  • 171. Data: 2020-08-04 13:10:36
    Temat: Re: Idiotyczny standard gniazdka 230V
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > A może nie o oszczędność tu chodzi, tylko o twardość wody?

    To ta twardość jest jakąś cechą narodową? Przy okazji: mam znajomych,
    którzy handlują (między innymi) proszkami do prania. Robią to w rejonie,
    gdzie woda jest miękka do tego stopnia, że jest to aż kłopotliwe.
    Reklamowane w telewizji środki zabezpieczające przed kamieniem w pralce
    sprzedają się tam świetnie.

    Jarek

    --
    Nie bądź taki delikatny,
    Twardy bądź jak Roman Bratny.

  • 172. Data: 2020-08-04 13:28:15
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-08-04 o 12:13 +0200, Dariusz Dorochowicz napisał:

    > Nawet patrząc na ofertę sklepów to wygląda że tak. I nie przypominam
    > sobie żeby gdzieś ktoś mi mówił żeby był z tym problem w normalnym
    > pomieszczeniu. Przynajmniej u nas, bo jak w ciepłych krajach to ja nie
    > wiem.

    We Francji reguluje to (obowiązkowa dla wszelkich nowych instalacji)
    norma NFC 15-100: http://viste.fr/r90gi

    Wymaga ona m.in. by każde gniazdko było wyposażone w zaślepki.
    Sądziłem, że w dobie unifikacji przepisów wśród państw EU podobny zapis
    trafił również do PL, stąd moje zdziwienie.

    Mateusz

  • 173. Data: 2020-08-04 13:37:39
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    > Sądziłem, że w dobie unifikacji przepisów wśród państw EU podobny
    > zapis trafił również do PL, stąd moje zdziwienie.

    Kwestia gniazdek jest w EU zunifikowana w zadziwiająco nikłym stopniu.
    Tak, może to dziwić. I dziwi.

    --
    Jarek

  • 174. Data: 2020-08-04 17:14:11
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Tam po żabowemu napisane i nie kumam. Napisali że faza ma być po którejś konkretnej
    stronie czy to norma tylko od zaślepek?

  • 175. Data: 2020-08-04 21:06:20
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-08-04 o 08:14 -0700, Zenek Kapelinder napisał:
    > Tam po żabowemu napisane i nie kumam. Napisali że faza ma być po
    > którejś konkretnej stronie czy to norma tylko od zaślepek?

    NFC 15-100 normuje mnóstwo rzeczy: minimalne przekroje przewodów,
    minimalną ilość gniazdek dla każdego typu pomieszczenia, odległości
    gniazdek od punktów wody oraz od podłogi, wymogi dot. różnicówek,
    dopuszczalne wartości uziemienia itd...

    O tym, po której stronie ma być faza w gniazdku - o ile wiem - nic nie
    ma, aczkolwiek kiedy 100 lat temu jako młody imigrant zdawałem tutejszy
    egzamin na elektrotechnika, to był ostry nacisk na to, by neutralny
    podłączać zawsze z lewej (a bolec PE zawsze na górze - jeśli jest).
    Dlaczego? "bo tak są okablowane przyrządy w rozdzielniach, więc ma być
    konsekwentnie". Sam później w pracy tak robiłem, i wiem że starsi
    koledzy również tak robili.

    Mateusz

  • 176. Data: 2020-08-04 22:00:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > kiedy 100 lat temu jako młody imigrant zdawałem tutejszy egzamin
    > na elektrotechnika, to był ostry nacisk na to, by neutralny
    > podłączać zawsze z lewej (a bolec PE zawsze na górze - jeśli jest).

    Bardzo mnie rozbawiło, że mimo różnic w poglądach, zenki od egzaminów
    na prądziarza na całym świecie z takim samym uporem trawją przy swoim.
    Z tego wszystkiego aż popatrzyłem jak to jest w kablu zasilającym
    komputer i wewnątrz zasilacza tegoż urządzenia. Jeśli się zrobi
    w gniazdku połączenie a la francaise, to w kablu i w zasilaczu niebieski
    przewód ma potencjał zerowy, a na brązowym jest faza. Połączenie a la
    polonaise gwarantuje, że faza zawsze będzie na przewodzie niebieskim,
    a zero na brązowymm.

    --
    Jarek

  • 177. Data: 2020-08-05 01:12:54
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Czyli we Francyji szkoła Falenicka że faza odwrotnie niż w Polsce według szkoły
    Otwockiej. Dodatkowo jak twierdzisz żadnych innych głębokich przemyśleń opartych na
    informacjach tych dobrze poinformowanych co chuja widzą a uważają że wrzeszczenie ich
    uwiarygodni. Ciekawe jak tam użyszkodnikowe kotły działają a raczej nie działają.
    Ostatnio resztki kutasa dawał sobie pokroić w plasterki że faza po lewej.

  • 178. Data: 2020-08-05 07:43:48
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    Ostatnio resztki kutasa dawał sobie pokroić w plasterki że faza po lewej.

