastanawia mnie na ile byłbym w stanie samodzielnie go
    > skontrolować/naprawić po wymontowaniu.

    Skontrolować najlepiej bez wymontowania. Odłącz wtyczkę i sprawdź czy
    napięcie mieści się w takim zakresie, jak powinno. Jak masz czym
    podłączyć się do auta via OBD to narysuj sobie na przykład na jednym
    wykresie odczyty z TPS i MAF w skali obrotów, czy coś takiego.

    Co do naprawy to nie wydaje mi się, żeby była możliwa w garażowych
    warunkach, złe wskazania przepływomierza powodują ustalanie złego składu
    mieszanki co w skrajnym przypadku może skończyć się uszkodzeniem silnika,
    a nie sądzę, żebyś był w stanie go właściwie skalibrować i być pewnym, a
    w każdym razie być pewnym, że Ci się to udało...

    > Nie wiem też czy słusznie zakładam, że przepływomierz z grzejnikiem z
    > czasem ulega "rozregulowaniu" w wyniku utraty parametrow znamionowych.
    > Ale nie uszkodzeniu. W kazdym razie komputer nie przełacza się w tryb
    > awaryjny, jedynie zgłasza źle (co to oznacza?) działający
    > przepływomierz.

    Pewnie jest różnie w różnych autach, ale jak sądzę ECU porównuje
    wskazania z MAF z innymi czujnikami, np. TPS czy sondą lambda no i
    sprawdza zakres napięcia jakie ma na wyjściu z przepływomierza. Na tej
    podstawie uważam, ze jeśli są już błędy to MAF jest z pewnością
    niesprawny (ew. jest bardzo, bardzo brudny), ale jeśli nie ma, to wcale
    nie oznacza, ze jest sprawny. Stosunkowo niewielkich przekłamań auto samo
    nie wykryje, a mają one spory wpływ na osiągi.

    --
    cokolwiek