  • 171. Data: 2020-01-22 07:35:07
    Temat: Re: Idą promocje
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2020-01-21 o 18:33, Marcin N pisze:

    > Przesadzasz. Elektrownia szczytowo pompowa jest w Żarnowcu - prawie nad
    > samym morzem. Góry nie są potrzebne. Różnica poziomów tu to trochę ponad
    > 30 metrów.

    Mała, kosztowna w utrzymaniu i kosztowna w budowie bo wieś trzeba
    było wysiedlić na górny zbiornik. Mała bo zmieści tylko 3600MWh.
    To wystarczy do łatania krótkich dziur w szczycie a nie zastąpienia
    normalnej elektrowni przez kilkanaście godzin w momencie kiedy słoneczna
    ma zaciemnienie.
    A zbudowana ja za komuny jako wsparcie/akumulator dla budowanej
    niedalego elektrowni jądrowej.
    Dzisiaj jej koszt zabije ekonomicznie każdy pomysł budowy elektrowni
    słonecznej.

    Pozdrawiam

  • 172. Data: 2020-01-22 07:38:07
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2020-01-21 o 18:52, J.F. pisze:

    > Z tym, ze on siedzi w Australii. Pogoda troche inna.
    >
    > No i prad z OZE moze i tanszy ... ale klientowi potanialo, czy podrozalo ?
    > Bo utrzymanie rezerwy pewnie  coraz drozsze sie robi ... chyba, ze Tesla
    > da rade.

    > Kazdy to nie, skoro nawet Niemcy mowia o gospodarce bez wegla :-)
    >
    > Zreszta trudno sie z tym mowieniem nie zgodzic - kiedys wykopiemy
    > wiekszosc wegla i zostanie nam gospodarka bez wegla :-)
    >
    > A tak swoja droga ... Niemcy przeciez elektrownie mieli. Teraz doszly im
    > OZE ... i co - zwyklych elektrowni brakuje ?

    Węgiel im się skończył.
    Weszli w drogie OZE a przy okazji rujnują unię ograniczeniami
    w emisji węgla. Swoją wadę (brak węgla) przekuwają na zaletę.

    Pozdrawiam

  • 173. Data: 2020-01-22 08:53:20
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 21 stycznia 2020 18:39:47 UTC+1 użytkownik Marcin N napisał:

    > Weź Kris już przestań. Iguan 50 razy napisał, że prąd z OZE jest tańszy;
    > napisał, że siedzi w tej branży. A Ty cały czas swoje.

    Ja nigdzie nie napisałe ze z OZE jest droższy
    ALe rachunek dla przeciętnego mieszkańca rośnie.
    Jest mowa o Australi
    Wpisz w google "ceny energii w Ausrtrali"
    Tu np
    https://swiatoze.pl/ceny-pradu-moga-najblizszych-lat
    ach-spasc-stale/
    masz ze w ostatnich latach wzrosły bo elektrownie węglowe zamknęli.
    Ale teraz będą spadać ale nie będą stabilne "jeżeli rząd nie ustali odpowiednich
    dopłat za inwestowanie w dostarczaną energię"

    > Miej choć trochę otwarty umysł. Sytuacja z OZE jest dynamiczna. 5 lat
    > temu było inaczej niż jest teraz, za 5 lat będzie jeszcze inaczej.

    Zapewne będzie inaczej- coraz więcej elektrowni gazowych planują w Australii
    otwierać.
    W Niemczech węglowych, u nas w sumie niewiadomi co
    Popatrz na nasz przydopmowe OZE i jego koszt
    Panele FV żeby zapewnić w 100% Twoje czy moje roczne zapotrzebowanie na energie to na
    dzisiaj kosztują min te 25tys-40tys(5-9kWp). Dolne widełki jeśli prądem nie grzejesz
    górne jeśli grzejesz. Za te 25tys-40tys na dzisiaj u nas kupisz energii "z kabla" na
    10 lat. Oczywiście 5tys dotacji rządowej i ew kolejne kilka tys odliczone od podatku
    spowodują ze będzie to 8lat min zapewne. Czy więc te nasze przydomowe OZE na dzisiaj
    to tanie czy drogie oceń sam. Pod warunkiem ze przy prosumencie nie zaczną szadzący
    grzebać czy jakiś innych opłat nie wymyślą.
    I pokryją zapotrzebowanie w 100% pod warunkiem że do prosumenta się podłączysz lub
    zainwestujesz kolejny worek kasy w magazyn energii.

