  • 1. Data: 2011-11-26 15:50:15
    Temat: Instalacja elektryczna w domu. Napiecie miedzy PE a N
    Od: ptoki <s...@g...com>

    Jestem w trakcie porzadkowania instalacji w domu. Dotychczas nie bylo
    porzadnie zrobionego PE. Samo N i faza.
    Teraz robie wszedzie PE i N ale PE jeszcze nie podpialem do
    uziemienia.

    No i przy podpinaniu kolejnego gniazdka okazalo sie ze bolec
    "swieci" (sprawdzanie neonówkowym śrubowkrętem. Po zmierzeniu napięcia
    N-PE wyszlo ponad 70V.
    Wszystkie N i PE podpiete do dwu szyn w jednej skrzynce.
    Zaczalem szukac przyczyny.
    Odlaczylem wszystkie wtyczki z bolcami i napiecie miedzy PE i N spadlo
    do okolo 5V (mierzone miernikiem marketowym).
    Podlaczylem wszystko (komputer, monitor, ups, telewizor, lodowke) co
    ma bolec i napiecie wzroslo do okolo 23V.
    Podlaczylem piekarnik i plyte gazowa z zapalarka elektryczna i
    napiecie wzroslo do 70V.
    Zwarcie PE i N nie wywala korkow. Niestety nie mam amperomierza wiec
    nie wiem ile tam pradu plynie.
    Wszedzie mam porzadek z "kolorami". N - niebieski do prawej dziurki w
    gniazdku, PE do bolca.

    Pytanie:
    Czy to normalne ze urzadzenia tak "popuszczaja" napiecie na przewod
    PE?
    Jakie napiecia moga byc pomiedzy PE i N zeby bylo w normie?

    Podejrzewam ze jak podepne roznicowke to beda cyrki. Instalacja nowa i
    wlasciwie prosta. Puszek mam w sumie 3 sztuki i wszystkie kable jak
    ida to prosto z gniazdka do skrzynki.

    PS.
    Jakby co to mam znajomego elektryka wiec podejdzie o zerknie ale
    chcialbym zrobic/sprawdzic sam.

  • 2. Data: 2011-11-26 17:07:18
    Od: "t-1" <t...@s...pl>

    Użytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
[...]

    Gdy zadajesz takie pytania odpowiem Ci tak:
    Nie rób tego sam bo Cię prąd zabije.
    PE nie może wisieć w powietrzu!
    PE musi być połączone z N na wejściu instalacji.
    I może być ten punkt dodatkowo dobrze uziemiony.
    W każdym trochę bardziej złożonym niż żarówka urządzeniu elektronicznym są
    kondensatory przeciwzakłóceniowe podłączone między fazą a PE oraz N i PE.
    Dla prądu zmiennego robią dzielnik napięcia zazwyczaj 1/2 gdy PE wisi w
    powietrzu.
    Podsumowując, mam obawy czy różnicówki dobrze połączysz.

    t-1

  • 3. Data: 2011-11-26 17:09:58
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sat, 26 Nov 2011 07:50:15 -0800 (PST), ptoki napisał(a):

    > Teraz robie wszedzie PE i N ale PE jeszcze nie podpialem do
    > uziemienia.

    Skoro nie podpiąłeś to nic dziwnego że mierzysz takie dziwne napięcia na
    bolcach. Podepnij i będzie OK, w granicach jednego domu różnica miedzy N i
    PE nie powinna być wyższa niż kilka V.
    --
    Jacek

  • 4. Data: 2011-11-26 17:54:30
    Od: WK <k...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-11-26 16:50, ptoki pisze:
> [...]
    > ida to prosto z gniazdka do skrzynki.
    >
    > PS.
    > Jakby co to mam znajomego elektryka wiec podejdzie o zerknie ale

    Kolego Ptoki!!!
    Szczerze radzę nie dotykać się do tego samemu- bo z opisu wnioskuję że
    nie wiesz zbyt dużo o elektryce.
    Kilka uwag:
    1. Musi być koniecznie ustalony układ zasilania w Twoim mieszkaniu
    (domu) TN czy TT- jest to zagadnienie podstawowe bez którego nic dalej
    nie zrobisz dobrze.
    2. Nie słuchaj rady odnośnie łączenia N i PE i uziemiania ich. Bez
    rozpatrzenia punktu 1 gdy będziesz miał akurat układ TT to będzie to
    kardynalny błąd.
    3. Podłącz żarówkę między N i PE i zmierz napięcie (możesz być zdziwiony)
    Pozdrawiam

    Ps. Napisałem o układzie TN i TT ale oczywiście w rzeczywistości będzie
    to TT lub TN-C lub TN-S lub TN-C-S (o ile instalacja zrobiona jest
    zgodnie ze sztuką)

  • 5. Data: 2011-11-26 17:58:48
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello ptoki,

    Saturday, November 26, 2011, 4:50:15 PM, you wrote:

    [...]

