  • 1. Data: 2011-11-26 21:11:22
    Temat: Jak można uzyskać regulację napięcia 0-10 V z wyjścia mikrokontrolera.
    Od: "Czesiek" <g...@p...onet.pl>

    Witam wszystkich.
    Może ktoś pomoże ?
    Mam następujący problem:
    - mikrokontroer Atmega zasilany 5 V.
    - na wyjściu mam ustawiać napięcie od 0 do 10 V.
    Czyli potrzebuję wzmacniacza x 2 o liniowej charakterystyce.

    Kombinowałem z wzmacniaczem operacyjnym, ale jedyne co usystałem to
    regulacja od 5 V.
    Patrzyłem też na przetworniki częstotliwość / napięcie, ale w notach tych co
    znalazłem też zakres ragulacji od 2 - 8 V.

    Ma ktoś jakić pomysł jak to uzyskać?

  • 2. Data: 2011-11-26 21:44:45
    Temat: Re: Jak mona uzyska regulacj napicia 0-10 V z wyjcia mikrokontrolera.
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Czesiek <g...@p...onet.pl> napisał(a):
    > Witam wszystkich.
    > Moe kto pomoe ?
    > Mam nastpujcy problem:
    > - mikrokontroer Atmega zasilany 5 V.
    > - na wyjciu mam ustawia napicie od 0 do 10 V.
    > Czyli potrzebuj wzmacniacza x 2 o liniowej charakterystyce.
    > Kombinowaem z wzmacniaczem operacyjnym, ale jedyne co usystaem to
    > regulacja od 5 V.
    > Patrzyem te na przetworniki czstotliwo / napicie, ale w notach tych co
    > znalazem te zakres ragulacji od 2 - 8 V.
    > Ma kto jaki pomys jak to uzyska?

    A jak podłączyłeś ten wzmiacniacz operacyjny, jak ustawiłeś jego wzmocnienie
    i jak go zasilałeś? Jak w ogóle chcesz uzyskiwać napięcie z mikrokontrolera?
    Czy ta ATmega ma przetwornik DAC? Jeśli nie, to pewnie używasz PWM. Jeśli
    tak, to wystarczy Ci tranzystor kluczujący napięcie 10V.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 3. Data: 2011-11-26 21:54:30
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    On 26.11.2011 22:11, Czesiek wrote:
> [...]
    > Czyli potrzebuję wzmacniacza x 2 o liniowej charakterystyce.
    >
    > Kombinowałem z wzmacniaczem operacyjnym, ale jedyne co usystałem to

    http://www.nano-reef.com/forums/index.php?s=0ae7a1c7
    0a62655c385a630af6872841&act=attach&type=post&id=751
    65

    Tylko R6 daj ~10k, nie uzyskasz dokładnej regulacji w okolicy 0V.

  • 4. Data: 2011-11-26 21:57:32
    Od: "Czesiek" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:jarmld$624$1@news.icpnet.pl...

> [...]
    > mikrokontrolera? Czy ta ATmega ma przetwornik DAC? Jeśli nie, to pewnie
    > używasz PWM. Jeśli tak, to wystarczy Ci tranzystor kluczujący napięcie

    Jeżeli chodzi o schemat operacyjki to zastosowałem typowy wzmacniacz
    nieodwracający, zalilany z 12 V .

  • 5. Data: 2011-11-26 22:06:50
    Od: "Czesiek" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zbych" <z...@o...pl> napisał w wiadomości

    > http://www.nano-reef.com/forums/index.php?s=0ae7a1c7
    0a62655c385a630af6872841&act=attach&type=post&id=751
    65

    > Tylko R6 daj ~10k, nie uzyskasz dokładnej regulacji w okolicy 0V.

    Dzięki.
    Jutro przetestuję.

  • 6. Data: 2011-11-27 09:27:44
    Od: "Czesiek" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Czesiek" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Zbych" <z...@o...pl> napisał w wiadomości

    0a62655c385a630af6872841&act=attach&type=post&id=751
    65

    > Dzięki.
    > Jutro przetestuję.

    Testowałem układ z linku.
    Jest poprawne wzmocnienie, ale dopiero od 1.94 V
    Gdy na wejściu mam 0, to na wejściu odwracającym jest 1.94 V a na wyjści
    3.93 V
    Dopiero gdy na wejściu jest 2 - 5 V układ działa tka jak chciałem, czyli
    uzyskuję dokładnie podwojenie napięcia.

    Strosuję układ MAA741PC.
    Czy gdy zastosuję inny układ to poprawi to sytuację ?
    Może zasilić układ napięciem +/- 12 ?

  • 7. Data: 2011-11-27 09:58:03
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sun, 27 Nov 2011 10:27:44 +0100, Czesiek napisał(a):

    > Strosuję układ MAA741PC.
    > Czy gdy zastosuję inny układ to poprawi to sytuację ?
    > Może zasilić układ napięciem +/- 12 ?

    Zdecydowanie, dopóki nie zastosujesz ujemnego napięcia zasilania opampa to
    nie będziesz miał startu od zera.
    --
    Jacek

  • 8. Data: 2011-11-27 11:08:19
    Temat: Re: Jak mo?na uzyskaae regulacje napiecia 0-10 V z wyj?cia mikrokontrolera.
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 27-11-2011 o 10:27:44 Czesiek <g...@p...onet.pl> napisał(a):

    0a62655c385a630af6872841&act=attach&type=post&id=751
    65

    > Testowa?em uk?ad z linku.
    > Jest poprawne wzmocnienie, ale dopiero od 1.94 V
    > Gdy na wej?ciu mam 0, to na wej?ciu odwracaj?cym jest 1.94 V a na wyj?ci
    > 3.93 V
    > Dopiero gdy na wej?ciu jest 2 - 5 V uk?ad dzia?a tka jak chcia?em, czyli
    > uzyskuje dok?adnie podwojenie napiecia.
    >
    > Strosuje uk?ad MAA741PC.
    > Czy gdy zastosuje inny uk?ad to poprawi to sytuacje ?
    Tak, zastosuj lm324 jak w linku i będzie chodził od 0.

    --
    Pozdr
    JanuszK