    > A ten w kółko powtarzany argument, że 'Niemce' budują elektrownie
    > 'nie-OZE' - ano budują, bo samo OZE przecież nie wystarczy. Z tym każdy
    > się zgadza.

    Ano własnie
    U nas jacyś politycy tez mogą w końcu wpaść na pomysł(czy pod naciskiem UE) zamykania
    elektrowni węglowych. Pomysł ekologicznie pewnie dobry ekonomicznie niekoniecznie.
    I ceny energii wtedy skokowo pójdą w górę jak chociażby w Australii

  • 174. Data: 2020-01-22 08:54:52
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 21 stycznia 2020 18:51:31 UTC+1 użytkownik Przemek Jedrzejczak
    napisał:
    > To nie Niemcy. Prywatny fiński inwestor pod parasolem Putina. Niemcy chcieli
    wypłacić im odszkodowanie ale odrzucono propozycje.

    A ktoś tam wyżej pisał że prywatni inwestorzy nie głupi i w elektrownie węglowe
    inwestować nie będą;)

  • 175. Data: 2020-01-22 08:57:33
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 21 stycznia 2020 18:33:08 UTC+1 użytkownik Marcin N napisał:

    > Przesadzasz. Elektrownia szczytowo pompowa jest w Żarnowcu - prawie nad
    > samym morzem. Góry nie są potrzebne. Różnica poziomów tu to trochę ponad
    > 30 metrów.

    Zbudowali ja na potrzeby współpracy z pobliską elektrownią atomową
    W czasach gdy niekoniecznie musiało to mieć jakikolwiek sens ekonomiczny bo o
    ekologicznym to wcale mowy nie było.

  • 176. Data: 2020-01-22 09:01:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    W dniu 2020-01-21 o 06:39, RadoslawF pisze:

    >Przesadzasz. Elektrownia szczytowo pompowa jest w Żarnowcu - prawie
    >nad samym morzem. Góry nie są potrzebne. Różnica poziomów tu to
    >trochę ponad 30 metrów.

    Z malej gory mala elektrownia wychodzi.
    A my akurat pod Gdanskiem mamy calkiem spore pagorki.
    Kto by pomyslal, ze tuz nad brzegiem morza bedzie 100m.

    I jeszcze stromosc potrzebujesz - zeby rury nie byly zbyt dlugie.

    A jakbys chcial usypac sztuczna gore ... spory wydatek.

    W Belchatowie moze byc ciekawie - wysoka halda, niska dziura, gotowe
    linie energetyczne ...

    J.

  • 177. Data: 2020-01-22 09:15:43
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 21 stycznia 2020 18:33:08 UTC+1 użytkownik Marcin N napisał:
    > Różnica poziomów tu to trochę ponad 30 metrów.

    To "trochę ponad 30 metrów " to ok 70m.
    Czyli Twoje 30m + "trochę=70m" i mamy 100metrów różnicy poziomów.

    https://odkryjpomorze.pl/pokaz_obiekt-2313-Elektrown
    ia_szczytowo_pompowa_Zarnowiec.html

  • 178. Data: 2020-01-22 09:32:15
    Od: Iguan_007 <i...@g...com>

    Kris
    >ALe rachunek dla przeciętnego mieszkańca rośnie.

    Spada i przewidujemy, ze bedzie dalej spadal. Cytujesz artykul za stycznia 2018
    ktory mowi o 2017. A wyraznie napisalem, ze od 2017 ceny spadaja i dalsze spadki sa
    przewidywane. To jest publiczna informacja, wejdz sobie na strone gieldy (ASx) i
    zobacz ceny kontraktow.

  • 179. Data: 2020-01-22 09:34:18
    Od: Iguan_007 <i...@g...com>

    Kris

    >I ceny energii wtedy skokowo pójdą w górę jak chociażby w Australii

    . Uparles sie rosna, choc tak naprawde spadaja. Nie da sie z urojeniami dyskutowac

  • 180. Data: 2020-01-22 09:35:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    napisał:

    >Zbudowali ja na potrzeby współpracy z pobliską elektrownią atomową
    >W czasach gdy niekoniecznie musiało to mieć jakikolwiek sens
    >ekonomiczny bo o ekologicznym to wcale mowy nie było.

    Ale sie przydaje.
    W polnocnym rejonie nie mamy elektrowni, ta pozwala zoptymalizowac
    linie transmisyjne do rejonu.
    No tą linie ze Szwecji ...

    J.