  • Data: 2010-06-21 18:01:04
    Temat: Re: Idzie nowe - HDR w aparacie - patent Canona
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 19 Jun 2010, Dariusz Zygmunt wrote:

    > W piątek, 18 czerwca 2010 23:28, Gotfryd Smolik

    > On pisał o tym samym :-)

    Niech może się określi.
    Odebrałem post o którym mowa jako wykorzystanie właśnie nadmiarowej
    informacji z wielu "takich samych" zdjęć (tego samego kadru, ale
    z mikroruchami).

    > Wskazałem jedynie, ze zdjęcie nie ma tylu pikseli zawierających _niezależną_
    > informację

    Zgadza się, nie zaprzeczam, i postawiłem tezę że właśnie o tym piszesz
    i w tym zakresie jesteśmy zgodni :)

    > ile się spodziewał i że gdyby zamiast mikroruchów matrycy zrobić
    > "makroruch" filtru Bayera to zyskałoby się znacznie więcej :-)

    No tu mamy poważny problem do rozważenia: z jednej strony, dokładnie tak
    jak piszesz, byłoby jeśliby rozkład informacji w kadrze dobrze odwzorowywał
    rozkład losowy.
    Ale skoro w praktyce tak nie jest, bo istotna część przyległych
    wycinków kadru ma zbliżone kolory itede, to na rzeczywistych zdjęciach
    "wydłubanie" informacji bazującej na tych uproszczeniach prowadzi
    do odwzorowania istotnej części kadru z rozdzielczością zbliżoną
    do "bezbajerowej". Kosztem artefaktów w tych miejscach, w których
    treść obrazu odbiega od założeń rzecz jasna :) (i tu się zgadzamy).
    Ja wiem że Ty wiesz, ale wypada o tym wspomnieć dla ustalenia uwagi,
    skoro naciągasz lekko stan faktyczny w zakresie pomijania, że na
    zdjęciu czerwono-niebieskiego kwiatka *istotna* część przyległych
    powierzchni jest czerwona, niebieska lub zielona; na tych
    powierzchniach "Bayer" skutecznie wydłubuje "prawdziwe" szczegóły,
    a na styku... no na styku wszyscy udają, że nic się nie stało ;)

    > Ale mają matryce bez filtru Bayera :-)

    Przyjęto :)

    Nie zmienia to faktu, że *jak by nie był* uzyskiwany obraz, to
    zebrania wielu ujęć (uzyskanych tą samą metodą) pozwala na
    zwiększenie rozdzielczości.
    I z góry się zgadzam - jeśli owa metoda wprowadza artefakty (jak
    filtrowanie Bayera), to oczywiscie *tych* artefaktów (wprowadzanych
    "równo na wszystkich" ujęciach) usunąć się nie da.

    > Z pozdrowieniami

    Wzajem, wzajem!
    - Gotfryd