  • 11. Data: 2016-12-29 02:18:39
    Temat: Re: Izolowany detektor zera
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Piotr Wyderski pisze:

    > To Ci fazę przesunie w sposób mało kontrolowany.

    Nic nie przesunie, w tym wypadku użyteczny jest prąd a nie napięcie.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 12. Data: 2016-12-29 18:35:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości
    Hello J.F.,

    >Druty emaliowane są uważane przez większość norm jako nieizolowane...
    >Dopiero są przymiarki do uznania drutów z 4 warstwami emalii za godne
    >izolacji podstawowej. Typowo używa się drutów z dwoma warstwami
    >emalii.

    Ale to o miedzyuzwojeniowej piszesz ?

    Bo transformatory jakos pracuja i zwoje sie nie zwieraja :)

    >A kto używa epoksydów? Druty lutowalne pokrywane są poliuretanem,
    >druty TIW - poliestrem. Lepsze druty TIW - teflonem.

    No to moje watpliwosci rosna.
    Dawniej tez byl poliester, czy cos innego ?

    >Impregnacja to raczej zabezpieczenie przed wnikaniem wilgoci niż
    >poprawa izolacji.

    I wnikanie powietrza i innych czynnikow srodowiskowych ograniczy, to
    izolacja moze dluzej przetrzyma.

    >Dopóki nie przegrzejesz.

    Zakladamy, ze nie.
    Choc w kosmosie sloneczko potrafi przygrzac.

    >Też niekoniecznie. Cienkie oploty lubią się przecierać podczas
    >nawijania. Grube oploty pogarszają wypełnienie miedzią okna.

    Ale jak juz nawinelismy dobrze, to nie rozpadnie sie po 100 czy 200
    latach :-)

    J.

  • 13. Data: 2016-12-30 00:17:53
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    > Ale to o miedzyuzwojeniowej piszesz ?

    Tak - tylko w tym kontekście można mówić o izolacji podstawowej czy
    wzmocnionej.

    > Bo transformatory jakos pracuja i zwoje sie nie zwieraja :)

    Zdziwiłbyś się, jak często :( W transformatorach sieciowych napięcie
    międzyzwojowe jest niskie. W impulsowych jest gorzej.

    > No to moje watpliwosci rosna.
    > Dawniej tez byl poliester, czy cos innego ?

    Szczerze mówiąc nawet nie wiem, jaki jest skład klasycznej emalii :(

    > I wnikanie powietrza i innych czynnikow srodowiskowych ograniczy, to
    > izolacja moze dluzej przetrzyma.

    Problemem izolacji są jej mikropęknięcia podczas nawijania.

    > Zakladamy, ze nie.
    > Choc w kosmosie sloneczko potrafi przygrzac.

    Ale do techniki kosmicznej nikt nie nawija transformatora drutem w
    zwykłej emalii.

    > Ale jak juz nawinelismy dobrze, to nie rozpadnie sie po 100 czy 200
    > latach :-)

    Też zależy od przegrzania lub zawilgocenia.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 14. Data: 2017-01-02 19:07:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    valid...
    Hello J.F.,

    >Tak - tylko w tym kontekście można mówić o izolacji podstawowej czy
    >wzmocnionej.

    Ja o dlugowiecznosci.
    Jak izolacja miedzy zwojami zniknie, to transformator przestanie
    dzialac :)

    >Zdziwiłbyś się, jak często :( W transformatorach sieciowych napięcie
    >międzyzwojowe jest niskie. W impulsowych jest gorzej.

    troche tych urzadzen z impulsowymi przetwornicami mam, i zwoje im sie
    nie zwarly :-)

    >Szczerze mówiąc nawet nie wiem, jaki jest skład klasycznej emalii :(

    Kiedys trafilem informacje, ze lakier epoksydowy, ale ile w tym prawdy
    to nie wiem.
    Epoksydy akurat trwale, z innymi tworzywami mam rozne doswiadczenia.

    >Problemem izolacji są jej mikropęknięcia podczas nawijania.