    > Pytanie:
    > Czy to normalne ze urzadzenia tak "popuszczaja" napiecie na przewod
    > PE?

    Tak.

    > Jakie napiecia moga byc pomiedzy PE i N zeby bylo w normie?

    Bezznaczenia. Ważne, żeby prąd upływu był niewielki.

    > Podejrzewam ze jak podepne roznicowke to beda cyrki.

    Jesli urządzenia będa sprawne - nic złego się nie będzie działo.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 6. Data: 2011-11-26 18:21:45
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 26.11.2011 16:50, ptoki pisze:
    > Jestem w trakcie porzadkowania instalacji w domu. Dotychczas nie bylo
    > porzadnie zrobionego PE. Samo N i faza.
    > Teraz robie wszedzie PE i N ale PE jeszcze nie podpialem do
    > uziemienia.

    Bo?

    > No i przy podpinaniu kolejnego gniazdka okazalo sie ze bolec
    > "swieci" (sprawdzanie neonówkowym śrubowkrętem. Po zmierzeniu napięcia
    > N-PE wyszlo ponad 70V.

    Jak nie jest podpięte tylko wisi w powietrzu, to co się dziwisz?

    Jak goły drut zawiesisz w powietrzy na izolatorach, to też zmierzysz
    jakieś napięcie pomiędzy nim a ziemią ;)

    [ciach]

    > Zwarcie PE i N nie wywala korkow.

    Jakich "korków"?

    [ciach]

    > Podejrzewam ze jak podepne roznicowke to beda cyrki. Instalacja nowa i

    Jaki sens mają różnicówki bez prawidłowego uziemienia? Albo nie
    zadziałają, albo będą co chwila wywalać.

    Zrób do końca porządnie instalację, z uziemieniem a nie upowietrzeniem,
    i wtedy mierz.

  • 7. Data: 2011-11-26 19:19:00
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sat, 26 Nov 2011 18:54:30 +0100, WK napisał(a):

    > 1. Musi być koniecznie ustalony układ zasilania w Twoim mieszkaniu
    > (domu) TN czy TT- jest to zagadnienie podstawowe bez którego nic dalej
    > nie zrobisz dobrze.

    Naprawdę widziałeś gdzieś w domu mieszkalnym TT?
    --
    Jacek

  • 8. Data: 2011-11-26 20:29:51
    Od: "marcin" <m...@m...ru>

    Użytkownik "Andrzej Lawa" <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    > Jakich "korków"?

    Wyłączników nadmiarowych. Naprawdę nie znasz tej obiegowej nazwy, purysto ?

    pozdr

  • 9. Data: 2011-11-26 22:00:43
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    marcin wrote:

    > Użytkownik "Andrzej Lawa" <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    > Wyłączników nadmiarowych. Naprawdę nie znasz tej obiegowej nazwy, purysto

    Łoj marcinie. Jak już, to korki == bezpieczniki topikowe, automaty ==
    wyłączniki nadprądowe.

    Waldek

  • 10. Data: 2011-11-26 22:23:10
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On Nov 26, 6:07 pm, "t-1" <t...@s...pl> wrote:
> [...]
    > chcialbym zrobic/sprawdzic sam.
    >

    > PE nie może wisieć w powietrzu!
    > PE musi być połączone z N na wejściu instalacji.
    OK. Tak tez zrobie. Dotychczas sadzilem ze PE jest podpinany do
    obudowy urzadzenia i na nim nie powinno byc napiecia.

    > I może być ten punkt dodatkowo dobrze uziemiony.
    To tez jest w planie.

> [...]
    > kondensatory przeciwzakłóceniowe podłączone między fazą a PE oraz N i PE.
    > Dla prądu zmiennego robią dzielnik napięcia zazwyczaj 1/2 gdy PE wisi w
    A tego nie wiedzialem. To by tlumaczylo czemu takie zachowanie
    obserwuje.

    > Podsumowując, mam obawy czy różnicówki dobrze połączysz.

    Po zrobieniu wszystkiego weryfikacje przeprowadzi ten moja znajomy
    elektryk.
    Podpytal bym go dzis ale niestety jest teraz pare dni nieosiagalny
    wiec pytam tutaj.

    Udalo mi sie sprawdzic ze komputer, telewizor, pralka, lodowka
    (urzadzenia wyposazone we wtyczke z otworem na bolec) nie robia takich
    uplywow.
    Tylko UPS (apc) i kuchenka z piekarnikiem podnosza napiecie na PE.

    Dziekuje za wskazanie gdzie popelnilem blad.