  • 1. Data: 2016-12-27 16:56:58
    Temat: Izolowany detektor zera
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Właśnie przetestowałem, podaję jako ciekawostkę.
    Na wejściu szeregowo 2xLND150, które obcinają prąd
    do 1,6mA (do 500V) i cewka 37 zwojów na rdzeniu
    o AL=41,5k, zasilana tym prądem. Na wyjściu
    uzwojenie 70 zwojów i mostek diodowy. Zasilony
    z 230V daje bardzo czyste impulsy o amplitudzie
    ~5,5V, wycentrowane w zerze. Odprysk zabawy
    "co by tu dać zamiast transoptora". :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2016-12-28 14:24:04
    Temat: Re: Izolowany detektor zera
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 27-12-2016 16:56, Piotr Wyderski wrote:
> [...]
    > uzwojenie 70 zwojów i mostek diodowy. Zasilony
    > z 230V daje bardzo czyste impulsy o amplitudzie
    > ~5,5V, wycentrowane w zerze. Odprysk zabawy

    Tego nie czuję, dałeś dwa źródła prądowe połączone szeregowo?
    Coś mało precyzyjnie opisany schemat.
    K.

  • 3. Data: 2016-12-28 15:12:58
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    John Smith pisze:

    > Tego nie czuję, dałeś dwa źródła prądowe połączone szeregowo?
    > Coś mało precyzyjnie opisany schemat.

    Przeciwsobne się domyślam. Gdyby nie te dodatkowe trafo to sam bym użył
    w swoim projekcie a tak mam transoptor i gorący rezystor.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 4. Data: 2016-12-28 15:39:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >uzwojenie 70 zwojów i mostek diodowy. Zasilony
    >z 230V daje bardzo czyste impulsy o amplitudzie
    >~5,5V, wycentrowane w zerze. Odprysk zabawy

    I liczysz na to, ze mosfety przetrwaja dluzej niz transoptor, czy na
    to, ze izolacja w transformatorze lepsza ? :-)

    A w zasadzie to jaka jest zywotnosc tego lakieru na drucie ?
    Epoksydy dosc odporne, ale inne tworzywa juz tak sobie.
    No i mozna dodatkowo impregnowac.

    Stare transformatory ciagle dzialaja, 50 lat nie wydaje sie problemem.

    No i zawsze mozna drut bawelna owinac, ona kilkaset lat wytrzymuje,
    jesli woda sie nie dostanie :-)

    J.

  • 5. Data: 2016-12-28 15:50:08
    Od: Piotr Wyderski <n...@m...com>

    John Smith wrote:

    > Tego nie czuję, dałeś dwa źródła prądowe połączone szeregowo?

    W sumie to są bardziej ograniczniki niż źródła, ale dokładnie tak.
    Każdy tranzystor ma połączone źródło z bramką (co daje ograniczenie
    IDSS=1..3mA, w praktyce 1,6mA powtarzalne zdumiewająco dobrze, nawet
    pomiędzy tranzystorami w różnych obudowach), a następnie dwa takie
    zestawy są połączone źródłami. Wychodzi z tego dwójnik, którego
    wyprowadzenia stanowią dreny. Jeden dren jest podłączony do L
    230V, a drugi szeregowo do cewki 37 zwojów. Drugi koniec cewki
    do N. Druga cewka służy tylko do sprzęgania tego obwodu z układem
    reagującym na informację o przejściu przez zero.

    Wygląda to jak transformator, ale działa poniekąd odwrotnie: napięcie
    pojawia się wtedy, gdy uzwojenie wtórne nie jest zasilane. Są to więc
    dwa dławiki sprzężone, a całość funkcjonalnie działa jak przetwornica
    flyback, produkując impulsy z częstotliwością 100Hz. Liczbę zwojów
    trzeba sobie tak dobrać, by napięcia były sensownie przetwarzalne
    przez np. mikrokontroler. Indukcyjności są spore (58 i 228mH), więc
    rdzeń powinien mieć maksymalne dostępne AL, co w praktyce oznacza
    toroidy ze szkła metalicznego nanoperm. Uwaga, co drugi impuls jest
    ujemny, więc trzeba sobie z tym umieć jakoś poradzić (mostek Graetza,
    podwójne uzwojenie wtórne z prostownikiem dwudiodowym, komparator
    okienkowy).

    Pozdrawiam, Piotr

  • 6. Data: 2016-12-28 15:57:21
    Od: Piotr Wyderski <n...@m...com>

    AlexY wrote:

    > Przeciwsobne się domyślam.