    Jak widac nie przeszkadza to transformatorowi dzialac.
    Ale my tu o tym co bedzie po 50 latach :-)

    >Ale do techniki kosmicznej nikt nie nawija transformatora drutem w
    >zwykłej emalii.

    A inne sa ?
    Teflonowe jak pisales ... ale ruskie w kosmosie byly zanim im
    amerykance teflon sprzedaly :-)

    >Też zależy od przegrzania lub zawilgocenia.

    Przegrzania zakladamy ze nie ma, a przed wilgocia trzeba chronic. Np
    wysylajac w kosmos :)

    J.

  • 15. Data: 2017-01-03 01:28:10
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    [...]

    > troche tych urzadzen z impulsowymi przetwornicami mam, i zwoje im sie
    > nie zwarly :-)

    Jarek, nie licytuj si>>ę ze mną w tej sprawie, proszę.

    > Kiedys trafilem informacje, ze lakier epoksydowy, ale ile w tym prawdy
    > to nie wiem.
    > Epoksydy akurat trwale, z innymi tworzywami mam rozne doswiadczenia.

    Epoksydy są bardzo kruche.

    > Jak widac nie przeszkadza to transformatorowi dzialac.

    Kiedy właśnie przeszkadza.

    > Ale my tu o tym co bedzie po 50 latach :-)

    Dożyjesz?

    W kosmosie masz większy problem z szybkimi zmianami temperatury i
    uwięzionymi resztami gazów pod impregnacją...

    > A inne sa ?
    > Teflonowe jak pisales ... ale ruskie w kosmosie byly zanim im
    > amerykance teflon sprzedaly :-)

    Nie używali transformatorów?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 16. Data: 2017-01-03 10:03:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    valid...
    Hello J.F.,
    [...]

    >Jarek, nie licytuj się ze mną w tej sprawie, proszę.

    Ale rozroznijmy "czasem sie zdarza" od "jest to problem".

    Teraz to juz chyba miliardy tych urzadzen na rynku, i wytrzymuja co
    najmniej dwa lata gwarancji :-)

    >Epoksydy są bardzo kruche.

    W cienkich warstwach byc moze nie.
    W koncu lakiery epoksydowe sa, zwykle i proszkowe ...

    >Kiedy właśnie przeszkadza.

    Zapewne czesto powstaja, a te miliardy urzadzen dzialaja.

    Gorzej moze byc gdzies w kosmosie - wejdzie w rzadka atmosfere i
    zaswieci.

    >Dożyjesz?

    Ja juz chyba nie, ale Piotrowi zalezy.
    Moze chce dzieciom w spadku zostawic, a moze w kosmos wyslac - np zeby
    sonda za 100 lat doleciala do sasiedniego ukladu ...

    >W kosmosie masz większy problem z szybkimi zmianami temperatury i
    >uwięzionymi resztami gazów pod impregnacją...

    Jakos opanowali.

    >Nie używali transformatorów?

    Na pewno uzywali, wszak tranzystorow jeszcze nie bylo.
    Ale moze malo i mniej odpowiedzialne.

    J.

  • 17. Data: 2017-01-03 20:23:09
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    To w cienkich warstwach sa kruche czy nie sa kruche. Fajnie jest jak sie pisze o tym
    o czym sie wie.

  • 18. Data: 2017-01-03 21:40:08
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 27 Dec 2016 16:56:58 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):

    > Na wejściu szeregowo 2xLND150

    Wziąlbyś to narysował :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 19. Data: 2017-01-04 09:59:09
    Od: MiSter <U...@w...pl>

    W dniu 2016-12-27 o 16:56, Piotr Wyderski pisze:
    > Właśnie przetestowałem, podaję jako ciekawostkę.

    Gratuluję artykułu. :)

    MiSter

  • 20. Data: 2017-01-04 11:06:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zenek Kapelinder" napisał w wiadomości
    >To w cienkich warstwach sa kruche czy nie sa kruche. Fajnie jest jak
    >sie pisze o tym o czym sie wie.

    Szklo jest kruche ?
    A tkanina/mata szklana jest krucha ?

    J.