    Wskaż mi parszywy kłamco gdzie napisałem, że w przypadku kotłów musi być
    po lewej.

    Pisałem, że w przypadku kotłów gazowych, położenie L i N jest określone
    przez producenta w dokumentacji. Pisałem też, że często ze względu na
    kotły gazowe montuję takie gniazdka w "idiotycznym standardzie", których
    dotyczy ten wątek. Gdzie ciulu napisałem, że faza w nich musi być z
    prawej czy z lewej strony?

    Większość kotłów wymaga fazy po lewej, ale np. kotły ACV muszą już mieć
    po prawej lub muszą mieć wymienioną wtyczkę, ponieważ są to kotły
    holenderskie, a w Holandii zapisy prawne ustalają położenie fazy w
    gniazdku po prawej, kiedy bolec jest u góry. Jako serwisant kotłów
    gazowych wielokrotnie jeździłem do takich niby "awarii", bo ktoś sobie
    wymienił gniazdko i przewody podłączył odwrotnie, albo instalator dupa i
    nie potrafił sobie sprawdzić gdzie ma fazę i nie potrafił zamienić
    przewodów. Podłączył kocioł odwrotnie i kocioł nie chciał działać. Kotły
    gazowe wtedy potrafią odpalić, ale po chwili gasną, bo czujnik stwierdza
    brak płomienia. W niektórych kotłach pojawia się od razu komunikat, że
    są zamienione przewody, ale w innych kotłach pojawiają się różne inne
    komunikaty np. brak płomienia czy brak gazu i mniej doświadczeni
    instalatorzy zgłaszali, że kocioł jest uszkodzony.

    W przypadku kotłów gazowych, położenie fazy i neutralnego w gniazdku
    ściśle związane jest z prawidłową pracą elektrody jonizacyjnej
    znajdującej się w kotle. Elektroda ta jest czujnikiem płomienia i jest
    na potencjale fazy. Kiedy pali się płomień i gazy są zjonizowane to
    pomiędzy tą elektrodą znajdującą się na potencjale fazy, a palnikiem
    połączonym z PE płynie prąd. Wartość tego prądu jest tym większa im
    bardziej są zjonizowane gazy i jest mierzona przez elektronikę. Jeżeli
    podłączenie L i N zostanie zamienione to na elektrodzie będzie potencjał
    N i wtedy elektroda nie będzie działać, bo żaden prąd nie popłynie
    pomiędzy N i PE.

    Poza kotłami można też spotkać wymagania określonego podłączenia L i N w
    nagrzewnicach gazowych, w niektórych kuchenkach gazowych, a także w
    saunach oraz wiertnicach ponieważ są wyposażane w dodatkowe wyłączniki
    różnicowoprądowe. Ponadto wiele przyrządów do pomiarów ochrony
    przeciporażeniowej, wyposażonych w przewód z wtyczką do badania gniazd,
    wymaga aby faza była po lewej stronie.

    Ty jak czegoś nie doczytasz to sobie dozmyślasz, a później to co sam
    dozmyśliłeś przypisujesz innym. Dokładnie tak samo jak z tym wodnym chlebem.

    Tak więc ciulu przestań zmyślać i przypisywać innym wymyślone przez
    siebie brednie.

  • 179. Data: 2020-08-05 09:25:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 4 Aug 2020 22:00:09 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

> [...]
    > przewód ma potencjał zerowy, a na brązowym jest faza. Połączenie a la
    > polonaise gwarantuje, że faza zawsze będzie na przewodzie niebieskim,

    Bo to jest naturalne.
    Brazowy=ziemia, niebieski=niebo=wysoki potencjal :-)

    Tylko ze u nas tez juz jakas norma obowiazuje (europejska?) i
    niebieski ma byc zerowy. Szatansk wynalazek :-)

    J.

  • 180. Data: 2020-08-05 11:03:44
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 05.08.2020 um 07:43 schrieb Uzytkownik:

> [...]
    > holenderskie, a w Holandii zapisy prawne ustalają położenie fazy w
    > gniazdku po prawej, kiedy bolec jest u góry.

    Ciekawe z tym bolcem, bo w Holandii po pierwsze gniazdka nie mają
    bolców, a po drugie, wtyczkę można obrócić, więc położenie fazy jest w
    zasadzie z czapy. Co innego połączenie stałe, jak np w kuchenkach, ale
    tam są śruby oznakowane, co L a co N. Na ogół takie przyłącza są zresztą
    trójfazowe.

    Niestety jedynym wynikiem konferencji unifikacyjnej przez 20 lat jest
    to, że mamy 230V w sieci i to, że mamy fafnaście standartów wtyczek i
    gniazdek. Już w samej Europie jest ich chyba sześć. System niemiecki i
    włoski umożliwia zmianę polaryzacji. Niemiecki system jest dość
    rozpowszechniony, niestety.
    Wtyk "światowy", którą miał być IEC60906-1 został wprowadzony wyłącznie
    w Brazylii (zmodyfikowany), a szkoda. Mniejsze wtyczki i zdefiniowane w
    powyższej normie położenie L i N.

    Waldek