    Zgadza się.

    > Gdyby nie te dodatkowe trafo to sam bym użył w swoim projekcie

    Trafo jest stosunkowo małe, na rdzeniu 12,7mm. Mogłoby być mniejsze,
    uzwojenia nie zajmują dużo miejsca, ale z rdzeni nanopermu chyba
    mniejszych nie robią, a na ferrycie byłoby trzeba się nieźle nakręcić.
    100 zwojów jeszcze jest do zaakceptowania. Rdzeń jest w środku pusty,
    więc można w nim schować tranzystory w SOT23. Całość jest nieco tylko
    większa od układu z transoptorem, na płytce zajmuje tyle, co moneta 2gr.

    > a tak mam transoptor i gorący rezystor.

    Zamiast rezystora możesz dać te MOSFETy, tylko dla IF=1,6mA
    transoptor musi mieć sensowny CTR.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 7. Data: 2016-12-28 16:04:00
    Od: Piotr Wyderski <n...@m...com>

    J.F. wrote:

    > I liczysz na to, ze mosfety przetrwaja dluzej niz transoptor, czy na to,
    > ze izolacja w transformatorze lepsza ? :-)

    Na obie te rzeczy. :-) Tzn. na izolację liczyć nie muszę, bo
    wg dokumentacji TIW puszcza dopiero przy kilkunastu kV. Trwałość
    MOSFETów zubożonych opieram na wierze. :-)

    > A w zasadzie to jaka jest zywotnosc tego lakieru na drucie ?

    Nie słyszałem, żeby się komuś nieprzeciążany drut popsuł. :-)

    > Stare transformatory ciagle dzialaja, 50 lat nie wydaje sie problemem.

    Stąd właśnie moje zainteresowanie dziwnymi układami magnetycznymi.
    W styczniowej EdW będziesz miał przykład ich zastosowania.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 8. Data: 2016-12-28 17:26:39
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Piotr Wyderski pisze:

> [...]
    > więc można w nim schować tranzystory w SOT23. Całość jest nieco tylko
    > większa od układu z transoptorem, na płytce zajmuje tyle, co moneta 2gr.

    Akurat u mnie nie z wymiarami problem, minimalizuję układ jak się da pod
    względem liczby komponentów, no i prościej mi dać ogólnie dostępny
    transoptor i opornik niż kombinować z rdzeniami i nawijaniem. Jeszcze w
    planach mam dołożenie kondensatora w szeregu z opornikiem.

    > Zamiast rezystora możesz dać te MOSFETy, tylko dla IF=1,6mA
    > transoptor musi mieć sensowny CTR.

    To nie problem, jak będzie czas to sprawdzę kondensator.

  • 9. Data: 2016-12-28 17:41:21
    Od: Piotr Wyderski <n...@m...com>

    AlexY wrote:
    > Jeszcze w planach mam dołożenie kondensatora w szeregu z opornikiem.

    To Ci fazę przesunie w sposób mało kontrolowany.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 10. Data: 2016-12-28 17:52:39
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    > I liczysz na to, ze mosfety przetrwaja dluzej niz transoptor, czy na
    > to, ze izolacja w transformatorze lepsza ? :-)
    > A w zasadzie to jaka jest zywotnosc tego lakieru na drucie ?

    Druty emaliowane są uważane przez większość norm jako nieizolowane...
    Dopiero są przymiarki do uznania drutów z 4 warstwami emalii za godne
    izolacji podstawowej. Typowo używa się drutów z dwoma warstwami
    emalii.

    > Epoksydy dosc odporne, ale inne tworzywa juz tak sobie.

    A kto używa epoksydów? Druty lutowalne pokrywane są poliuretanem,
    druty TIW - poliestrem. Lepsze druty TIW - teflonem.

    > No i mozna dodatkowo impregnowac.

    Impregnacja to raczej zabezpieczenie przed wnikaniem wilgoci niż
    poprawa izolacji.

    > Stare transformatory ciagle dzialaja, 50 lat nie wydaje sie problemem.

    Dopóki nie przegrzejesz.

    > No i zawsze mozna drut bawelna owinac, ona kilkaset lat wytrzymuje,
    > jesli woda sie nie dostanie :-)

    Też niekoniecznie. Cienkie oploty lubią się przecierać podczas
    nawijania. Grube oploty pogarszają wypełnienie miedzią okna.

    --
    Best regards,
    RoMan